Foto: Shutterstock

Autohypnóza je v podstatě hluboká meditace

Hypnóza není zdaleka tak šílená, jak by se nám mohlo zdát z některých trapných uměleckých vystoupení. Ve skutečnosti pokaždé, když se ponoříme do filmu nebo hodiny rolujeme na telefonu, aktivujeme mírný stav hypnózy.

Zveřejněno: 02.03.22

Zeptali jsme se hypnotizéra na všechny důležité otázky týkající se této nepochopené metody a ukázalo se, že autohypnóza není tak obtížná vlastně ani tak děsivá, jak si možná myslíte. 

Autohypnóza, a je to opravdu možné?

Podle Shauny Cumminsové, profesionální hypnotizérky a autorky knihy WishCraft, má každý člověk schopnost zhypnotizovat sám sebe. Dodává, že svým způsobem je každá hypnóza autohypnózou, protože práci vždy odvádí člověka vlastní mysl. 

"Je to skutečná praxe, stejně jako meditace," říká. "Můžete se ji naučit a cvičit, můžete si o tom přečíst knihu, můžete to zkusit sami nebo pracovat s audio-hypnotickými skladbami." Když však začínáte, dodává, že nikdy není na škodu nejprve absolvovat sezení s profesionálním hypnotizérem. 

Fáze hypnózy

Stupně hypnózy nejsou přesně dané. Jsou to spíše stavy jakýchsi mozkových vln, "takže do nich vstupujete a vystupujete jako do vln," říká Cumminsová a výzkum to potvrzuje. Obvykle zažijete tři fáze. 



Fáze beta: V této fázi, kterou Cumminsová nazývá také fází hovoru, se teprve začínáte uklidňovat, ale stále jste velmi dobře vnímáte. Váš mozek produkuje bdělé vlny beta a vy začínáte v klidu naslouchat tomu, čeho se hypnotické sezení týká.

Fáze alfa: Cumminsová říká, že v této fázi se mysl a tělo začínají usazovat, a vy se dostáváte do velmi uvolněného, meditativnějšího stavu.

Fáze theta: Nakonec vstoupíte do třetí fáze, ve které váš mozek produkuje vlny theta spojené s hlubokou meditací. Je to téměř snový stav a v tomto okamžiku se mysl stává ovlivnitelnou jakýmkoli myšlenkovým úmyslem, s nímž pracujete. 

Přínosy praxe

Hypnóza funguje tak, že nás uvádí do stavu sugesce, v němž to, co si představujeme, připadá nevědomé mysli skutečné. Najednou jsme schopni prolomit negativní vzorce chování tím, že dovolíme svému nevědomí, aby je pustilo. Což může být v běžném bdělém stavu obtížné. "V tomto stavu je každý ovlivnitelnější," poznamenává Cumminsová, "takže je to ideální doba pro to, abyste sami sobě podsouvali vlastní sugesce." 

Principy autohypnózy můžete uplatnit při plnění řady cílů, mimo jiné např: 

1. Zbavení se závislosti

Zbavit se závislosti jakéhokoli druhu není snadné. Hypnóza je často spojována s odvykáním kouření, přičemž jedna malá studie naznačuje, že by mohla pomoci i lidem s vážnějšími drogovými závislostmi. Výzkum, který by prokázal, že hypnóza může být alternativní léčbou závislosti, je ale velmi omezený. U každého cíle je však důležité, aby subjekt sám věřil tomu, že je to možné. A zdá se, že hypnóza lidem v tomto směru pomáhá. 

2. Být sebevědomější

Pokud by někdo chtěl být sebevědomější, jeho sezení s hypnózou by se z velké části točilo kolem představ, jak by taková sebedůvěra vypadala. Vezměte zde v úvahu pravidla manifestace. Když si ujasníme, čeho se vlastně snažíme dosáhnout a jaké to je, můžeme to lépe ztvárnit. 

3. Žít zdravějším životním stylem

Cumminsová k tomu poznamenává, že se často setkává s tím, že hypnóza pomáhá lidem dosáhnout cílů, jako je zhubnout, lépe se stravovat nebo prostě být celkově zdravější. Jde o to, že když si dokážeme skutečně představit, jak bychom vypadali nebo jak bychom se cítili,  kdybychom byli zdraví, můžeme se k tomuto cíli lépe přiblížit. 

4. Být méně úzkostliví a vystresovaní

Pro lidi, kteří se potýkají se stresem a úzkostí, lze hypnózu použít jako nástroj k tomu, aby poodstoupili a všímali si těchto pocitů s určitým odstupem. Z tohoto nezaujatého místa si můžete představit, jak by to vypadalo, kdyby jste se tak necítili. Cumminsová dodává, že se v hypnóze také setkala s úspěchem u lidí, kteří mají návyky jako např. kousání nehtů. 

5. Obecně se odlepit od země

Pokud se cítíte zaseknutí v jakékoliv oblasti svého života, hypnóza může být přesně to, co vám pomůže dostat se z této situace.

"Když máte opravdu silnou touhu, ale zaseknete se ve svém vzorci určitého chování či jednání," říká Cumminsová. "Hypnóza je skvělý způsob, jak se dostat do rovnováhy, ponořit se do vlastní motivace a uskutečnit změnu," dodává.

 

Zdroj: https://www.mindbodygreen.com/articles/how-to-hypnotize-yourself 

Související

Jak bojovat s osamělostí?

Z osamělosti se v posledních letech stala civilizační choroba. Trápí především teenagery a seniory. Organizace ŽIVOT 90 natočila sérií videí s návody, jak s osamělostí bojovat.


Nechte tělo promluvit - začínáme s Core Energetics

Hned čtyři jednoduché prožitkové aktivity používané v Core Energetic si můžete vyzkoušet každý díky tomuto článku.


Core Energetics - hledá se zdravé jádro

Core Energetics je evoluční proces, který pomáhá lidem osvobodit jejich srdce. Říká to Petr Ekl, který se metodě věnuje.


Zpátky k tělu s Core Energetics

Jak se Petr Ekl jako odborník na oblast IT dostal k metodě Core Energetics, která je zaměřená nejen na energii, pohyb a dech? Jeho příběh nepřipomíná stereotypní pohled na každodenní život běžného “ajťáka”.


Somatic Experiencing: Lidé zamrzají jako zvířata, ale neumí si pomoct sami

Somatic Experiencing je přístup k léčení traumatu. Pracuje s nedokončenými instinktivními reakcemi na ohrožení, které jsou zaseknuté v těle a v nervové soustavě.