Foto: Se svolením Petra Kulhánka

Ota Kulhánek: Wim Hofova metoda není pro každého

Ota Kulhánek o sobě říká, že je zvědavý a zvídavý. Právě tyto vlastnosti a také jeho zdravotní problémy ho přivedly na cestu hledání, během níž toho prý vyzkoušel mnoho. Některé věci zůstaly, jiné pominuly, důležitou stálicí se každopádně stalo otužování.

Zveřejněno: 03.02.22

„Klasická léčba na mé zdravotní potíže moc nepomáhala, a tak jsem hledal alternativní způsoby. Jedna věc, kterou jsem zjistil, byl fakt, že pomáhá právě chlad.“ Samotná Wim Hofova metoda přišla Otovi do cesty v roce 2017.  Když pak začal, ještě s několika známými, Hofovy techniky praktikovat, výsledky se dostavily téměř okamžitě. „Velmi mě to zaujalo, takže jakmile se naskytla příležitost, odjel jsem na Hofovu zimní expedici a jenom si potvrdil, že to opravdu funguje. Tam mi došlo, že chci metodu poznat ještě víc a následně ji také předávat ostatním, čemuž se věnuji od roku 2019,“ říká lektor, který se také věnuje ChiRunningu a Oxygen terapii. Tentokrát nám však pověděl víc právě o metodě Wima Hofa.

Oto, můžete na úvod zmínit hlavní přínosy téhle metody, ať už z hlediska fyzického zdraví nebo psychiky?

Metoda má mnoho pozitivních přínosů na posílení našeho imunitního systému, zvýšení hladiny energie a výkonnosti. Pomáhá se snížením úrovně stresu nebo se zkvalitněním spánku. Kromě toho můžeme získat větší toleranci k chladu i teplu. Důležitou úlohu také hraje ve zlepšení našich dýchacích návyků.

Má i nějaká rizika? Jakým lidem byste ji nedoporučil?

Určitě je zde několik věcí, na které je dobré si dávat pozor. Metoda se rozhodně nedoporučuje těhotným ženám ani pacientům trpícím epilepsií. V případě dalších zdravotních problémů je určitě dobré poradit se s lékařem. Určitě bych také nedoporučoval snažit se nějakým způsobem opakovat Wim Hofovy rekordy. Wim tuto metodu provozuje už 40 let, cvičí jógu, a hlavně zná perfektně své tělo, takže dokáže odhadnout hranici, kam až může zajít. Vím z vlastní zkušenosti, že aby člověk získal z této metody benefity, nemusí se hnát do extrémů. Našemu zdraví pomůže i každodenní studená sprcha a pravidelné provádění dýchacích cvičení.

Metoda stojí na třech pilířích, kterými je vědomé dýchání, terapie chladem a nastavení mysli. Který z těchto pilířů bylo konkrétně pro vás nejnáročnější zvládnout a proč?

Když jsem s metodou začínal, už jsem měl letité zkušenosti s meditacemi i otužováním, takže v podstatě jen stačilo přidat speciální dýchací cvičení. Na začátku mi chvíli trvalo, než jsem tyto tři věci spojil dohromady. Moc mi pomohlo právě absolvování kurzu s Wimem v Holandsku a účast na jeho zimní expedici v Polsku. Ačkoli se to asi na první pohled nezdá, myslím, že nejobtížnější je si vše srovnat v hlavě a plně pochopit, že za všechno, co se nám děje, jsme zodpovědní jen my sami a jenom my s tím můžeme něco udělat. Bez tohoto uvědomění nejsme schopni vědomě poslouchat své tělo ani mysl.

Věřím, že mnoho lidí může mít problémy zejména s otužováním v ledové vodě. Jak probíhalo u vás?



Já začal s otužováním na podzim a postupoval současně spolu s tím, jak chladla voda ve Vltavě. Určitě bych doporučovat začít zvolna, klidně tím, že se začnu méně oblékat, postupně přidám sprchování studenou vodou a až nakonec noření do studené vody. Dnes mi přijde, že je v módě hned skočit do studené vody a zůstat tam co nejdéle, abych měl super post na Facebooku nebo Instagramu. To ale může být pochopitelně riskantní.

