Foto: Archiv Ota Kulhánek

Mnoho lidí se předýchává. To oslabuje jejich zdraví i psychiku, říká Ota Kulhánek

Většina lidí si neuvědomuje, že dýchání ovlivňuje celkový stav jejich těla i mysli. Podle Oty Kulhánka, instruktora dechových metod Wima Hofa a Oxygen Advantage, je to proto, že naše buňky nemají dostatek kyslíku a tělo tak není schopno produkovat energii, kterou pro optimální funkci nezbytně potřebuje.

Zveřejněno: 24.04.22

„Nesprávné dýchání může po čase vést k řadě zdravotních problémů. Mezi ně patří například dušnost, astma nebo třeba spánkové apnoe, chronická únava nebo malá odolnost stresu či pocity úzkosti. Nadměrné a nesprávné dýchání je spojené i s různými kardiovaskulárními, zažívacími či neurologickými obtížemi,“ upozorňuje Ota, se kterým jsme si během rozhovoru povídali o tom, proč má mnoho z nás nezdravé dechové vzorce, proč je škodlivé přílišné dýchání i jak je možné naše dlouhodobé nastavení změnit.

Je pravda, že většina lidí dýchá nesprávně?

Asi bych si nedovolil to takto hodnotit, ale pravda je taková, že většina lidí o tom, jak dýchá, moc nepřemýšlí. Jeden z důvodů je, že dýchání je jedna z funkcí autonomní nervové soustavy. I když na něj tedy nemyslíme, dýchat nepřestaneme. To ale ještě neznamená, že náš autopilot za každých okolností dýchá správně. Roky a roky nezdravých návyků mohou vést k tomu, že si vytvoříme nezdravé dechové vzorce.

Proč tomu tak je? Malá miminka správně asi dýchají…



Na to, proč nedýcháme optimálně, existuje celá řada teorií. Všeobecně se předpokládá, že k výraznému zhoršení došlo až v poslední době, což je spojováno se způsobem našeho života. Jedním z hlavních viníků vytváření špatných dýchacích návyků je všudypřítomný stres, který vede k mělkému a zrychlenému dýchání ústy. Každou chvíli tak máme potřebu se zhluboka nadechnout, nebo si často a hluboce povzdechneme. Dalším faktorem je strava. Průmyslově zpracované a do měkka připravené jídlo vede k tomu, že méně používáme žvýkací svaly, což posléze vede k negativnímu vývoji čelistí. To potom člověka nutí dýchat více ústy než nosem a dále prohlubuje špatné návyky, které k nesprávnému dýchání vedou.

Jak tedy pozná laik, zda dýchá správně či nesprávně? A jak by mělo vypadat správné dýchání?

Správné dýchání je dýchání výhradně nosem a do břicha, kterému se říká brániční. Dýchání by také mělo být klidné a plynulé. Nos má mnoho funkcí. Například účinně čistí nadechovaný vzduch od mechanických i chemických nečistot a v nose vytvářený oxid dusnatý také pomáhá likvidovat viry a bakterie. Vzduch se při průchodu nosem také ohřívá a zvlhčuje. Brániční dýchání potom zefektivňuje výměnu plynů v plicích. Mnoho lidí si také neuvědomuje, že stejně jako se přejídáme, tak se dost často předýcháváme. I v dýchání platí pravidlo, že čím méně, tím lépe. Bohužel, pokud se člověk podívá na internet, tak se často dočte, že normální frekvence dýchání v klidu je 12-20 nádechů a výdechů za minutu, ale ve skutečnosti by se mělo pohybovat v rozmezí 6-10 nádechů a výdechů za minutu.

Liší se nějak technika správného dýchání, když jsme relativně v klidu, a když naopak provozujeme náročnou fyzickou aktivitu, například běh?

Nadechování nosem do břicha je platné jak pro dýchání v klidu, tak i v případě jakékoliv aktivity. Když pozoruji lidi, tak většinou v klidu nosem dýchají, ale jakmile se začnou pohybovat, tak přecházejí na dýchání ústy. Dýchat nosem je možné i při sportovních výkonech, ale pokud na to člověk není zvyklý, nějakou chvíli trvá, než si na to zvykne. Je nutné provádět dýchací cvičení a věnovat dýchání pozornost minimálně takovou, jakou věnujeme ostatním částem sportovního tréninku. Pokud se to naučíme, tělo se nám odvděčí lepším výkonem a rychlejší regenerací. 

Dokážu si představit, že změnit techniku dýchání může být velmi těžké, vzhledem k tomu, že jde o něco velmi zažitého a většinou nevědomého. Jak s klienty postupujete?

