Foto: Se svolením Pavla Macka

Kettlebell je královnou minimalistického tréninku

“Možná jsem krutopřísný, ale fér a spravedlivý,” říká s úsměvem instruktor Pavel Macek ze školy KB5, která je v Česku jedinou oficiálně akreditovanou pobočkou mezinárodní sítě StrongFirst. Každodenně převádí do praxe svá oblíbená slova: Je lepší být zdravý a silný než nemocný a slabý.

Zveřejněno: 27.11.21

Kdysi byl “astmatický chcípáčkem”, ale dnes je jedním z pouhých patnácti Master instruktorů certifikačních kurzů, které se konají po celém světě.

Na silový fyzický trénink je zaměřené cvičení s kettlebells. Čím si vás přitáhlo?

Chtěl jsem být silnější. Dlouhá léta se věnuji bojovým uměním a hledal jsem ty nejlepší možné metody a nástroje pro rozvoj síly a fyzičky. Kettlebell je přesně to ono.

Jak cvičení se železnými koulemi popíšete svými slovy?



Kettlebell je královnou minimalistického tréninku. S jednou až třemi kettlebell jsem schopen se silově, kondičně připravit na všechno. Unikátem je její ergonomický tvar s posunutým těžištěm, který pomáhá v optimální dráze pohybu.

Dva hlavní typy cviků zastupují jin-jang rovnováhu a komplexnost. Ty silové jsou pro zlepšení maximální síly. A dynamické zase pro zlepšení výbušné síly a fyzičky. Silové cviky se cvičí po méně opakováních, řekněme v sériích po pěti, výbušné cviky ve více sériích po pěti až deseti. 

Některé cviky jsou podobné těm, co se cvičí s jednoručkou. Například přemístění a tlak ve stoje, jiné jsou specifické jen pro kettlebell – například swing, jeden z nejdůležitějších cviků vůbec, „centrum kettlebell vesmíru.“ Tajemství úspěchu však není jen v nástroji, ale v tom co, jak a podle jakého programu s ním člověk dělá. Tedy kompletní systém.

Jak rychle se člověk dostane tímto kompletním systémem do kondice?

Nejde jen o to jak rychle, ale jak dobře a dlouhodobě udržitelně. Za tři měsíce se položí naprosto skvělý základ – a pak již není cesty zpět. Když se člověk cítí skvěle, sílí, cítí přenos do všech ostatních aktivit, a navíc i začne dobře vypadat – proč nepokračovat?

Dlouhé roky trénujete jihočínské kung-fu. Vidíte ve funkčnosti nějaké průsečíky s touto metodou?

Cvičení s kettlebell, a vůbec celé metodiky silového tréninku školy StrongFirst, kterou v Česku zastupuji, je s bojovými sporty a uměními stoprocentně kompatibilní. Ať už se týká generování síly z nohou a zpevněného trupu, střídání zpevnění a uvolnění, specifických dechových metod, použití různých „vnitřních“ principů síly, a podobně.

Prý je potřeba k zesílení víc než jen zvedat stále těžší a těžší váhu?

Šlo by jednoduše říci, že zatím ještě nikdo nezesílil tak, že by zvedal lehčí a lehčí váhy, a proto je třeba postupně přidávat na zátěži. Kompletní obrázek je však následující - je potřeba nejen postupně přidávat na zátěži, ale i ubírat, a poté znovu opět přidávat. Cílem je dlouhodobě udržitelné zlepšování bez nárazu do zdi, vyhoření či zranění. K tomu je třeba kontinuální práce na technice a takzvaných silových dovednostech, umění síly.

Proč by měl člověk začít s cvičením?

Sókratés kdysi pravil, že „člověk nemá právo být amatérem v rovině fyzického tréninku. Je jeho hanbou zestárnout bez toho, aniž by poznal tu krásu a sílu, které je jeho tělo schopné.“ Člověk by měl cvičit proto, že je lepší být zdravý a silný než nemocný a slabý – je to nejen příjemnější, ale i o dost levnější. “Pámbů” nebo příroda nám dali do vínku potenciál, a byl by hřích ho nevyužít.

A jaké byly vaše cvičící začátky?

Úplné začátky byly těžké, protože jsem byl mrňavý, slabý, astmatický chcípáček a hrozila mi pětka z tělocviku. Měl jsem sice velmi přísného učitele tělocviku, ale ve zpětném zrcátku skvělého – místo, aby mi řekl „Pavlíčku, chudinko, posaď se raději na lavičku“, řekl mi „koukej makat!“. No, a já jsem koukal makat.

