Foto: Shutterstock

Srdce jako druhý mozek aneb jak se napojit na svou vnitřní moudrost s HRV

„Následuj své srdce“. Věta, kterou známe především z písní a pohádek, je dost možná pro náš život důležitější, než bychom si kdy troufli odhadnout. A to i z odborného hlediska.

Zveřejněno: 14.07.22

Zatímco ještě donedávna byl hlavním objektem vědeckého zkoumání mozek, dnes stále větší množství odborníků přikládá obrovský význam zcela jinému orgánu – právě srdci. Proč? Ukazuje se, že srdce pravděpodobně není jen „pouhou“ pumpou na krev, ale může mít obrovský vliv i na naše prožívání.

Jak je to možné? Srdce, jemuž se nově přezdívá „druhý mozek“, disponuje svou vlastní neuronovou sítí a také schopností zpracovávat, učit se a pamatovat si informace. Má také své vlastní emoce a produkuje hormony. Zároveň platí, že srdce skrze nervový systém vysílá do mozku víc informací, než je tomu naopak, proto je tak důležité jeho správné fungování nezanedbávat. Vědci nyní potvrzují, že právě harmonická spolupráce těchto dvou orgánů může zásadně vylepšit náš život.

Koherence srdce a mozku – náš ideální stav

Stav, kdy srdce a mozek pracují v souladu jako dva systémy v jednom, nazýváme koherence. Většina z nás už jej jistě zažila. V těchto momentech cítíme štěstí a radost, nevnímáme čas, jsme skvěle napojeni na sebe sama, na druhé i na svět kolem sebe. Naše myšlenky plynou snadno a přirozeně. Bez zaváhání nacházíme slova vyjadřující přesně to, co chceme sdělit, vykonáváme rychlé a účelné pohyby. V takovém stavu se dokážeme adaptovat na rozmanité nepředvídatelné situace, protože naše fyziologie je rovnováze, jsme všemu otevření a schopní nacházet řešení. Ve stavu koherence se náš mozek nachází v hladině alfa, která navíc snižuje úzkosti, podporuje kreativitu a naše schopnosti učení. Svět vidíme komplexněji a díky tomu se dokážeme lépe rozhodovat.

Tento stav je velmi jednoduché si zamilovat, ale ne tak snadné si ho udržet. Často totiž přichází spíš nečekaně, než aby se přihodil jako výsledek našeho vědomého snažení. Dobrá zpráva každopádně je, že nyní už díky odborníkům víme, jak si jej přivodit záměrně, a dokonce zařídit, aby se pro náš život stal přirozeným. 

Benefity koherence srdce a mozku: 

  • snížení stresu
  • vyšší adaptabilita
  • psychická pohoda
  • vyšší mentální kapacita
  • lepší výkonnost
  • zlepšení schopnosti řešit problémy
  • mentální jasnost
  • emoční stabilita
  • rozvoj intuice a kreativity
  • vyšší regenerace organismu


Koherence: Stav, ve kterém jsou srdce, mysl a emoce v energetické harmonii a spolupráci. Je to stav, který vytváří celkovou odolnost (resilience).   

Jak zjistit, zda jste ve stavu koherence? - HRV 

Odborníci se shodují na tom, že stav koherence je pro trvalé změny k lepšímu v našem fyzickém i duševním zdraví nezbytný, neboť právě díky němu máme přístup k hlubší „intuitivní“ moudrosti svého těla. Jak už bylo naznačeno, koherence je možné naštěstí dosáhnout vědomě. To, zda naše srdce, emoce a mozek fungují v souladu, je totiž možné změřit a poté různými technikami tyto výsledky upravit tak, aby náš organismus dosahoval optimálních výsledků.

Jak tedy zjistit, zda jsme či nejsme v koherentním stavu? Přímým odrazem ideální komunikace mozku se srdcem je optimální hodnota HRV, neboli variabilita srdečního rytmu (o způsobech, jak HRV měřit, si ještě řekneme). Nyní je důležité zmínit, že pokud naše HRV klesne, hrozí nám celý soubor zdravotních potíží, například vysoký krevní tlak, srdeční nedostatečnost, komplikace v souvislosti s cukrovkou, infarktem, náhlým úmrtím, a dokonce i rakovinou.

