Foto: Shutterstock

Jak si díky tai-chi a józe pomoci od bolesti zad

Výzkumy ukazují, že kombinovaná cvičení těla a ducha, jako jsou jóga, tai-chi a qigong, ulevují od bolesti zad. A dodávají, že příčina mnohých bolestí zad je neznámá, a účinek terapie se liší člověk od člověka.

Zveřejněno: 18.02.22

Přibližně 80 % dospělých ve Spojených státech trpí bolestmi zad. Relevantní výzkum v České republice neexistuje, ale lze předpokládat, že toto procento bude obdobné. Cvičení jako jóga a tai-chi od bolestí zad efektivně ulevuje. Ačkoliv si mnoho lidí myslí, že jóga znamená sedět se zkříženýma nohama a zpívat Óóm, není to tak. Jóga ušla dlouhou cestu a osvojila si také prvky aerobního cvičení.

Lidé, trpící bolestmi zad, obvykle jako první slýchají doporučení, aby úlevy zkusili dosáhnout prostřednictvím nefarmakologických metod. Srovnání účinnosti jógy, tai-chi a qigongu (čínská meditační terapie zaměřená na vnímání těla během pomalých, opakovaných pohybů) potvrzuje, že kombinované metody cvičení jsou v odstraňování bolestí zad velmi účinné, čímž výrazně vylepšují funkční schopnosti, zmírňují depresivní a úzkostné stavy.

Jak jóga a tai-chi fungují

V případě bolestí zad bychom jako první měli navštívit odborníka, který vyloučí jejich závažnou příčinu. Poté můžeme pomalu zkoušet rehabilitační jógu a pomalu navyšovat intenzitu cvičení. To samé platí pro tai-chi. Příjemným bonusem cvičení a posilování těla je i posilování psychiky. Lidé, trpící chronickou bolestí zad, trpí často také chronickou úzkostí, strachem nebo depresí – jóga a tai-chi představují způsob, jak odstranit oba problémy najednou.

Důsledky bolestí zad

Během posledních několika desítek let se výskyt bolestí zad v populaci výrazně zvýšil. Bolest zad je jednou z hlavních příčin pracovní neschopnosti a jednou z nejčastěji přiznaných nemocí z povolání. Bolest zad jako takovou doplňuje také její vliv na kvalitu života, který může být obrovský.  Chronická bolest vás může vyřadit z pracovního procesu, z běžného života, může vás uvěznit doma a znemožnit vám tak žít plnohodnotný život. Zanedbatelný není ani finanční aspekt v důsledku možné ztráty zaměstnání a nákladů na zdravotní pomůcky a péči.

Hledání řešení



Příčin bolestí zad může být nespočet, přičemž jednu konkrétní se vůbec nemusí podařit odhalit. Z toho důvodu jsou možnosti léčby obdobné, komplexní. Neexistuje univerzální účinná metoda odstranění bolesti zad. Dokonce i tehdy, kdy se podaří chirurgicky odstranit anatomickou příčinu bolesti, se zotavení může značně zkomplikovat a může být třeba začít s rehabilitací. Pomoci přitom mohou neopioidní analgetika. Zvládání bolesti zad vyžaduje také pečlivé zvážení stavu každého jednotlivce a konzultaci s odborníky. Reakce na léčbu totiž mohou být diametrálně odlišné – to nejtěžší je správně určit, co a jak intenzivně bude pro konkrétního člověka přínosem.

Nejlepším způsobem, jak se zbavit bolesti zad, je na prvním místě prevence. Jóga a tai-chi mohou pomoci vzniku bolestí zad zamezit, ale jakmile se jednou objeví, cvičení samo o sobě už k jejich odstranění stačit nemusí, pouze degenerativní proces zpomalí.

 

Zdroj: https://www.healthline.com/health-news/ease-lower-back-pain-with-yoga-and-tai-chi 

Související

Diety dlouhodobě nefungují, jezte raději podle sebe, radí výživová poradkyně

Dnes zdravá strava většinou znamená zcela vypustit cukr, bílou mouku, ideálně veškerý lepek, zpracované potraviny – tedy víceméně vše, co nám chutná... Pokud se chceme cítit i vypadat dobře, je opravdu nutné tato pravidla striktně dodržovat? Podle výživové poradkyně Šárky Matouškové určitě ne....


Nechte tělo promluvit - začínáme s Core Energetics

Hned čtyři jednoduché prožitkové aktivity používané v Core Energetic si můžete vyzkoušet každý díky tomuto článku.


Core Energetics - hledá se zdravé jádro

Core Energetics je evoluční proces, který pomáhá lidem osvobodit jejich srdce. Říká to Petr Ekl, který se metodě věnuje.


Daniel Müller

Odborník v oblasti pilates a zdravotně funkčního pohybu, zakladatel a majitel společností skupiny IQ pohyb. Bývalý závodní plavec se lidskému tělu a pohybu s ním spjatým profesně věnuje již od roku 1994 a komerčně školí od roku 2001. Vystudoval vysokou školu se zaměřením na aplikovanou matematiku.


IQ pohyb: Neutrální pozice vleže, jak na to?

Tento leh není jen tak obyčejný leh na zádech. “Když jej uděláte dobře, okamžitě si zlepšíte postavení bederní páteře, uvolníte ztuhlost svalů a dalších měkkých tkání, povolí i vaše trapézy a uvolní se celá hlava,” říká Daniel Müller, zakladatel a majitel společností skupiny IQ pohyb, který v...