Co vlastně ovlivňuje to, jak dobře ledovou vodu snášíme? Je to jen o zvyku?

Pokud nejsme nemocní nebo nemáme nějakou specifickou alergii, tak je to opět o té hlavě nebo, jak říkáme, o nastavení mysli. A pak také o dýchání. Vstup do studené vody způsobí v prvních chvílích stres a právě správné dýchání a soustředění nám pomůže tento stres zvládnout a dostat se do klidu i ve studené vodě.

Tady bych rád připomněl, že dýchání je opravdu velmi důležitou součástí metody. Právě díky speciálním dýchacím cvičením výrazně ovlivňujeme biochemické a biomechanické procesy, které vedou k tomu, že jsme schopni vědomě ovlivňovat autonomní nervový systém i imunitu, jak ostatně prokázalo mnoho vědeckých studií, které Wima Hofa zkoumaly.

Říká se, že otužování je v poslední době v Česku velký trend. Souhlasíte? Pokud ano, čím je to podle vás způsobeno? 

Otužování má v Česku více než stoletou tradici, takže máme na co navazovat. Ale souhlasím, že zájem o otužování rapidně roste a je to dobře. Nejdůležitější je opět důvod, proč to lidé dělají. Pokud je motivuje zlepšení zdraví, je to skvělé. Určitou roli v tom hraje i situace okolo COVIDu a velké kampaně na zvýšení imunity a celkové odolnosti. Věřím, že lidé, kteří mají se svým PROČ jasno, u toho zůstanou a budou využívat všech benefitů, které otužování přináší. Pokud to však dělají jen proto, aby se zviditelnili na sociálních sítích, časem je to přejde. Pevně doufám, že většina otužilců je v té první skupině.

Můžete nějak obecně charakterizovat, jaké skupiny lidí mají o tuto metodu největší zájem?

Já s účastníky kurzu nedělám žádný sociologický výzkum. Jde o lidi všech věkových kategorií i povolání. Každopádně jsou to jedinci, kteří už se probudili a pochopili, že jejich spokojenost, zdraví a síla spočívá v jejich rukách a žádné vnější pomocné prostředky jim nepomůžou.

Různých otužovacích kurzů propojujících prvky Wim Hofovy metody je na trhu nespočet. Mohl byste zájemcům poradit, podle čeho si vybrat lektora?

Nejprve by si asi měli ujasnit, čeho chtějí dosáhnout a proč. Pokud se chtějí věnovat cíleně Wim Hof metodě, tak bych určitě doporučil vybrat si certifikovaného instruktora, který má licenci přímo od Wim Hofa. Seznam těchto lektorů je na Hofově oficiálním webu. Instruktoři prochází každoročním certifikačním a vzdělávacím procesem zakončeným zkouškou znalostí a dovedností. Navíc mají povinnost dodržovat pevný etický kodex a bezpečnostní pravidla.

Související

Jak bojovat s osamělostí?

Z osamělosti se v posledních letech stala civilizační choroba. Trápí především teenagery a seniory. Organizace ŽIVOT 90 natočila sérií videí s návody, jak s osamělostí bojovat.


Nechte tělo promluvit - začínáme s Core Energetics

Hned čtyři jednoduché prožitkové aktivity používané v Core Energetic si můžete vyzkoušet každý díky tomuto článku.


Core Energetics - hledá se zdravé jádro

Core Energetics je evoluční proces, který pomáhá lidem osvobodit jejich srdce. Říká to Petr Ekl, který se metodě věnuje.


Zpátky k tělu s Core Energetics

Jak se Petr Ekl jako odborník na oblast IT dostal k metodě Core Energetics, která je zaměřená nejen na energii, pohyb a dech? Jeho příběh nepřipomíná stereotypní pohled na každodenní život běžného “ajťáka”.


Jaký vliv má spánek na imunitní systém?

Výzkumy tvrdí, že kvalitní spánek napomáhá tělu v boji s infekcemi. Pokud vám ještě chybí právě ten poslední důvod k tomu, abyste na svém spánku začali pracovat, toto by mohl být on: spánek prospívá imunitnímu systému.