Foto: Shutterstock

Oshova dynamická meditace

Oshova dynamická meditace je jednou z nejpopulárnějších aktivních meditací, kterou světu představil v roce 1970 indický mystik Osho.

Zveřejněno: 11.07.22

Tento duchovní učitel již tehdy vypozoroval, že lidé na Západě mají příliš mnoho vnitřních nepokojů, než aby zvládali meditaci v sedě. Proto vyvinul „aktivní“ meditaci, která pomocí fyzicky náročnějších fází podporuje vylučování potlačeného stresu, a během těch klidných a neaktivních vede člověka do ticha.

Meditace se konkrétně skládá z pěti fází, přičemž první tři a pátá jsou aktivní, čtvrtá je klidová. Celá meditace trvá hodinu a provádí se se zavřenýma očima, tudíž má jedinec možnost osvobodit se od starých omezení, aniž by musel věnovat pozornost tomu, co si o něm myslí ostatní. Tato meditace se většinou provádí ve skupině, případně pod vedením lektora, protože to pomáhá dostat se hlouběji do sebe a plně se uvolnit.

Meditace má následující stádia:

  • hluboké, rychlé a chaotické dýchání

  • katarze



  • mantra „hoo“

  • ticho

  • tanec

Postup:

Během celého procesu mějte zavřené oči. Pokud je to nutné, převažte je šátkem či páskou.

  1. fáze: 10 minut

V této první fázi dýchejte chaoticky nosem. Dech by měl být intenzivní, hluboký a nepravidelný, s důrazem na výdech. Pohybujte se přirozeně a uvědomujte si, že vaše tělo si buduje energii.

  1. fáze: 10 minut

Přichází výbuch. Nyní nechte vyjít na povrch vše, co potřebujete. Následujte své tělo a dejte mu volnost pohybu – můžete křičet, dupat, skákat, plakat, třást se, zpívat... Zároveň dbejte na to, aby se vaše mysl neztotožnila s tím, co se děje. Jen vše pozorujte.

  1. fáze: 10 minut

Zvedněte ruce nad hlavu, skákejte nahoru a dolů a u toho křičte mantru: „Hoo! Hoo! Hoo!“ Pokaždé, když přistanete na zemi, nechte zvuk klesnout hlouběji do svého sexuálního centra. Do této fáze vložte veškerou svou energii.

  1. fáze: 15 minut

Nyní se zastavte, zamrzněte v pozici, v jaké jste. Jakýkoli zbytečný pohyb může proces narušit. Pouze sledujte to, co se s vámi děje.

  1. fáze: 15 minut

Přichází na řadu oslava. Tancem vyjádřete, cokoli zrovna cítíte. 

Samotný Osho se k meditaci vyjádřil takto: „Zůstaň svědkem. Neztrať se. Je snadné se ztratit. Když dýcháš, můžeš zapomenout. Můžeš se propojit s dechem natolik, že zapomeneš na svědka. Ale pak ti uchází smysl. Dýchej co nejrychleji, tak hluboce, jak je to jen možné, použij veškerou svou energii, ale stále to jen pozoruj. Pozoruj, co se děje, jako bys byl jen divák, jako kdyby se to všechno dělo někomu jinému, jako kdyby se vše dělo jen v těle a vědomí to jen soustředěně pozorovalo. Buď svědkem během prvních tří fází. A když se pak vše ve čtvrtém kroku zastaví a ty jsi zcela neaktivní, zamrzlý, pak tvá bdělost vyvrcholí.“

Poznámka: Pokud tuto meditaci vykonáváte v prostoru, kde není možné dělat hluk, lze vyzkoušet i její tichou alternativu. Ve druhé fázi dejte veškerou energii do pohybu, ve třetím stádiu lze hlásku Hoo mumlat jen tiše a pátá fáze může být pouze taneční, bez jakýchkoli zvuků.

Během cvičení velmi pomáhá hudba, která je pod názvem Osho Dynamic Meditation odstupná na běžných nosičích. Hudba jednak určuje trvání jednotlivých fází, jednak pomáhá meditujícím dostat se do správného naladění. 

Účinky metody:

- snižuje úzkosti

- redukuje úroveň kortizolu v krvi

- energetizuje

- pomáhá k soustředění 

Vědecký základ

Indická studie z roku 2014 prokázala, že Oshova dynamická meditace výrazně snižuje u praktikujících úroveň úzkostí. Pozitivní vliv na psychiku prokázala také podobná studie z roku 2015.

Další studie z roku 2016 ukázala, že praktikující, kteří byli testováni po 21denním praktikování této meditace, vykazovali významně nižší úroveň stresového hormonu kortizol v krvi. Studie se účastnilo dvacet zdravých dobrovolníků ve věku od 20 do 50 let. 

Více informací o metodě najdete na oficiálním webu.www.osho.com

Související

Jak bojovat s osamělostí?

Z osamělosti se v posledních letech stala civilizační choroba. Trápí především teenagery a seniory. Organizace ŽIVOT 90 natočila sérií videí s návody, jak s osamělostí bojovat.


Nechte tělo promluvit - začínáme s Core Energetics

Hned čtyři jednoduché prožitkové aktivity používané v Core Energetic si můžete vyzkoušet každý díky tomuto článku.


Core Energetics - hledá se zdravé jádro

Core Energetics je evoluční proces, který pomáhá lidem osvobodit jejich srdce. Říká to Petr Ekl, který se metodě věnuje.


Zpátky k tělu s Core Energetics

Jak se Petr Ekl jako odborník na oblast IT dostal k metodě Core Energetics, která je zaměřená nejen na energii, pohyb a dech? Jeho příběh nepřipomíná stereotypní pohled na každodenní život běžného “ajťáka”.


Daniel Müller

Odborník v oblasti pilates a zdravotně funkčního pohybu, zakladatel a majitel společností skupiny IQ pohyb. Bývalý závodní plavec se lidskému tělu a pohybu s ním spjatým profesně věnuje již od roku 1994 a komerčně školí od roku 2001. Vystudoval vysokou školu se zaměřením na aplikovanou matematiku.