Například studie z roku 2009 zveřejněná v Evropském review pro medicínské a farmakologické vědy také zjistila, že po infarktu měli lidé s nižším HRV, téměř čtyřnásobně vyšší pravděpodobnost úmrtí během následujících tří let než ti, jejichž HRV dosahovalo vyšších hodnot. Také meta-analýza z roku 2014 vydaná v žurnálu Frontiers in Psychology zjistila, že pacienti s úzkostnými poruchami, sociálními úzkostmi,  panickými atakami a PTSD (posttraumatickou stresovou poruchou) měli všichni nižší HRV než ti, kteří těmito problémy netrpěli. 

HRV  

Ukazuje, jak se naše srdce chová od jednoho úderu ke druhému. Zatímco běžná srdeční frekvence měří průměrný počet tepů za minutu, HRV je založeno na měření časové odchylky (R-R intervalu) mezi jednotlivými rytmy. Uvádí se v milisekundách. 

Jak dosáhnout optimálního HRV?

Pojem srdeční koherence a skutečnost, že se lze snadno naučit ji ovládat, je v rozporu se všeobecně rozšířenými představami o zvládání stresu. Pokud se totiž ocitneme v náročné situaci, která nám způsobuje dlouhodobější napětí, často svou pozornost zaměříme na vnější podmínky. Říkáme si: „Kdybych jen mohl tuhle situaci změnit, hned by se mi v hlavě vyjasnilo a tělo by mi také lépe fungovalo." Mezitím zatneme zuby, čekáme na příští víkend nebo dovolenou, sníme o lepších časech tam někdy v budoucnu.  Je smutné, ale většinou tak postupujeme až do smrti.

Závěr, který vyplývá ze zkoumání blahodárných účinků koherence, je zcela opačný. K problému musíme přistupovat obráceně. Místo abychom se vytrvale snažili o dosažení ideálních vnějších podmínek, můžeme začít kontrolovat své nitro, vlastní fyziologii. A pak, jakmile se to naučíme, přestane nám záležet na tom, co se děje ve vnějším světě. Budeme se totiž cítit skvěle pořád.

Vědci vyvinuli mnoho metod, jak stavu koherence docílit. O těch si blíže povíme v dalších článcích. Jednu z těch nejjednodušších každopádně odhalili odborníci z HeartMath institutu. V jedné studii zjistili, že pouhé vyvolání pozitivní emoce nějakou vzpomínkou nebo představou velmi rychle navodí přechod HRV do optimální frekvence, a tedy do fáze koherence.  Srdce je velmi citlivé na vděčnost, na každý projev náklonnosti, ať je to láska k lidské bytosti, zvířeti, nebo dokonce pomyšlení na vlídný svět. Mnoha lidem stačí vybavit si obličej milovaného dítěte nebo oblíbeného zvířete. Jiní si představí pokojnou přírodu, která jim dodá pocit vnitřního míru a vděčnosti... A platí to pochopitelně i naopak. Různé další studie prokázaly, že zejména negativní emoce, hněv, úzkost, smutek, ale dokonce i každodenní starosti způsobují největší pokles HRV a do naší fyziologie vnášejí chaos.

 Zdroj

Související

Diety dlouhodobě nefungují, jezte raději podle sebe, radí výživová poradkyně

Dnes zdravá strava většinou znamená zcela vypustit cukr, bílou mouku, ideálně veškerý lepek, zpracované potraviny – tedy víceméně vše, co nám chutná... Pokud se chceme cítit i vypadat dobře, je opravdu nutné tato pravidla striktně dodržovat? Podle výživové poradkyně Šárky Matouškové určitě ne....


Pánev, páteř, hlava pro zdravý začátek, to je IQ pohyb

Kvůli vlastnímu zdravotnímu problému s páteří začal před lety pomáhat klientům s bolestmi zad a dalšími omezeními. Daniel Müller, zakladatel a majitel společností skupiny IQ pohyb, se učil nejdříve v Londýně, jak cviky jógy a pilates správně metodicky rozebrat, a jak je pak také didakticky naučit...


Jak kurkuma prospívá našemu tělu?

V posledních několika letech se ve světě zdraví a krásy rozvinula posedlost určitým žlutým kořením. Na blozích o zdraví a v hipsterských kavárnách se o kurkumě píše jako o módním trendu a její milovníci ji přidávají prostě všude.


Jak chůze naboso prospívá našemu zdraví?

Chůze naboso je možná něco, k čemu se jinde než doma nedonutíte. Pro mnoho lidí je to ale denní rutinou doma, v přírodě i ve městě.


Máte pocit, že jste na cvičení už příliš staří?

Pokud jste nebyli příliš aktivní v mládí, můžete snadno podlehnout dojmu, že startujete z poslední pozice. Kondici si udržet je totiž mnohem jednodušší, než ji získat.