Foto: Se svolením Oty Kulhánka

O ChiRunningu s Otou Kulhánkem

Zakladatel metody ChiRunning Danny Dreyer učí svou techniku na mnoha workshopech po celém světě. Nyní ale najdete i mnoho dalších instruktorů, kteří vám mohou techniku tohoto přirozeného běhu předat.

Zveřejněno: 12.02.22

Tito profesionálové musí splňovat celou řadu kritérií a každý rok si obnovovat svůj certifikát, aby prokázali, že jejich kvalita je stále na dostatečně vysoké úrovni. Jedním ze dvou českých lektorů je Ota Kulhánek, který nám o metodě ChiRunning pověděl více.

Jak se ChiRunning liší od běžného běhu? Lze říct, že ChiRunning je prostě zdravý běh, nebo má i nějaká další specifika?

Zjednodušeně se dá říct, že jde o zdravý běh. Každého ale asi okamžitě napadne otázka, co to vlastně ten zdravý běh znamená. ChiRunning se v podstatě zabývá hlavně nastavením základních principů pohybu, které vedou k lehčímu a efektivnějšímu běhání bez zranění. Danny Dreyer, který s metodou přišel, se inspiroval z Tai Chi a tím, že pohyb těla vychází ze středu těla a nohy se s ním v podstatě jen „vezou“. Příliš se to neliší od toho, jak jsme běhali, když jsme byli ještě dětmi. To zní sice jednoduše, ale problém je, že už nemáme tělo jako tehdy. Navíc do běhání dáváme více námahy a napětí, než je třeba. Tyto zlozvyky v době, kdy čelíme neustálému fyzickému a psychickému stresu, celý den sedíme shrbení u počítače nebo chodíme ve špatných botách, není pochopitelně zcela jednoduché odstranit. 

Jaké má ChiRunning zdravotní benefity? 



Odpovím Vám svým příběhem. V mládí jsem závodně běhal na lyžích. Po vážném zranění kolena jsem musel zanechat nejen závodění, ale na mnoho let i běhání. Dost mě to mrzelo a myslel jsem si, že už nikdy běhat nebudu. Kdykoli jsem to zkusil, bolavé koleno mě zastavilo. Až někdy v roce 2013 jsem si přečetl knihu ChiRunning a začal její principy aplikovat. Chvíli trvalo, než jsem vše pochopil, ale postupně se problémy s kolenem začaly zlepšovat. Dnes o nich téměř nevím. Myslím, že to dobře demonstruje hlavní benefity tohoto stylu běhání. Je to snižování a prevence zranění a zkrácení doby zotavení. Dále běžci všech věkových a výkonnostních skupin mohou zlepšit svou efektivitu běhání, díky čemuž je pak jejich běh bezbolestný, snazší a také zábavnější. Zkrátka mohou běhat celý život. 

Jak náročné je naučit se správnou techniku ChiRunningu? 

Vzhledem k tomu, že technika ChiRunning nás vede k přirozenému běhání, myslím, že se ji může naučit každý. Samozřejmě, čím více máme některé nešvary zažité, tím déle to může trvat. Nejdůležitější je postupovat krok za krokem a nesnažit se změnit vše najednou. Navíc každý jsme jiný a máme jiné tělo, takže nejde o to, abychom všichni běhali úplně stejně, ale spíš se vyvarovali některých zásadních chyb, které nám mohou způsobit zranění nebo pocit, že běhání je těžké a musí bolet. 

Jaké nejčastější chyby při běhu lidé všeobecně dělají? 

To se velmi těžko zobecňuje. Většinou to začíná držením těla a přesvědčením, že abychom lépe běhali, musíme posílit svaly na nohou. Silový běh většinou vede k tomu, že dopadáme na patu a na nataženou nohu, čímž enormně zatěžujeme všechny klouby dolní končetiny. Hodně lidí také nesprávně dýchá nebo nevěnuje pozornost kadenci běhu. Na kurzu účastníky natáčíme a analyzujme běh na zpomalených snímcích, aby si každý mohl uvědomit, co může zlepšit. 

Pokud jsem úplný začátečník, který s během začíná, jak často a kolik kilometrů byste mi doporučil? Je možné to nějak stanovit? 

Hodně záleží na věku, zdravotním stavu nebo sportovní historii. Každopádně je určitě dobré začít s dobrou technikou a postupně. Vůbec bych nepodceňoval chůzi. Správná chůze předchází správnému běhu. Takže je možné začít chodit, zrychlovat a do chůze postupně začleňovat běžecké úseky. Důležité je, že po každém tréninku bychom se měli cítit dobře a nedostávat se do situace, že další den skoro nemůžeme chodit. 

