Foto:Shutterstock

Terapie smíchem: nesmysl nebo stojí za vyzkoušení?

Ne nadarmo se říká, že smích je nejlepší lék. A za tímto tvrzením stojí i exaktní věda. Když se smějeme, do krve se nám uvolňují endorfiny, známé jako hormony štěstí. Ty zlepšují naši náladu podobně jako pocity, které můžeme zažívat třeba po cvičení.

Zveřejněno: 19.01.22

Vnímat a přijmout naši potrhlou stránku může být občas zábava, ale zastánci této praxe věří, že smích posiluje naše zdraví a duševní pohodu. V roce 1995 vytvořil lékař z Bombaje Dr. Madan Kataria vlastní "Klub smíchu". V jednom z městských veřejných parků shromáždil svou malou skupinu zaměřenou na terapii smíchem, aby si vyměňovali vtipy a zábavné historky. Jejich smích zaujal i kolemjdoucí a skupina se brzy rozrostla z pěti členů na padesát lidí.

Nakonec jim došly příběhy, které by si mohli vyprávět, ale Kataria vyslovil teorii, že pacientům by mohl stačit samotný akt smíchu, aby z něj měli užitek. Začal skupinu povzbuzovat, aby předváděla zvuky smíchu, dokud se smích nestal skutečným a nakažlivým. Z toho se vyvinula technika zvaná jóga smíchu, která se nyní praktikuje ve skupinách po celém světě.

A jak to vlastně funguje?

Typické sezení jógy smíchu zahrnují dechová a protahovací cvičení, také řízené postupy, které vám pomohou se rozesmát. Instruktor vám může říct, abyste si vzpomněli na nějakou vtipnou příhodu, požádat vás, abyste předvedli různé druhy smíchu, nebo vás vyzve k trapnému očnímu kontaktu s různými členy skupiny v naději, že se někdo rozesměje. Myšlenka tohoto přístupu "předstírej, dokud to opravdu nedokážeš" spočívá v tom, že i když to zpočátku necítíte, skutečný smích vás nakonec ovládne a vy tak začnete sklízet ovoce.

Jaké jsou výhody smíchu?

Smích snižuje stres, pomáhá zahnat napětí, uvolňuje svaly a zlepšuje spánek. Říká se, že posiluje náš imunitní systém a pomáhá nám přijímat více kyslíku do těla, čímž zlepšuje naši hladinu energie. Smích může také zlepšit svalové napětí. Vzpomeňte si na chvíle, kdy vás ze smíchu skutečně bolí břicho. A v neposlední řadě představuje zábavnou formu kardiovaskulárního cvičení.

Stojí za tímto tvrzením nějaká věda?



No je toho spousta. Dr. Lee Berk z Loma Linda University v Kalifornii začal zkoumat přínosy smíchu již koncem 70. let 20. století. Vypozoroval, že smích může snížit množství stresového hormonu kortizolu. Rovněž odhalil, že smích může zvýšit hladinu přirozených zabijáckých buněk, což je typ bílých krvinek, které jsou potřebné k boji proti virům a nádorovým buňkám a také k udržení celkového zdraví organismu. Od té doby bylo provedeno mnoho výzkumů, které spojují smích s dalšími zdraví prospěšnými účinky.

Snížení úzkosti

V laboratorní studii byly testované osoby falešně přesvědčeny, že po 12 minutách dostanou elektrický šok. Zatímco čekali na šok, byla jim přehrávána buď vtipná nahrávka nebo nahrávka, která vtipná nebyla, nebo žádná nahrávka, přičemž byly měřeny markery úzkosti. Ti, kteří poslouchali zábavnou nahrávku, se hodnotili jako méně úzkostní než ostatní dvě skupiny.

Zlepšení celkového zdravotního stavu

Studie publikovaná v roce 2014 se zabývala vlivem cvičení jógy smíchu na celkový zdravotní stav 38 studentů ošetřovatelství. Účastníkům byla přidělena buď jedna hodina jógy smíchu týdně nebo žádná. Celkově se u skupiny, která se účastnila kurzů jógy smíchu, projevilo zlepšení jejich celkového zdravotního stavu, přičemž došlo ke snížení poruch spánku, úzkosti a deprese. Ačkoli jsou výsledky slibné, upozorňujeme, že tento výzkum byl proveden pouze na mužích.

Zvládání menopauzy

Studie z roku 2012 zase zkoumala, zda může mít terapie smíchem přínos pro pohodu žen procházejících menopauzou. Subjekty se zúčastnily pěti 30minutových sezení terapie smíchem a výsledky byly porovnávány s kontrolní skupinou. Série dotazníků odhalila, že terapie smíchem pomáhá ženám v menopauze zvýšit optimismus a sebevědomí a snížit jejich depresi ve srovnání s kontrolní skupinou.

Tak hurá do toho!

Zdroj: https://www.healthline.com/nutrition/laughing-yoga#effectiveness 

Související

Nechte tělo promluvit - začínáme s Core Energetics

Hned čtyři jednoduché prožitkové aktivity používané v Core Energetic si můžete vyzkoušet každý díky tomuto článku.


Core Energetics - hledá se zdravé jádro

Core Energetics je evoluční proces, který pomáhá lidem osvobodit jejich srdce. Říká to Petr Ekl, který se metodě věnuje.


Zpátky k tělu s Core Energetics

Jak se Petr Ekl jako odborník na oblast IT dostal k metodě Core Energetics, která je zaměřená nejen na energii, pohyb a dech? Jeho příběh nepřipomíná stereotypní pohled na každodenní život běžného “ajťáka”.


IQ pohyb: Neutrální pozice vleže, jak na to?

Tento leh není jen tak obyčejný leh na zádech. “Když jej uděláte dobře, okamžitě si zlepšíte postavení bederní páteře, uvolníte ztuhlost svalů a dalších měkkých tkání, povolí i vaše trapézy a uvolní se celá hlava,” říká Daniel Müller, zakladatel a majitel společností skupiny IQ pohyb, který v...


IQ pohyb: Rozpitvané cviky jógy pro zdraví

IQ pohyb není nová zázračná metoda cvičení, která by přinesla každému okamžitou pomoc či úlevu jako to slibuje kde kdo. Je to systém cvičení, který vychází z dokonalé znalosti anatomie a kineziologie.