Foto: Shutterstock

Olivový olej vs. rostlinné oleje: co je zdravější?

Rostlinný olej je jednou ze základních surovin, která je doma vždy po ruce. Používá se k restování nebo smažení, do omáček, na pizzu nebo do těstovin, aby se nelepily. V tomto článku se zaměříme na rozdíly mezi olivovým a jinými rostlinnými oleji, včetně nevhodnějšího použití, chuti, výživových hodnot a dalších potenciálních přínosů.

Zveřejněno: 09.05.22

Rozdíly mezi olivovým olejem a jinými rostlinnými oleji

Oba druhy olejů se liší způsobem, kterým se získávají, využitím, chutí a výživovými hodnotami, jak uvádí tabulka níže:

  Olivový olej Rostlinné oleje
Výroba Lisování oliv Olej získávaný z různých druhů rostlin: slunečnice, kukuřice, řepka, sója atd.
Hlavní využití Dresinky, dipy, restování Pečení, smažení
Obsah vitamínů a minerálů

Vyšší obsah vitamínu K a E v extra virgin variantě Závisí na konkrétním druhu, po tepelném zpracování ale bývá obsah vitamínů a minerálů minimální
Obsah antioxidantů Ano Ne
Míra zpracování Nízká (nejnižší u extra virgin varianty) Vysoká
Kouřový bod 200°C 205°C

 

Chuť a zpracování

Získané rostlinné oleje jsou obvykle upravovány pomocí chemických látek a zahřívány, aby se odstranily nečistoty a prodloužila životnost. Čím vyšší je míra zpracování, tím méně živin olej obsahuje a tím více je také ovlivněna jeho chuť.

Nejvíce zřejmé to je při srovnání s minimálně upravovaným extra virgin olivovým olejem, který se pyšní výraznou olivovou chutí – zpracované rostlinné oleje mají obvykle neutrální, nevýraznou chuť.



Olivový olej se získává pouhým lisováním oliv, přičemž extra virgin varianta má mezi olivovými oleji nejnižší míru zpracování. Oproti tomu rostlinné oleje jsou směsí olejů různých druhů, jak např. řepkový, bavlníkový, slunečnicový, sójový, kukuřičný apod. Odstranění nečistot z nich a dosažení neutrální chuti tedy vyžaduje vyšší míru zpracování. 

Výživové hodnoty

Míra zpracování oleje ovlivňuje jak chuť, tak výživové hodnoty výsledného produktu. Ačkoliv jak olivový olej, tak rostlinné oleje obsahují nenasycené mastné kyseliny, olivový olej má vyšší obsah mononenasycených mastných kyselin: kyseliny olejové, linolové a palmitové. Rostlinné oleje obsahují především omega-6 polynenasycené tuky.

Mononenasycené tuky mají protizánětlivé účinky a příznivě také působí na zdraví srdce, zatímco omega-6 polynenasycené tuky mohou naopak při nadměrné konzumaci působit zánětlivě a zdraví srdce ovlivňovat negativně.

Extra virgin olivový olej má vysoký obsah antioxidantů a protizánětlivých látek, jako jsou tokoferoly, karotenoidy a polyfenoly. Minimálně rafinovaný olivový olej si také uchovává obsah mikrovýživných látek jako vitamín E a K. Proces rafinace u rostlinných olejů znehodnocuje jak antioxidanty, tak další prospěšné složky jako tokoferoly, fytosteroly, polyfenoly a koenzym Q. 

Co mají rostlinné oleje s olivovým olejem společného?

Oba druhy mají podobný kouřový bod (viz tabulka výše). Kouřový bod oleje je teplota, při které se olej začne přepalovat a tuky se začnou rozpadat na glycerol a volné mastné kyseliny. Některé druhy olivových olejů mají stejně jako rostlinné oleje vysokou míru zpracování, např. olivový olej z pokrutin. Proto pozor – tyto oleje, stejně jako oleje rostlinné, mají obsah živin velmi nízký a jejich chuť je v porovnání s extra virgin olivovým olejem mnohem méně výrazná.

Rafinované olivové oleje nejsou označeny jako „virgin“ nebo „extra virgin“ – to indikuje jejich vyšší míru zpracování. Chcete-li tedy koupit olej s výraznou chutí, který také obsahuje důležité živiny, hledejte „virgin“ nebo „extra virgin“ varianty. 

Co je tedy zdravější?

Extra virgin olivový olej je jedním z nejméně zpracovaných olejů na trhu. To především znamená, že obsahuje antioxidanty, vitamíny a minerály. Oproti tomu rostlinné oleje mají obvykle vysokou míru zpracování a tedy minimální obsah zdraví prospěšných složek. V lahvi rostlinného oleje si tedy domů přinesete pouze prázdné kalorie.

Nahrazení rostlinných olejů tím olivovým má pozitivní účinek i na zdraví vašeho mozku: jedna studie prokázala zlepšení kognitivních schopností seniorů po nahrazení rostlinných olejů olejem olivovým. Konzumace extra virgin olivového oleje je tedy v porovnání s oleji rostlinnými zdraví prospěšnější volbou. 

Sečteno a podtrženo

Jak olej olivový, tak rostlinné oleje jsou v gastronomii hojně využívanou surovinou. Olivový olej se získává výhradně z oliv a má nižší míru zpracování, zatímco oleje rostlinné jsou obvykle vícedruhovou, vysoce zpracovanou směsí s neutrální chutí.

Zpracování rostlinných olejů má za následek zachování pouze minimálního množství živin ve výsledném produktu. Rostlinné oleje obvykle obsahují omega-6 mastné kyseliny, které mohou působit zánětlivě. Oproti tomu v olivovém oleji jsou zachovány vitamíny, minerály, antioxidanty a mononenasycené mastné kyseliny s pozitivním vlivem na fyzické i psychické zdraví člověka.

 

Zdroj: https://www.healthline.com/nutrition/olive-oil-vs-vegetable-oil 

Související

MARGIT SLIMÁKOVÁ: BĚHEM HUBNUTÍ JE ZÁSADNÍ VNÍMAT SVÉ TĚLO

Známá expertka na zdravý životní styl a výživu nám prozradila, proč je lepší si během hubnutí dopřávat než se omezovat, co si myslí o přerušovaných půstech a léčbě stravou a jak podle ní se stravou souvisí současná pandemie.


Pánev, páteř, hlava pro zdravý začátek, to je IQ pohyb

Kvůli vlastnímu zdravotnímu problému s páteří začal před lety pomáhat klientům s bolestmi zad a dalšími omezeními. Daniel Müller, zakladatel a majitel společností skupiny IQ pohyb, se učil nejdříve v Londýně, jak cviky jógy a pilates správně metodicky rozebrat, a jak je pak také didakticky naučit...


15 důvodů, proč milovat Slunce

Předpokládejme, že každý pobral rozumu více, než se vejde do mozku pštrosa, opalování nepřehání a chrání se přípravky s přiměřeným SPF. V takovém případě si můžete být jisti, že sluneční paprsky prospívají tělu i duchu.


Růže z Jericha mýtů zbavená

Růže z Jericha je známá svou schopností „vstát z mrtvých“ ve chvíli, kdy už jí na první pohled není pomoci. Je hojně používaná na Středním východě k léčbě řady potíží, mezi které patří artróza, metabolická a respirační onemocnění, diabetes a další.


Jak kurkuma prospívá našemu tělu?

V posledních několika letech se ve světě zdraví a krásy rozvinula posedlost určitým žlutým kořením. Na blozích o zdraví a v hipsterských kavárnách se o kurkumě píše jako o módním trendu a její milovníci ji přidávají prostě všude.