Postupem času jsem se dostal do kondice a zesílil, po astma ani vidu ani slechu, začal jsem cvičit bojová umění, nejprve v Česku a později v USA, Hongkongu a Číně, a následně silový trénink. Měl jsem a mám skvělé učitele, kterým jsem neskonale vděčný nejen za jejich učení, ale i za to, jak mě občas kopali do zadku.

Zmiňujete své učitele. Jací byli a jak dnes vnímáte svoji roli učitele?

V Číně se říká, že když se budete učit od těch průměrných, budete podprůměrní. A když se budete učit od těch nejlepších… No, proto jsem se vždycky chtěl učit od těch nejlepších, což se mi skutečně podařilo. Ať už v bojových uměních, kde to byli Y.C. Wong (USA), Lam Chun Sing (Hongkong), David Rogers (UK), Dang Jang Gong (Čína) anebo v silovém tréninku Pavel Tsatsouline (USA) a jeho žáci, kteří jsou dnes mými kolegy. A moje role? Tak, jako se snažím být dobrý žák, snažím se být i co nejlepší učitel. Možná krutopřísný, ale fér a spravedlivý.

Říká se, že bolest je lenost odcházející z těla. Jak poznat, kdy to tak je, a když už jde třeba o zdravotní problém?

Je bolest a „bolest“. Hardcore drsňák, který jde přes zranění a bolest, je stejný problém jako mamánek, který se osype jen při pomyšlení na nějakou těžší fyzickou zátěž a raději se na to vykašle.

Pokud to bolí, tak to bolí - stop, zajít k lékaři, pořešit – ale nepřestávat cvičit, hledat, jak cvičit „okolo zranění“. Pokud je nějaká z fází tréninku náročnější – ale to není na rozdíl od obecného přesvědčení často – kousnout se a dát to. Nehledat bolest, únavu, namožení ani zadýchání, protože jediným kritériem dobrého programu je zlepšení.

Pořádáte i on-line tréninky, jaký je o ně zájem?

V době zavřených tělocvičen je online cvičení pod vedením dobrého kouče anebo dobrého online programu vynikající volba. Cokoliv stojí za to, stojí za to dělat dobře, a proto jsme naše online lekce velmi pečlivě připravovali. Zájem, zpětná vazba a hlavně výsledky nás velmi potěšily. Kromě pravidelných online lekcí jsme spustili i tematické online webináře a nadále pracujeme na dalších online produktech a službách.

Obecně bych řekl, že KB5 je školou kultivace charakteru, převlečená za „tělocvik“, tedy pohybový, silový a kondiční trénink. S úctou a láskou navazujeme na Tyrše, Hoyera, Frištenského, Foglara, a další velikány, z těch zahraničních na Sandowa, Inche, Saxona, Maxicka, Kleina, slečnu Pudgy Stockton a další.

Související

Nechte tělo promluvit - začínáme s Core Energetics

Hned čtyři jednoduché prožitkové aktivity používané v Core Energetic si můžete vyzkoušet každý díky tomuto článku.


Core Energetics - hledá se zdravé jádro

Core Energetics je evoluční proces, který pomáhá lidem osvobodit jejich srdce. Říká to Petr Ekl, který se metodě věnuje.


Daniel Müller

Odborník v oblasti pilates a zdravotně funkčního pohybu, zakladatel a majitel společností skupiny IQ pohyb. Bývalý závodní plavec se lidskému tělu a pohybu s ním spjatým profesně věnuje již od roku 1994 a komerčně školí od roku 2001. Vystudoval vysokou školu se zaměřením na aplikovanou matematiku.


IQ pohyb: Neutrální pozice vleže, jak na to?

Tento leh není jen tak obyčejný leh na zádech. “Když jej uděláte dobře, okamžitě si zlepšíte postavení bederní páteře, uvolníte ztuhlost svalů a dalších měkkých tkání, povolí i vaše trapézy a uvolní se celá hlava,” říká Daniel Müller, zakladatel a majitel společností skupiny IQ pohyb, který v...


IQ pohyb: Rozpitvané cviky jógy pro zdraví

IQ pohyb není nová zázračná metoda cvičení, která by přinesla každému okamžitou pomoc či úlevu jako to slibuje kde kdo. Je to systém cvičení, který vychází z dokonalé znalosti anatomie a kineziologie.