Foto: Shutterstock

Metoda Oxygen advantage

Jestli chcete lépe spát, zhubnout, nebo zlepšit své mentální schopnosti a celkově se lépe cítit, a to téměř bez námahy, zaměřte se na své dýchání. Lépe řečeno - ověřte si, zda nedýcháte příliš.

Zveřejněno: 23.04.22

Historie

Patrick McKeown, zakladatel metody zdravého dýchání Oxygen Advantage trpěl jako dítě astmatem. Rozhodl se, že se chce vyléčit, začal tedy studovat u ruského zdravotníka doktora Konstantina Pavloviče Buteyka, který vyvinul metody pro léčbu astmatu, vysokého krevního tlaku a dalších respiračních dysfunkcí. Po několikaletém tréninku se Patrickovi podařilo opravdu astma vyléčit a rozhodl se, že chce své poznatky předat co největšímu počtu lidí.

Na začátku druhého tisíciletí tedy Patrick vytvořil program Oxygen Advantage, který je určen nejen pro pacienty s respirační dysfunkcí, ale pro všechny, kdo mají zájem zlepšit své fyzické i duševní zdraví.

Metoda zahrnuje velkou část cvičebních technik metody Buteyka a navíc i trénink simulace nadmořské výšky pro sportovce. 

Techniky

Cvičení metody jsou založena na předpokladu, že mnoho zdravotních i psychických problémů je způsobeno nebo zhoršeno nadměrným dýcháním. Cílem Oxygen Advantage je tedy upravit dechové vzorce a zvýšit tak toleranci našich mozkových receptorů vůči CO2, což nám umožňuje méně dýchat, a tím dostávat více kyslíku z krve do tkání.



Nezdravé, takzvané dysfunkční dechové vzorce, které metoda upravuje, zahrnují:

  • využívání úst k dýchání
  • pravidelné a neúmyslné velké nádechy přes den (ústy, ale také nosem)
  • časté zívání a velká výměna vzduchu, která ho provází
  • dýchání ústy ve spánku
  • spánková apnoe (mimovolné zádrže dechu ve spánku) a chrápání

Co se týká samotných technik, metoda Oxygen Advantage využívá zejména důsledné dýchání nosem (při odpočinku, cvičení i během spánku) a různá cvičení na zádrž dechu. Už jen samotné nosní dýchání zlepšuje podle studií vstřebávání kyslíku o 20 %. Dýchání nosem také aktivuje takzvaný frenický nerv, který aktivuje bránici a pomáhá nám ji lépe přes den využívat k dýchání.

Základní trénink je vystavěn v logické sekvenci (pořadí). Techniky jemného dýchání a následně zádrží dechu ve výdechu se cvičí nejdříve vsedě a pak v různých variacích v chůzi. Pro lidi v dobré kondici také v lehkém a dále rychlejším běhu.

Proč je podle metody Oxygen Advantage lepší dýchat méně?

Když dýcháme, do naší krve se dostává kyslík a tělo na oplátku vypouští při výdechu odpadní produkt, oxid uhličitý. Přestože většina z nás asi předpokládá, že tělo reflexivně ví, kolik vzduchu potřebuje, není tomu tak vždy. Stejně tak někdy nepociťujeme žízeň, i když jsme dehydrovaní. Zkrátka i náš mozek může dělat chyby.

Pokud tedy máte sklon k nadměrnému dýchání (například v noci chrápete, nebo během dne dýcháte ústy, lapáte po dechu), existuje vysoká pravděpodobnost, že vaše receptory oxidu uhličitého v mozku jsou přecitlivělé (jejich tolerance se časem při nesprávném dýchání snižuje). Pak tyto receptory vyvolávají nutkání více dýchat, aby se přebytečného CO2 zbavily, i když to tělo nepotřebuje. Právě naopak. Pokud začnete dýchat méně a klidněji, přestanete vydechovat příliš mnoho CO2, který hraje zásadní roli při určování toho, kolik potřebného kyslíku vám jde do krevního řečiště.

Zdravotní benefity metody

  • redukce stresu
  • rychlejší zotavení z fyzické námahy
  • lepší spánek
  • snížení hmotnosti
  • vylepšený sportovní výkon
  • zvýšená kreativita
  • lepší soustředění a duševní jasnost

Kontraindikace a rizika nejsou známé

Zdroj: Redakce

 

Související

Diety dlouhodobě nefungují, jezte raději podle sebe, radí výživová poradkyně

Dnes zdravá strava většinou znamená zcela vypustit cukr, bílou mouku, ideálně veškerý lepek, zpracované potraviny – tedy víceméně vše, co nám chutná... Pokud se chceme cítit i vypadat dobře, je opravdu nutné tato pravidla striktně dodržovat? Podle výživové poradkyně Šárky Matouškové určitě ne....


Jak bojovat s osamělostí?

Z osamělosti se v posledních letech stala civilizační choroba. Trápí především teenagery a seniory. Organizace ŽIVOT 90 natočila sérií videí s návody, jak s osamělostí bojovat.


Nechte tělo promluvit - začínáme s Core Energetics

Hned čtyři jednoduché prožitkové aktivity používané v Core Energetic si můžete vyzkoušet každý díky tomuto článku.


Core Energetics - hledá se zdravé jádro

Core Energetics je evoluční proces, který pomáhá lidem osvobodit jejich srdce. Říká to Petr Ekl, který se metodě věnuje.


Zpátky k tělu s Core Energetics

Jak se Petr Ekl jako odborník na oblast IT dostal k metodě Core Energetics, která je zaměřená nejen na energii, pohyb a dech? Jeho příběh nepřipomíná stereotypní pohled na každodenní život běžného “ajťáka”.