Jak důležité je správné vybavení, zejména běžecká obuv? 

Běžecká obuv je velmi důležitá. Myslím, že ji mnoho lidí podceňuje a raději běhá v botách ze supermarketu. Určitě bych doporučil zajít do specializovaných prodejen, kde se člověk může proběhnout na běžícím páse a boty si tak vyzkoušet v akci. Ve většině takových obchodů jsou specialisté, kteří vás při běhu na běžeckém páse natočí a doporučí, jaká obuv je pro vás nejlepší. Spočítejte si, kolik kroků při běhu uděláte a kolikrát dopadnete celou váhou těla na zem. Tak získáte ideální přehled o tom, jak hodně je váš pohybový aparát zatěžován. Pokud nemáte dobré boty a vaše technika není ideální, můžete směrovat k brzkému zranění. 

Mnoho běžců si při běhání stěžuje kromě bolestí nohou také na píchání v boku. Čím může být způsobeno? 

Dnes se má za to, že píchání v boku je pravděpodobně způsobené křečí bránice při její nedostatečné funkci. Většinou se to stává lidem, kteří s během začínají a při pohybu špatně dýchají. I bránice je sval a potřebuje trénink. Pokud nedýcháme takzvaně do břicha neboli bráničně, bránice není zvyklá pracovat a potom se ozývá právě třeba pícháním v boku. Také bych doporučil pořádné rozcvičení a zahřátí. To většina lidi nedělá a rovnou vyběhne plným tempem. Důležitá je ale i strava. Většinou se doporučuje, aby člověk alespoň dvě hodiny před tréninkem nejedl. To ale platí jen v případě nějakého lehkého jídla. Pokud jsem si dal pořádnou porci vepřa-knedla-zela, pravděpodobně se mi ten den už nepoběží dobře, a to nezávisle na tom, jak dlouho po jídle sportuji. 

Je podle vás běh jako takový vhodný pro každého? 

My lidé jsme se vyvinuli jako běžci a běh je pro nás jeden z nejpřirozenějších pohybů. Já osobně tedy pevně věřím, že je vhodný pro každého. A ChiRunning dává každému možnost zakusit to, jak nás příroda stvořila.  

Danny Dreyer 

Danny je spoluzakladatel revolučních forem pohybu ChiRunning a ChiWalking, revolučních forem pohybu, které vychází z Tai Chi. Jeho práce je založena na třicetileté praxi Tai Chi a 45 letech běhu i závodění. Nyní už má za sebou trénink statisíců běžců v oblasti energetické efektivity, prevence úrazů a "inteligentního" pohybu. Danny je spoluautor bestsellerů ChiRunning:Revoluční přístup k běhání bez námahy a zranění, ChiWalking a ChiMarathon. Jeho ChiRunning se dnes vyučuje ve 28 zemích světa. Kromě zmiňovaných technik se Danny také dlouhodobě věnuje meditacím, zdravé stravě a dalším regeneračním fyzickým aktivitám. 

Zdroje: otakulhanek.cz, chirunning.com, wikipedia.org,  více informací najdete také v knize ChiRunning, existuje i mobilní aplikace ChiRunning.

Související

Nechte tělo promluvit - začínáme s Core Energetics

Hned čtyři jednoduché prožitkové aktivity používané v Core Energetic si můžete vyzkoušet každý díky tomuto článku.


Core Energetics - hledá se zdravé jádro

Core Energetics je evoluční proces, který pomáhá lidem osvobodit jejich srdce. Říká to Petr Ekl, který se metodě věnuje.


Daniel Müller

Odborník v oblasti pilates a zdravotně funkčního pohybu, zakladatel a majitel společností skupiny IQ pohyb. Bývalý závodní plavec se lidskému tělu a pohybu s ním spjatým profesně věnuje již od roku 1994 a komerčně školí od roku 2001. Vystudoval vysokou školu se zaměřením na aplikovanou matematiku.


IQ pohyb: Neutrální pozice vleže, jak na to?

Tento leh není jen tak obyčejný leh na zádech. “Když jej uděláte dobře, okamžitě si zlepšíte postavení bederní páteře, uvolníte ztuhlost svalů a dalších měkkých tkání, povolí i vaše trapézy a uvolní se celá hlava,” říká Daniel Müller, zakladatel a majitel společností skupiny IQ pohyb, který v...


IQ pohyb: Rozpitvané cviky jógy pro zdraví

IQ pohyb není nová zázračná metoda cvičení, která by přinesla každému okamžitou pomoc či úlevu jako to slibuje kde kdo. Je to systém cvičení, který vychází z dokonalé znalosti anatomie a kineziologie.