Foto: Shutterstock

Nácvik lepšího dýchání metodou Oxygen Advantage pro začátečníky

Jestli chcete lépe spát, zhubnout nebo zlepšit své mentální schopnosti a celkově se lépe cítit, a to téměř bez námahy, zaměřte se na své dýchání. Lépe řečeno - ověřte si, zda nedýcháte příliš.

Zveřejněno: 24.04.22

Nácvik lepšího dýchání metodou Oxygen Advantage pro začátečníky

Naplánujte si každodenní patnáctiminutovou procházku k „odblokování“ nosu. To znamená, že se snažíte být aktivní po dobu 15 minut se zavřenými ústy. Toto cvičení je pro naprostou většinu lidí naprosto bezpečné. Pokud jste však těhotná, nebo máte vážné zdravotní potíže, poraďte se před tím se svým praktickým lékařem. 

Během chůze se jemně nadechněte, poté vydechněte a zacpěte si nos prsty. Se zadrženým dechem ujděte co nejvíc kroků. Jakmile pocítíte nutkání dýchat, uvolněte nos a pokračujte v klidném dýchání nosem. Běžný dech byste měli být schopni obnovit po dvou až třech deších. Během patnáctiminutové chůze takto zadržte dech šestkrát a snažte se pokaždé počet kroků navýšit. 

BOLT test na toleranci k CO2

Citlivost svých senzorů oxidu uhličitého a efektivitu dýchání si můžete změřit pomocí testu Body Osygen Level Test neboli BOLT testu. Jedná se o jednoduché a bezpečné měření, které vám ukáže, jak dlouho můžete pohodlně zadržet dech. Během zadržování dechu se oxid uhličitý akumuluje v krvi. Když vaše receptory zaznamenají, že je ho tam příliš, vyšlou výzvu k nádechu. Nízké skóre (5 sekund) přitom znamená, že vaše senzory oxidu uhličitého jsou v pohotovosti a opravdu dýcháte až příliš. Vysoké skóre (maximum je 40 sekund) indikuje optimální dýchání.

Postup:



Připravte si stopky. Deset minut seďte v klidu. Poté se normálně nadechněte nosem a normálně nosem vydechněte. Ucpěte si nos prsty a pusťte měřič času. Nebojujte, ani se nesnažte dech zbytečně zadržovat. Jakmile ucítíte první popud k nádechu (možná zaznamenáte stažení svalů na krku nebo v břiše, potřebu polknout nebo se jednoduše nadechnout), uvolněte nos, zastavte hodinky a začněte normálně dýchat. Váš další nádech by měl být klidný. Pokud je příliš rychlý, znamená to, že jste dech zadržovali příliš dlouho. 

BOLT test není o tom změřit, jak dlouho dokážete zadržet svůj dech, nebo jak silnou máte vůli. Měří citlivost vašich receptorů na oxid uhličitý v krvi a čas, který vaše tělo potřebuje k reakci na nedostatek vzduchu. 

Výsledky:

Méně než 10: Váš běžný dech může být hlasitý, nepravidelný a namáhavý. Dýchací cvičení vašemu zdraví výrazně prospějí. 

10 – 20: Vaše dýchání je možná ovlivněno ucpaným nosem, kašlem, sípáním, narušením spánku a chrápáním. Pravděpodobně vám chybí energie a špatně se koncentrujete. Dechová cvičení zlepší váš spánek, zdraví i kondici. 

20 – 30: Váš dech je klidný, jemný, tichý a dýcháte bez námahy. Většina lidí má skóre testu kolem 20, ale jeho navýšení může mít pozitivní vliv na vaše zdraví i kondici. Abyste dosáhly svého plného potenciálu a zdraví, měli byte cílit na skóre 40. 

Závěrem:

Nenechte se odradit, pokud je vaše skóre nízké. Podobné výsledky mohou mít i elitní sportovci. S těmi správnými cviky můžete dosáhnout rychlého zlepšení.

Zdroj: Milada Kadeřábková

Související

Diety dlouhodobě nefungují, jezte raději podle sebe, radí výživová poradkyně

Dnes zdravá strava většinou znamená zcela vypustit cukr, bílou mouku, ideálně veškerý lepek, zpracované potraviny – tedy víceméně vše, co nám chutná... Pokud se chceme cítit i vypadat dobře, je opravdu nutné tato pravidla striktně dodržovat? Podle výživové poradkyně Šárky Matouškové určitě ne....


Jak bojovat s osamělostí?

Z osamělosti se v posledních letech stala civilizační choroba. Trápí především teenagery a seniory. Organizace ŽIVOT 90 natočila sérií videí s návody, jak s osamělostí bojovat.


Nechte tělo promluvit - začínáme s Core Energetics

Hned čtyři jednoduché prožitkové aktivity používané v Core Energetic si můžete vyzkoušet každý díky tomuto článku.


Core Energetics - hledá se zdravé jádro

Core Energetics je evoluční proces, který pomáhá lidem osvobodit jejich srdce. Říká to Petr Ekl, který se metodě věnuje.


Zpátky k tělu s Core Energetics

Jak se Petr Ekl jako odborník na oblast IT dostal k metodě Core Energetics, která je zaměřená nejen na energii, pohyb a dech? Jeho příběh nepřipomíná stereotypní pohled na každodenní život běžného “ajťáka”.