Foto: Shutterstock

Máte pocit, že jste na cvičení už příliš staří?

Pokud jste nebyli příliš aktivní v mládí, můžete snadno podlehnout dojmu, že startujete z poslední pozice. Kondici si udržet je totiž mnohem jednodušší, než ji získat.

Zveřejněno: 09.06.22

Pokud se do formy jako čtyřicátník nebo padesátník rozhodnete dostat poprvé v životě, možná, že vás napadne, jestli to vůbec stojí za to. Nové studie tvrdí, že rozhodně ano.

Lidé, kteří se cvičením začínají ve vyšším věku (třeba až kolem padesátky), snižují riziko vlastního úmrtí v porovnání s gaučovými sportovci stejně jako celoživotně aktivní jedinci. A navíc to platí bez ohledu na to, jak se jim v průběhu života měnil BMI.

Studie, zveřejněná na americkém odborném portále JAMA Network Open, jasně odpovídá na otázku, jaký význam cvičení ve vyšším věku má. Zúčastnilo se jí úctyhodných 315 059 osob. Z nich byly vytvořeny tři základní experimentální skupiny: skupina celoživotně aktivních osob, skupina osob neaktivních v mladším věku, kteří však se cvičením později začali, a konečně skupina osob aktivních pouze před dosažením dospělosti.

Nebude zřejmě žádným překvapením, že celoživotně aktivním lidem se i ve vyšším věku dařilo fyzicky velmi dobře. V porovnání s kontrolní skupinou (lidí, kteří fyzicky nikdy aktivní nebyli) měli lidé, kteří cvičili 2-8 hodin týdně, až o 35 % snížené riziko úmrtí. (Pozn.: riziko úmrtí se v rámci studie týkalo u všech účastníků pouze období provádění výzkumu). Cvičení hodinu týdně také přineslo své ovoce, nicméně riziko úmrtí kleslo v porovnání s kontrolní skupinou pouze o 16 %.



Překvapivým výsledkem ale byla míra snížení rizika úmrtí u osob, které s pravidelným cvičením začaly až po třicátém, čtyřicátém nebo dokonce až padesátém roce života – bylo přesně stejné jako u osob, které byly fyzicky aktivní celý život, a to bez ohledu na obecně negativní faktory jako kouření a konzumace alkoholu nebo další faktory jako rasová příslušnost, stravovací návyky a další. Naopak lidé, kteří byli v mládí velmi aktivní, ale postupně přešli k sedavému způsobu života, přišli téměř o všechny výhody, které pravidelným cvičením v mládí získali. Jejich riziko úmrtí bylo v porovnání s kontrolní skupinou sníženo pouze o 8-14 %.

Závěry obdobných studií jsou samozřejmě bez ohledu na použité metody vždy pouze obecné. Pokud bychom chtěli konkrétně prokázat, že cvičení nebo fyzická aktivita snižuje riziko úmrtí, museli bychom provést studii, která bude zkoumat tisíce osob s přesně stanoveným týdenním rozvrhem cvičení od 15 let až do smrti, a pak výsledky porovnat. Taková studie ale pravděpodobně nikdy provedena nebude. K podobnému závěru vědci dochází prováděním studií, která je popsána výše, a zjišťováním, zda jsou jejich závěry konzistentní.

Studií, které se zabývaly cvičením ve vyšším věku, již bylo provedeno několik, a všechny dospěly ke stejným závěrům. Například švédská studie z roku 2009 zkoumala riziko úmrtí u mužů, kteří se cvičením začali po padesátém roce života, a dospěla k závěru, že jejich riziko úmrtí je srovnatelné s rizikem úmrtí u mužů, kteří cvičili pravidelně od mládí. Dánská studie z roku 2003 dospěla ke stejným závěrům u mužů i žen. A další studie z roku 2017 tvrdí, že fyzická aktivita s počátkem v pozdějším věku stále snižuje riziko úmrtí v důsledku srdečního selhání o 25 %.

Ačkoliv bude vždy velmi obtížné přesně určit, kolik přesně toho pro své zdraví uděláte, pokud se zvednete z gauče, je zřejmé, že bez ohledu na váš věk nebo BMI si rozhodně neublížíte, právě naopak. Jakákoliv aktivita je lepší než žádná. Kdo dočetl až sem, nechť si do 5 minut dá 10 dřepů a pokusí se o 10 kliků. Hotovo? Super – jen tak dál, pokračujte!

 

ZDROJ

Související

Diety dlouhodobě nefungují, jezte raději podle sebe, radí výživová poradkyně

Dnes zdravá strava většinou znamená zcela vypustit cukr, bílou mouku, ideálně veškerý lepek, zpracované potraviny – tedy víceméně vše, co nám chutná... Pokud se chceme cítit i vypadat dobře, je opravdu nutné tato pravidla striktně dodržovat? Podle výživové poradkyně Šárky Matouškové určitě ne....


Nechte tělo promluvit - začínáme s Core Energetics

Hned čtyři jednoduché prožitkové aktivity používané v Core Energetic si můžete vyzkoušet každý díky tomuto článku.


Core Energetics - hledá se zdravé jádro

Core Energetics je evoluční proces, který pomáhá lidem osvobodit jejich srdce. Říká to Petr Ekl, který se metodě věnuje.


MARGIT SLIMÁKOVÁ: BĚHEM HUBNUTÍ JE ZÁSADNÍ VNÍMAT SVÉ TĚLO

Známá expertka na zdravý životní styl a výživu nám prozradila, proč je lepší si během hubnutí dopřávat než se omezovat, co si myslí o přerušovaných půstech a léčbě stravou a jak podle ní se stravou souvisí současná pandemie.


Daniel Müller

Odborník v oblasti pilates a zdravotně funkčního pohybu, zakladatel a majitel společností skupiny IQ pohyb. Bývalý závodní plavec se lidskému tělu a pohybu s ním spjatým profesně věnuje již od roku 1994 a komerčně školí od roku 2001. Vystudoval vysokou školu se zaměřením na aplikovanou matematiku.