Foto: Shutterstock

Přírodní pomoc při potížích v období menopauzy

Mnoho žen odmítá rizika, spojená s hormonální terapií při léčbě menopauzálních syndromů, a upřednostňuje alternativní metody.

Zveřejněno: 29.05.22

Období menopauzy je charakteristické kolísající hladinou estrogenu a progesteronu, což se projevuje návaly horka, nespavostí, depresivními stavy, bolestí prsů a změnami nálad. Naštěstí je však dostupná řada přírodních prostředků, které tyto obtíže dokáží buď výrazně omezit, nebo zcela odstranit.  Jejich užívání by však mělo být konzultováno s ošetřujícím lékařem.

Samorostlík

Samorostlík je bylina z čeledi pryskyřníkovitých, jeden z nejznámějších a nejvíce zkoumaných přírodních prostředků k léčbě návalů horka. Používá se již po staletí, v současnosti je dostupný ve formě kapslí, tablet nebo prášku k přípravě nápoje. Předpokládá se, že účinkuje podobně jako serotonin v mozku – zmírňuje depresivní stavy, reguluje tělesnou teplotu.

Podle amerického Národního centra pro doplňkové a integrované zdraví je však dosavadní výzkum nedostatečný a účinky samorostlíku na projevy menopauzy bude třeba podložit provedením dalších studií.

Vitamín D

Vitamín D je základním stavebním kamenem pro dosažení a udržení dobrého zdravotního stavu. Podporuje obnovu kostí a buněk, v období menopauzy přispívá k dosažení hormonální rovnováhy. Často se mu říká „vitamín slunce“, protože jej tělo produkuje po vystavení slunečnímu záření.



S narůstajícím věkem se u žen snižuje schopnost jeho vstřebávání, což má za následek zvýšení rizika řídnutí kostí. Pro příjem doporučené denní dávky 600 I.U. (z anglického International Unit) postačí cca dvacetiminutová procházka na sluníčku, samozřejmě s použitím ochranného krému a pokrývky hlavy. A pokud zrovna prší, můžete „vitamín slunce“ nahradit tabletkou nebo kapslí, nebo zařadit do stravy potraviny, které vitamín D obsahují. Těmi jsou například ryby (sardinky, tuňák, losos), mléčné výrobky o vitamín D obohacené nebo vejce.

Akupunktura

Skeptici sice říkají, že její pozitivní účinky na potíže při menopauze jsou pouze výsledkem placebo efektu, ale některé studie prokázaly, že akupunktura může být přijatelnou alternativou. Fakt, že ji mnoho žen v období menopauzy využívá, to potvrzuje.

Vědomé dýchání

Pokud jste to už neučinily, je období menopauzy správný čas s vědomým dýcháním začít. Vyberte si způsob, který vám bude nejlépe vyhovovat – co třeba jóga nebo meditace? Obojí má prokazatelný zklidňující účinek a může vám pomoci s úlevou od úzkostných stavů nebo návalů horka.

Jakmile pocítíte, že nával přichází, pohodlně se usaďte a začněte hlubokým, pomalým nádechem nosem. Počítejte do čtyř, pak zadržte dech a počítejte do sedmi. Vydechněte ústy, při tom počítejte do osmi. Celý cyklus zopakujte ideálně třikrát.

Třezalka tečkovaná

Pro zmírnění častých změn nálad se využívá již dlouhou dobu, stejně jako pro zlepšení kvality spánku, relaxaci, zmírnění depresivních stavů a úzkostí. Z rostliny se využívají listy a květy, které se suší a následně používají k přípravě čaje nebo výrobě tablet.

Studie však prokazují, že ačkoliv je třezalka účinná při zmírňování mírných depresivních stavů a úzkostí, u závažných stavů jde pouze o placebo efekt. Užívání třezalky konzultujte s ošetřujícím lékařem, aby se vyloučilo případné nežádoucí vzájemné působení s léky, které užíváte.

Ženšen

Ženšen je bylina, která je již po tisíce let využívána v Číně, Koreji a také americkými indiány. V období menopauzy příznivě působí na pocit únavy, úzkost a stres. Dostupný je ve formě čaje, prášku nebo extraktu.

Jóga

Není snad pochyb o tom, že jóga účinně odstraňuje podrážděnost a zmírňuje depresivní stavy – ať už v období menopauzy nebo kdykoliv jindy. V období menopauzy však může zklidňující účinek být díky možné akceleraci psychických obtíží ještě výraznější, což mnohé ženy potvrzují.

Pokud právě menopauzou procházíte, vyzkoušejte lekce jógy jednou nebo dvakrát týdně. Až zvládnete základy, můžete zkusit cvičit z pohodlí domova.

Sečteno a podtrženo

Alternativní způsoby léčby menopauzy mohou být prostředkem k úlevě od obtíží, ale stejně jako v případě jakékoliv léčby je vždy vhodné konzultovat je s ošetřujícím lékařem. V případě užívání bylin nebo doplňků stravy to platí dvojnásob.

Nejlepším způsobem, jak menopauzu „přežít“ co nejlépe, je dobrá tělesná a psychická kondice. Zaměřte se proto na aktivity, které si budete užívat a dobře se při nich cítit. Posílíte tělo, zmírníte celkovou úroveň stresu, budete spokojenější a lépe připravené se s menopauzou poprat. Výše uvedené alternativní metody mohou vaše snažení účinně podpořit.

Zdroj: Hana Průšová

Související

11 bylin a doplňků stravy pro boj s depresí

Deprese je stav, kterým například jen ve Spojených státech trpí podle odhadů 17 milionů lidí. Skutečné číslo je ale pravděpodobně mnohem vyšší, protože ne každý, kdo depresí trpí, vyhledá pomoc odborníků. Důvody mohou být různé.


Dejte přednost dennímu světlu a využijte ho naplno

Většina z nás by dala přednost životu pod paprsky zářícího slunce než pod světly úsporných žárovek. Potvrdil to i nedávný průzkum, který zkoumal význam přirozeného denního světla pro člověka.


Deset rad pro menopauzu aneb proč bohyně nestárnou

V případě problémů spojených s menopauzou se podle tradiční čínské medicíny jedná vždy o fyziologický proces ubývání ledvinné esence.


O menopauze z pohledu tradiční čínské medicíny

V různých kulturách je přístup k menopauze v životě ženy rozdílný. “Staňte se bezvěkými bohyněmi,” radí terapeutka Tradiční čínské medicíny Tatjana Marešová.


Sexuální apetit s menopauzou klesá

„Žena po padesátce si v naší západní společnosti často může připadat, že patří do starého železa,“ říká terapeutka Tradiční čínské medicíny Tatjana Marešová.