Foto: Shutterstock

Mindfulness: pomoc s odstupem od emocí a nepříjemných stavů

Do češtiny se překládá jako bdělost, bdělá pozornost nebo plné uvědomování. Jedná se o umění zaměřit pozornost k přítomnému okamžiku bez hodnocení.

Zveřejněno: 26.04.22

Mindfulness je stav mysli, ve kterém jsme osvobozeni od nadvlády navyklých a automatických způsobů myšlení, které nás často vedou k rušivým pocitům. Díky mindfulness, získáváme odstup od našich emocí a nepříjemných stavů, a jsme schopni žít vědoměji. Skrze všímavost se učíme vnímat krásu každého okamžiku.

Více si užívat každého okamžiku v jednoduchosti a přirozenosti.

“Na mindfulness se mi, že metoda nenasazuje růžové brýle. Naopak počítá s tím, že v naší lidské existenci procházíme různými pohromami a nepříjemnými stavy,” říká psycholožka a psychoterapeutka Katarzyna Korda Jedzoková. “Však i první knížka, která na toto téma u nás vyšla, se jmenuje Život samá pohroma. Mindfulness nabízí řadu technik, které pomáhají v těžkých časech získávat svoji vnitřní sílu, být ukotven v přítomném okamžiku,” podotýká.

Skvělým nástrojem je naše tělo, které může být velkým pomocníkem, v tom, abychom si zvykli spočívat v přítomném okamžiku a efektivně. Pozornost zaměřená do těla má dva základní velké benefity:

1. Práce s náročnými situacemi, ve kterých se necítíme dobře:



Problémem většiny situací ve kterých se necítíme dobře je to, že jsou v nich obsaženy OBAVY a OČEKÁVÁNÍ, které se nám promítají do myšlení. Přesměrujeme-li naší pozornost z návykového myšlení (obavy a očekávání) na všímavost vůči tělu - vůči tomu co se v něm děje tady a teď. To nám velmi pomůže dostat se z koloběhu zbytečných obav, očekávání a argumentů. Vznikne v situaci prostor, který nám pomůže se uvolnit a může sprostředkovat i vhled do situace.

2. Tělo jako učitel, emoční management:

Mnozí z nás nevěnují svému tělu dostatek pozornosti. Všimneme si ho, jen když nás něco bolí, nebo když se nás někdo dotýká. Tělo nás toho může hodně naučit. Je nám nejen kotvou do přítomného okamžiku, ale díky němu můžeme najít a léčit různé naše psychické bloky.

Čím více laskavé pozornosti budeme tělu dávat, tím více signálu z těla se naučíme číst. Projevy emocí v těle: Ještě dříve než si emoce uvědomíme a než se objeví v našem chování, projevují se na tělesné úrovni. Jsou to často jemné signály, kterých si nevšímáme.

Když se nám daří zaměřovat pozornost “do těla”, zvláště pak na pocity v těle spojené s jednotlivými emocemi, jsme schopni lépe poznat fyzické projevy svých emocí a lépe je zvládat.

Postupně poznáme plížící se emoce na úrovni těla a díky tomu budeme mít možnost s nimi efektivněji pracovat. To například tak, že použijeme neformální praxi zastavení dříve, než “je pozdě”.

Pozor. Nejde tady o to, abychom své emoce potlačovali.

Otevřeně je vnímáme, vnímáme to, co dělají v našem těle. Rozdíl je ten, že se učíme nahlížet na ně jako pozorovatel. Což nám postupem času umožňuje mít větší odstup. Samozřejmě ne vždy to jde, to je také v pořádku. Nesnažíme se uklidnit mysl, když je rozrušená. Vezmeme na vědomí, že mysl není klidná a pozorujeme roztržitou nebo rozrušenou mysl.

 

Zdroj: Jan David

Související

Nechte tělo promluvit - začínáme s Core Energetics

Hned čtyři jednoduché prožitkové aktivity používané v Core Energetic si můžete vyzkoušet každý díky tomuto článku.


Nemoc vždy vzniká na úrovni psychiky. Příčinu je třeba hledat tam, říká psychosomatička

Simona Frydrychová, dnes odbornice na psychosomatiku podle Dr. Dahlkeho, se začala o osobní rozvoj zajímat před více než deseti lety. Její duševní transformaci odstartovala, jak už to ostatně bývá, velká osobní krize.


Terapie smíchem: nesmysl nebo stojí za vyzkoušení?

Ne nadarmo se říká, že smích je nejlepší lék. A za tímto tvrzením stojí i exaktní věda. Když se smějeme, do krve se nám uvolňují endorfiny, známé jako hormony štěstí. Ty zlepšují naši náladu podobně jako pocity, které můžeme zažívat třeba po cvičení.


11 bylin a doplňků stravy pro boj s depresí

Deprese je stav, kterým například jen ve Spojených státech trpí podle odhadů 17 milionů lidí. Skutečné číslo je ale pravděpodobně mnohem vyšší, protože ne každý, kdo depresí trpí, vyhledá pomoc odborníků. Důvody mohou být různé.


Orientace a pak uzemnění. Vyzkoušejte techniky Somatic Experiencing

Základním prvkem metody Somatic Experiencing je alespoň relativní pocit bezpečí ve vnímání “tady a teď”. “Můžeme zjednodušeně říci, že tento pocit má dva komponenty – orientaci a uzemnění,” říká Filip Žitník, psychosomatický terapeut, lektor a překladatel, který s oblibou tuto metodu využívá ve...