Foto: Shutterstock

Vědomé prožívání okamžiku

Vědomé prožívání okamžiku je časově nenáročná (maximálně pětiminutová) metoda sebeuvědomění v přítomnosti a práce s aktuálními pocity a prožitky.

Zveřejněno: 22.02.22

Zkuste ji vnímat jako přehled o počasí uvnitř sebe sama: fyzické pocity, stav mysli i myšlenky, které se vynořují, a přítomné emoce - to jsou tři základní zdroje informací, se kterými můžete pracovat v rámci mindfulness.

Zařazení této techniky do každodenního života váš život pozitivně ovlivní. Provádějte ji tak kvalitně, jak jen toho budete schopni. Najděte si tiché místo, kde nebudete rušení a kde se budete moct soustředit. Možná, že kvůli tomu budete muset zavřít dveře do kanceláře nebo vypnout mobil. Můžete přitom sedět nebo ležet - pokud budete sedět, usaďte se tak, abyste měli oporu zad, abyste seděli vzpřímeně, ale ne strnule. Pokud vám to bude příjemné, zavřete oči, nicméně můžete také pouze sklopit zrak a uvolnit pohled.

Naslouchejte: Každodenní vědomá meditace

Nejprve si pročtěte, jak na to. Pak to vyzkoušejte a k textu se podle potřeby vracejte.

  • Dopřejte si čas pro sebe: dovolte si část svého času věnovat meditaci. „Neodkladné“ záležitosti běžného dne často péči o sebe sama odsouvají na vedlejší kolej – většina lidí je spíše schopna si najít čas to, aby se věnovali dětem, partnerovi nebo příteli. Dejte sami sobě najevo, že jste nejdůležitějším člověkem ve vašem životě, vyjádřete si uznání tím, že vědomě vyhradíte alespoň několik minut na to, abyste si uvědomili, jak se cítíte a co potřebujete vy.
  • Buďte sami se sebou: věnujte plnou pozornost tomu, co se děje ve vašem těle, ve vaší mysli, v každé myšlence a emoci, kterou si uvědomíte. Bez posuzování, hodnocení, hlubokých analýz. Účelem je prostě být v danou chvíli sám sobě nejlepším přítelem a uvědomit si všechny fyzické pocity a emoce takové, jaké jsou. Po dobu asi tří minut jen vnímejte své tělo, mysl a emoce.
  • Přijměte sebe sama: na konci meditace si znovu uvědomte vůli pečovat sami o sebe, s vědomím, že vaším prvotním zájmem je vaše celistvost a váš prospěc

Zdroj

Související

Jak bojovat s osamělostí?

Z osamělosti se v posledních letech stala civilizační choroba. Trápí především teenagery a seniory. Organizace ŽIVOT 90 natočila sérií videí s návody, jak s osamělostí bojovat.


Nechte tělo promluvit - začínáme s Core Energetics

Hned čtyři jednoduché prožitkové aktivity používané v Core Energetic si můžete vyzkoušet každý díky tomuto článku.


PhDr. Tatjana Marešová

Terapeutka Tradiční čínské medicíny.


Tři zlatá pravidla sebepřijetí

Počítejte do deseti! Zní to jednoduše, ale můžete předejít mnoha slovům, která ze sebe člověk vypustí v hněvivé emoci. “Zkuste ve vzteku nereagovat ihned a prostě počítejte do deseti,” doporučuje psycholožka Jitka Nesnídalová, která se zaměřuje na harmonické vztahy a pozitivní přístup jako klíč ke...


K harmonickému partnerství vede cesta skrze laskavost

Cesta k harmonickému partnerství vede podle psycholožky Jitky Nesnídalové zejména skrze důvěru, respekt a přijetí. “Je krásné si uvědomit, že svými myšlenkami a pocity uvnitř sebe a kolem sebe vytváříme určité energetické pole – vším, co vypouštíme do světa."