Foto: Shutterstock

Probiotika? Proč není víc druhů vždy lepší?

Nabídka probiotik může být matoucí. Věřte nám, že jich je hodně. Pokud si nejste jisti, které probiotika jsou pro vás ty nejlepší, můžete si myslet, že čím více druhů zvolíte, tím lépe pro vaše tělo. Ale je více druhů vždy lepší? Podle renomovaného lékaře Roberta Rountreeho, M.D., odpověď zní ROZHODNĚ NE.

Zveřejněno: 27.03.22

Proč více kmenů není vždy lepší?

Přidání probiotických doplňků do našeho jídelníčku je dobrým prvním krokem k zlepšení stavu našich střev. I když se může zdát výhodné získat co nejvyšší počet jednotek tvořících kolonie, tzv. CFU, není to vždy nejlepší postup.

"Více nemusí nutně znamenat lépe. Musíme být důslední. Každá bakterie dělá něco jiného,"  říká Dr. Rountree.

Každou bakterií má Rountree na mysli 8 000 známých kmenů střevních bakterií, z nichž každá má podle jeho slov přidělený úkol, jako je podpora imunity, střev, stavu kůže nebo zlepšení nálady. I když je možné při tomto přístupu dosáhnout výsledků, nemusí to být výsledky, v jaké jste doufali. A v závislosti na zdroji mohou být dokonce nebezpečné.

"Mnoho komerčních značek neobsahuje informace o použití konkrétních druhů a kolik jich každá dávka obsahuje," upozorňuje lékař Vincent M. Pedre, M.D. "To může znamenat, že se do vašeho těla dostává neúčinná nebo potenciálně škodlivá látka."

Po jakých probiotických kmenech bych se tedy měl poohlédnout?



Existuje celá řada probiotik se spoustou různých využití. Zde je jen několik nejčastějších důvodů, proč lidé probiotika vyhledávají. A jaký kmen je pro daný problém ten nejlepší. 

Pro podporu imunity: Acidophilus NCFM (L. acidophilus NCFM) a Bifidobacterium lactis (Bifidus, konkrétně HN019) mají prokazatelné účinky na podporu imunitního systému.

Při nadýmání břicha: Bifidobacterium lactis Bi-07, Bifidobacterium lactis HN019 a Lactobacillus acidophilus NCFM: Pokud je probiotikum určeno ke zlepšení střevních potíží, jako je nadýmání, bylo prokázáno, že všechny tyto látky si hravě poradí s nadýmáním a zácpou. Nadměrná plynatost se může vyskytnout u každého, ale může být problematická zejména u osob se syndromem dráždivého tračníku (IBS). Studie zjistila, že Lactobacillus plantarum DSM 9843 může zmírnit příznaky plynatosti při IBS.

Proti stresu: Ano, probiotika mají vliv na duševní zdraví a zlepšení nálady. Studie uvádějí, že Lactobacillus rhamnosus JB-1 pomáhá přirozeně snižovat pocity stresu tím, že pozitivně ovlivňuje GABA. GABA je kyselina gama-amino máselná, neesenciální aminokyselina, která se nachází v mozku a očích. Působí jako neurotransmiter v centrálním nervovém systému, což znamená, že reguluje aktivitu mozku a nervových buněk.

Sečteno a podtrženo:

Celkově lze říci, že je užitečné získávat různé zdroje střevně příznivých prebiotik a probiotik, ale výběr určitých druhů probiotik na základě konkrétních potřeb je nejlepší způsob, jak zajistit jejich účinnost. S trochou vlastního bádání a pomocí lékaře nebo gastroenterologa je možné zúžit výběr určitého kmene, který bude nejlepší právě pro vás.

 

Zdroj: https://www.mindbodygreen.com/articles/more-strains-of-probiotics 

Související

Diety dlouhodobě nefungují, jezte raději podle sebe, radí výživová poradkyně

Dnes zdravá strava většinou znamená zcela vypustit cukr, bílou mouku, ideálně veškerý lepek, zpracované potraviny – tedy víceméně vše, co nám chutná... Pokud se chceme cítit i vypadat dobře, je opravdu nutné tato pravidla striktně dodržovat? Podle výživové poradkyně Šárky Matouškové určitě ne....


Pánev, páteř, hlava pro zdravý začátek, to je IQ pohyb

Kvůli vlastnímu zdravotnímu problému s páteří začal před lety pomáhat klientům s bolestmi zad a dalšími omezeními. Daniel Müller, zakladatel a majitel společností skupiny IQ pohyb, se učil nejdříve v Londýně, jak cviky jógy a pilates správně metodicky rozebrat, a jak je pak také didakticky naučit...


Jak kurkuma prospívá našemu tělu?

V posledních několika letech se ve světě zdraví a krásy rozvinula posedlost určitým žlutým kořením. Na blozích o zdraví a v hipsterských kavárnách se o kurkumě píše jako o módním trendu a její milovníci ji přidávají prostě všude.


Jak chůze naboso prospívá našemu zdraví?

Chůze naboso je možná něco, k čemu se jinde než doma nedonutíte. Pro mnoho lidí je to ale denní rutinou doma, v přírodě i ve městě.


Máte pocit, že jste na cvičení už příliš staří?

Pokud jste nebyli příliš aktivní v mládí, můžete snadno podlehnout dojmu, že startujete z poslední pozice. Kondici si udržet je totiž mnohem jednodušší, než ji získat.