Nejdříve je třeba uvědomit si, proč o danou změnu usiluji, proč je pro mě důležitá. Důvodem mohou být zdravotní problémy nebo touha zlepšit své sportovní výkony. Dalším krokem může být účast na některém kurzu, kde se člověk dozví základní informace o tom, jak dýchání funguje a jak ovlivňuje naše zdraví. Na kurzu si také změří svoji dýchací kondici a naučí se základní cvičení. Postupovat potom může každý sám nebo společně. Na individuálních konzultacích začleňujeme jednotlivá cvičení, která pomáhají postupně zlepšovat dýchací návyky, a tím i již zmíněnou dýchací kondici. Cvičení nejsou až tak složitá, ale mohou být časově náročná a vyžadují pravidelné praktikování po řadu týdnů, někdy i měsíců, podle závažnosti symptomů. Nalezení disciplíny je myslím největším úskalím celého procesu. Lidé většinou rozumí, že když chtějí zlepšit svoji fyzickou kondici třeba v běhu, tak musí pravidelně běhat. U té dýchací kondice je to podobné. Pokud jsme roky nedýchali správně, chvíli trvá, než se naše dýchací návyky změní.

Mimo jiné se zabýváte metodou Oxygen Advantage, jejímž hlavním cílem je pomocí dechových cvičení zlepšit dechové vzorce, a tak i fyzickou či sportovní kondici. Tato dechová cvičení jsou rozdělena na dva pilíře. Můžete říct, o jaké pilíře jde?

První pilíř je zaměřen na zlepšení dýchacích návyků v průběhu celého dne, a tím zlepšení celkového zdraví nebo zdravotních problémů. Dalo by se říct, že kopíruje metodu doktora Buteyka, z níž Oxygen Advantage vychází. Druhý pilíř je zaměřen více na zlepšení sportovního výkonu, protože začleněním různých cvičení se zadržováním dechu můžeme simulovat trénink ve vysokohorském prostředí.

Už jsme spolu mluvili i o metodě Wima Hofa. Můžete krátce vysvětlit, jaký je mezi oběma metodami rozdíl a na co se která hodí?

Obě dýchací metody se skvěle doplňují a můžeme je použít ve vzájemné kombinaci. Zajímavé je, že obě uvádějí podobné výhody, kterých lze při jejich praktikování dosáhnout, jako je redukce stresu, rychlejší zotavení z fyzické námahy, lepší spánek, vylepšený sportovní výkon, zvýšená kreativita nebo lepší soustředění. Každá z nich na to ale jde z trochu jiné strany. Je to podobné jako při sportu. Sportem obecně můžeme dosáhnout podstatných benefitů, ale pokud se chceme zlepšovat, musíme měnit intenzitu a začlenit do tréninku různé intervaly. Metoda Wima Hofa může být jedním z takových dechových intervalů. Musíme ale také regenerovat a odpočívat. Metodou Hofa můžeme tedy například dýchat tři až čtyři kola  jednou za pár dní a Oxygen Advantage používat po většinu dne. Navrací nás totiž k našemu původnímu přirozenému a zdravému dechu.

 

Související

Jak bojovat s osamělostí?

Z osamělosti se v posledních letech stala civilizační choroba. Trápí především teenagery a seniory. Organizace ŽIVOT 90 natočila sérií videí s návody, jak s osamělostí bojovat.


Nechte tělo promluvit - začínáme s Core Energetics

Hned čtyři jednoduché prožitkové aktivity používané v Core Energetic si můžete vyzkoušet každý díky tomuto článku.


Core Energetics - hledá se zdravé jádro

Core Energetics je evoluční proces, který pomáhá lidem osvobodit jejich srdce. Říká to Petr Ekl, který se metodě věnuje.


Zpátky k tělu s Core Energetics

Jak se Petr Ekl jako odborník na oblast IT dostal k metodě Core Energetics, která je zaměřená nejen na energii, pohyb a dech? Jeho příběh nepřipomíná stereotypní pohled na každodenní život běžného “ajťáka”.


Pánev, páteř, hlava pro zdravý začátek, to je IQ pohyb

Kvůli vlastnímu zdravotnímu problému s páteří začal před lety pomáhat klientům s bolestmi zad a dalšími omezeními. Daniel Müller, zakladatel a majitel společností skupiny IQ pohyb, se učil nejdříve v Londýně, jak cviky jógy a pilates správně metodicky rozebrat, a jak je pak také didakticky naučit...