Foto: Shutterstock

Všímavé jedení: Zkuste si ho teď hned

Vzpomeňte si, kdy jste naposledy jedli tak, že jste si jídlo opravdu labužnicky vychutnali. Nedívali jste se přitom do mobilu. Nedrobili si do počítače. Zkrátka jste se věnovali jen a jen jídlu. Technikou Mindful eating neboli všímavého jedení nás provede Iva Málková, psycholožka známá jako dlouholetá odbornice na hubnutí, která studijně...

Zveřejněno: 01.06.22

Na příjmu nadměrného množství nekvalitního jídla se podílí značnou měrou neuvědomělé automatické jedení. “Pojďme natrénovat takzvané všímavé jedení, které vám zvýší citlivost na nasycení a dovede vás k výběru kvalitních potravin. Kvalita pak bude převažovat nad kvantitou a snížíte množství energie v konzumovaném jídle,” tvrdí Iva Málková.

Všímavější jedení trénujte zejména u takzvaných jídel nad plán. Mohou to být různé sladkosti, oříšky, křupky či brambůrky, které jíme nevšímavě a často v mnohem větším množství, než by bylo vhodné. “Na nácvik si vyhraďte klidný prostor a alespoň deset minut ničím nerušeného času,” podotýká Málková.

  1. Dejte si malý kousek vybrané potraviny na dlaň, zkoumejte pozorně její tvar, barvu, strukturu.
  2. Dejte si potravinu k nosu a vnímejte s každým nádechem její vůni.
  3. Poté kousek potraviny vložte na jazyk, kousejte velmi pomalu a zkoumejte pozorně její chuť. Co všechno v ústech cítíte?
  4. Snězte pomalu a všímavě nejen jeden kousek, ale případně i všechny další. Sledujte, zda je chuť potraviny a vaše touha po dalším kousku stále stejná, nebo jestli se s každým dalším kouskem nějak mění, slábne.

Tímto způsobem si můžete samozřejmě vychutnat jakoukoliv potravinu nebo pokrm.

Co všímavým jedením získáte?

Všímavé jedení pomáhá získat k jídlu přirozený a kladný vztah, který je u hubnoucích často narušen v důsledku dlouhých let diet a odříkání. Cílem tréninku všímavého jedení by tedy mělo být to, že si každé jídlo bez výčitek užijete v takovém množství, v jakém si ho žádá vaše tělo. Dále si vybíráte  přirozeně kvalitnější potraviny a nejíte pouze ze setrvačnosti nebo v důsledku vonících potravin či splínu na duši.



Pokuste se alespoň jednou v průběhu dne, než se pustíte do konzumace potraviny nebo pokrmu, na vteřinu zastavit, nadechnout, vydechnout a sníst potravinu všímavě. “Pokud chcete proniknout do tajů psychologie hubnutí včetně nácviku všímavého jedení, zúčastněte se kurzů zdravého hubnutí nebo postupujte dle e-booku Všímavostí k sobě, který obsahuje osmitýdenní online kurz Všímavostí k sobě,” dodává Iva Málková.

Zdroj: Jan David

Související

Šárka Matoušková, výživová poradkyně

Pracovala v Nutriční poradně v Praze, nyní se věnuje individuální práci s klienty. Aktivně se věnuje sportu a miluje italskou kuchyni.


2 terapeutické diety, které vám pomohou zlepšit fyzické i duševní zdraví

GAPS nebo LCHF – za těmito zkratkami, které nejsou známé každému z nás, se skrývají názvy speciálně sestavených diet.


MARGIT SLIMÁKOVÁ: BĚHEM HUBNUTÍ JE ZÁSADNÍ VNÍMAT SVÉ TĚLO

Známá expertka na zdravý životní styl a výživu nám prozradila, proč je lepší si během hubnutí dopřávat než se omezovat, co si myslí o přerušovaných půstech a léčbě stravou a jak podle ní se stravou souvisí současná pandemie.


Celostní psychosomatika Dr. Dahlkeho

Celostní psychosomatika Dr. Dahlkeho zastává názor, že každá nemoc má svůj původ na úrovni naší psychiky, v každé nemoci je určitý psychický aspekt. K vysvětlení obrazu fyzických problémů pak využívá univerzálně platné duchovní zákony, například princip polarity, rezonance, stínu a další.


Nemoc vždy vzniká na úrovni psychiky. Příčinu je třeba hledat tam, říká psychosomatička

Simona Frydrychová, dnes odbornice na psychosomatiku podle Dr. Dahlkeho, se začala o osobní rozvoj zajímat před více než deseti lety. Její duševní transformaci odstartovala, jak už to ostatně bývá, velká osobní krize.