Foto: Shutterstock

Orientace a pak uzemnění. Vyzkoušejte techniky Somatic Experiencing

Základním prvkem metody Somatic Experiencing je alespoň relativní pocit bezpečí ve vnímání “tady a teď”. “Můžeme zjednodušeně říci, že tento pocit má dva komponenty – orientaci a uzemnění,” říká Filip Žitník, psychosomatický terapeut, lektor a překladatel, který s oblibou tuto metodu využívá ve své práci.

Zveřejněno: 16.08.21

Orientace je přirozené instinktivní chování, které děláme, kdykoliv se ocitneme na novém místě. Umožňuje našemu “vnitřnímu zvířeti”, aby zjistilo, že je dané místo opravdu bezpečné – že na nás zpoza rohu nevyskočí třeba medvěd. A díky tomuto zjištění se můžeme uklidnit, takzvaně zregulovat. 

Aniž by teď čtenář tohoto textu cokoliv měnil, jen zvedněte zrak od článku a spontánně se rozhlédněte po místnosti. Nechte svůj zrak prohlédnout si prostor kolem sebe. “Možná vás to povede k tomu, že se trochu narovnáte, nebo odsunete od stolu. To je v pořádku – dovolte to. A dejte si opravdu pár chvil se pořádně rozhlédnout – nad sebe, za sebe, pěkně do všech stran. Možná to ve vás vyvolá i nějaký spontánní pohyb,” zmiňuje Filip Žitník. 

Když se takto rozhlížíte, čeho si u sebe všímáte? Možná zíváte, možná se vám zpomalil nebo prohloubil dech. Možná jste začali cítit svoje tělo, a s tím přišla i potřeba upravit jeho pozici. Možná si všímáte mírného celkového zpomalení a zklidnění. Jen ho zaregistrujte a chvilinku mu věnujte pozornost. Právě jste se zregulovali. Takto to vypadá. A můžete to udělat téměř kdykoliv a kdekoliv. 

Uzemnění může přijít až po orientaci, když víte, že jste v bezpečném prostředí. Cvičení na uzemnění můžete dělat ve stoje nebo vsedě – představíme si variantu vsedě. Na cvičení budete potřebovat zhruba pět minut, kdy vás nebude nikdo rušit. Cvičení můžete dělat na židli, na křesle, ale i na meditačním polštáři nebo na podlaze. Cvičením provází terapeut Filip Žitník: 



“Pohodlně se usaďte, a klidně experimentujte s místem v prostoru tak, aby vám vzdálenost od stěn, dveří a oken byla příjemná. Klidně si pohrajte i s úhlem natočení vůči dveřím nebo oknům, a hledejte polohu, která pro vás bude nejpříjemnější. Toto je také forma orientace a klidně se nechte vést svým tělesným vnímáním.

  • Až najdete místo v prostoru, dejte si chvíli na to, se usadit, opravdu uvelebit. Můžete zavřít nebo přivřít oči. A nejdříve obraťte pozornost ke svému dechu. Buď na nose, hrudníku, nebo si uvědomte zvedání a klesání břicha. Jen si uvědomte kvalitu dechu, není třeba ho nijak měnit… 
  • Poté si všimněte, co vás v tuto chvíli nese? Co vás opravdu fyzicky drží a podepírá? Kde tuto oporu vnímáte? Je to pocit v hýždích, opora v zádech, vjem podlahy pod chodidly nebo opora loktů na opěrkách křesla nebo židle? V tuto chvíli, není potřeba nic dělat, jen dovolte této opoře, ať na vás působí, dopřejte si vjem toho, že jste držení sobě i svému tělu… 
  • Tuto oporu můžete vnímat celkově, anebo si můžete vybrat část těla, kde ji vnímáte nejsnáze - hýždě, chodidla, záda, nebo lokty - a můžete svou pozornost zaměřit tam. Zeptejte se: Jak poznám, že mě židle nese, jaký je to přesně vjem? Je pevný, měkký, teplý?… 
  • Dal by se tento vjem k něčemu přirovnat? Vyvstává u tohoto vjemu nějaká asociace? Pokud ano, všimněte si ji, a můžete ji v duchu pojmenovat… 
  • A pak se pozvolna zeptejte sami sebe: Když jsem takto nesen, jak na to reaguje moje tělo? Co při tom vnímám? Mohou se objevit příjemné, ale i nepříjemné pocity. Pokud se objeví příjemné, klidně s nimi ještě pobuďte. A pak ve svém tempu otevřete oči, rozhlédněte se, prodýchněte se a cvičení ukončete… 
  • Pokud se objeví nepříjemné pocity, tak se pozvolna nadechněte a vydechněte a pak si vyberte jednu z možností.  Buď se rozhodnete zůstat svou pozorností v těle, v takovém případě se zkuste vrátit k některému z míst, kde jste cítili oporu. Chvíli s tímto místem pobuďte, a všimněte si, jak vaše tělo bude reagovat. Reakci dovolte, dejte jí čas. A poté pozvolna otevřete oči, rozhlédněte se po místnosti, prodýchněte se, protáhněte se, a cvičení ukončete… 
  • Nebo – a to je zcela v pořádku – pozvolna otevřete oči a rozhlédněte se. Prodýchněte se, protáhněte se, nebo udělejte jakýkoliv jiný pohyb, pokud je třeba. Možná bude dobré se i postavit a trochu se projít.”

Související

Nechte tělo promluvit - začínáme s Core Energetics

Hned čtyři jednoduché prožitkové aktivity používané v Core Energetic si můžete vyzkoušet každý díky tomuto článku.


Core Energetics - hledá se zdravé jádro

Core Energetics je evoluční proces, který pomáhá lidem osvobodit jejich srdce. Říká to Petr Ekl, který se metodě věnuje.


Zpátky k tělu s Core Energetics

Jak se Petr Ekl jako odborník na oblast IT dostal k metodě Core Energetics, která je zaměřená nejen na energii, pohyb a dech? Jeho příběh nepřipomíná stereotypní pohled na každodenní život běžného “ajťáka”.


Celostní psychosomatika Dr. Dahlkeho

Celostní psychosomatika Dr. Dahlkeho zastává názor, že každá nemoc má svůj původ na úrovni naší psychiky, v každé nemoci je určitý psychický aspekt. K vysvětlení obrazu fyzických problémů pak využívá univerzálně platné duchovní zákony, například princip polarity, rezonance, stínu a další.


Nemoc vždy vzniká na úrovni psychiky. Příčinu je třeba hledat tam, říká psychosomatička

Simona Frydrychová, dnes odbornice na psychosomatiku podle Dr. Dahlkeho, se začala o osobní rozvoj zajímat před více než deseti lety. Její duševní transformaci odstartovala, jak už to ostatně bývá, velká osobní krize.