Foto: Shutterstock

Výzkum zjistil, že rok 2020 změnil naše návyky na sociálních sítích

Prohlížení sociálních sítí je v dnešní době trochu jiné, než jak tomu bylo dříve. Vedle fotografií roztomilých dětí našich přátel se objevují vášnivé debaty o ochranných maskách, bezpečnostních protokolech COVID-19, příběhy o rasové nespravedlnosti a násilí na černošských Američanech a další závažná témata a problémy.

Zveřejněno: 15.04.22

Podle nového výzkumu Wexnerova lékařského centra ve Státní univerzitě v Ohiu se zdá, že vzhledem ke všemu, co se děje, mnoho lidí mění své návyky na sociálních sítích.

Lidé si potřebují odpočinout od sociálních médií

Průzkum mezi 2 000 lidmi ukázal, že mnoho Američanů si dává od sociálních médií pauzu - zatímco jiní se k nim ještě více přimykají. Celkem 56 % Američanů uvedlo, že se jejich návyky v oblasti sociálních médií změnily právě kvůli dění v roce 2020. Přibližně 20 % Američanů si v letošním roce dalo od sociálních médií pauzu právě kvůli stresujícím aktuálním událostem.

"Odstoupit od sociálních sítí a znovu se spojit s realitou je důležitý krok, který je třeba udělat pro své duševní zdraví," uvedl v tiskové zprávě doktor Ken Yeager, LISW, psychiatr a klinický ředitel centra. "Neustálé ponoření do stresujícího prostředí a nadměrné vystavování se traumatickým událostem může způsobit v člověku pocit, že dnešní svět je méně bezpečným místem. A protože tyto stresory působí na člověka dlouhodobě, opotřebovávají schopnost lidí se s tímto stresem vyrovnat."

Vzestup doomscrollingu

Mezitím 29 % Američanů kvůli stejným událostem zvýšilo svůj čas strávený na sociálních sítích. To se shoduje s trendem "doomscrollingu", který byl pozorován na pozadí COVID-19, kdy lidé cítí potřebu neustále obnovovat své sociální kanály, aby zůstali informováni, a ocitají se tak vtažení do konzumace stresujících informací po celé hodiny.



Problém je v tom, že neustálé čtení zpráv, které udržují vaši hladinu stresu na vrcholu, není dobré ani pro vaši dlouhodobou pohodu, ani pro vytváření sociálních změn.

"Násilí zobrazované na sociálních sítích může vyvolat trauma," řekla nedávno psychoanalytička Babita Spinelliová, L.P., v rozhovoru pro mbg. "To může být škodlivé pro duševní zdraví člověka, pokud bude i nadále tvořit hlavní náplň dne."

Nalezení zdravé rovnováhy

Všechny trendy pozorované v této studii ukazují na stejnou pravdu. Události letošního roku byly neuvěřitelně stresující a zdrcující a sociální média se stala místem, kde jsme s těmito problémy neustále obklopeni.

Musíme však najít rovnováhu mezi světy online a offline. Pro člověka je důležité, aby zůstal v obraze. Věděl o aktuálním dění jak doma, tak ve světě, jako jsou informace týkající se veřejného zdraví, boje za rasovou spravedlnost aj. Nesmíme ale zapomínat na to, že potřebujeme také čas na odpočinek, načerpání nových sil a hlavně na to, abychom nebyli každou minutu zahlcováni negativními zprávami.

Najděte si způsob, jak přistupovat ke konzumaci zpráv, která vás udrží ve spojení s důležitými problémy současnosti. Zároveň ale nezapomínejte na péči o sebe, která vám umožní pokračovat a žít v běžném životě.

 

Zdroj: https://www.mindbodygreen.com/articles/changing-social-media-habits-in-2020 

Související

Jak chůze naboso prospívá našemu zdraví?

Chůze naboso je možná něco, k čemu se jinde než doma nedonutíte. Pro mnoho lidí je to ale denní rutinou doma, v přírodě i ve městě.


Filip Žitník

Mgr. Filip Žitník, SEP, je předsedou České kraniosakrální asociace a členem etické komise Asociace Somatic Experiencing ČR.


Jitka Nesnídalová

Psycholožka s 15letou praxí soukromého psychologického poradenství.


Zastavte s mindfulness chůzi nebo tok myšlenek

V tomto článku se seznámíte s třemi praxemi všímavosti, které jde využít v běžném životě takříkajíc za pochodu. “Při pravidelném používání těchto praxí, se vaše vnímání světa začne měnit a budete schopni být stabilnější v těžkých situacích a více si užívat běžné dny,” říká psycholožka a...


Mindfulness: pomoc s odstupem od emocí a nepříjemných stavů

Do češtiny se překládá jako bdělost, bdělá pozornost nebo plné uvědomování. Jedná se o umění zaměřit pozornost k přítomnému okamžiku bez hodnocení.