Foto: Shutterstock

Jaký vliv má spánek na imunitní systém?

Výzkumy tvrdí, že kvalitní spánek napomáhá tělu v boji s infekcemi. Pokud vám ještě chybí právě ten poslední důvod k tomu, abyste na svém spánku začali pracovat, toto by mohl být on: spánek prospívá imunitnímu systému.

Zveřejněno: 08.06.22

Příznivému působení kvalitního spánku na zdraví se věnovalo už velké množství studií, ale nedávná studie z Německa tvrdí, že spánek zlepšuje kvalitu T-lymfocytů: buněk, které jsou součástí imunitního systému, a popisuje jak.

Stoyan Dimitrov, PhD, z Univerzity Tübingen říká: „Stresové hormony adrenalin a noradrenalin, stejně jako prostaglandiny, potlačují přilnavost integrinů. Hladina adrenalinu, noradrenalinu a prostaglandinů je v průběhu spánku nízká, takže přilnavost integrinů je vyšší. Přilnavost je důležitá vlastnost, jelikož aby T-lymfocyty byly schopny eliminovat virem napadené buňky nebo rakovinné buňky, musí s nimi přijít do přímého kontaktu. A integriny napomáhají „v cestování“ leukocytu do tkání“. 

Význam T-lymfocytů

V jedné ze studií zabývajících se spánkem vědci srovnávali T-lymfocyty u zdravých jedinců, kteří buď celou noc spali, nebo naopak byli celou noc vzhůru. Po několika hodinách spánku vykazovaly T-lymfocyty vyšší míru aktivace integrinů – to znamená, že spánek zkvalitňuje funkci T-lymfocytů. Stoyan Dimitrov dodává: „Během spánku je hladina adrenalinu a noradrenalinu nízká. Naopak její vysoké hodnoty mohou způsobit pokles imunitní odpovědi organismu na patogeny“. 

Význam spánku

Dospělý člověk by měl spát minimálně sedm hodin denně. Kimberley Hardinová, doktorka medicíny z University of California, říká: „Lidé význam spánku podceňují. Spát dlouhodobě méně než sedm hodin denně má na zdraví člověka velmi nepříznivý efekt. V organismu to v podstatě vyvolává reakci útěk nebo útok, což zvyšuje hladinu adrenalinu“.



Dlouhodobé spaní po dobu kratší než pět hodin denně vede k vyšší úmrtnosti. Spánek kratší než sedm hodin tři noci po sobě má na tělo stejný účinek jako jedna celá probdělá noc. Zdravotní potíže může způsobit jak nedostatečná kvantita, tak špatná kvalita spánku – nepříznivě ovlivňuje zánětlivé procesy v těle, krevní tlak, inzulinovou rezistenci, hladinu kortizolu, tělesnou hmotnost, kardiovaskulární onemocnění a další.

Kvalitní spánek naopak srdeční onemocnění ovlivňuje příznivě: studie z roku 2019, prováděná na myších, prokázala spojitost mezi kvalitním spánkem a zmírněním aterosklerózy. Ačkoliv nebyl tento mechanismus ještě podrobně popsán, otevírají se jím dveře k novým léčebným postupům kardiovaskulárních onemocnění. 

Proč lidé nespí tak, jak by měli

Přes množství studií, které jednoznačně prokázaly negativní vliv nekvalitního spánku na zdraví, lidé stále nepřikládají spánku takovou důležitost a nevěnují mu takovou péči, jakou by si zasloužil. Spíme na nekvalitních matracích, necháváme se rušit světlem nebo hlukem a zářením z elektronických přístrojů, nemáme dostatek pohybu, kouříme a pijeme před spaním alkohol. Každodenní rutina nám přináší tolik (negativních) podnětů, že pokud se vědomě nerozhodneme, že spánku věnujeme dostatek času, prostě se dobře nevyspíme. 

Sečteno a podtrženo

Výzkumy prokázaly, že kvalitní spánek příznivě ovlivňuje imunitní systém. Nedávná studie potvrdila, že kvalitní spánek zvyšuje schopnost T-lymfocytů bojovat s infekcí. To se děje tak, že díky vydatnému spánku jsou T-lymfocyty lépe schopny přilnout k napadeným buňkám a eliminovat je. S nedostatečným a nekvalitním spánkem se pojí množství krátkodobých a dlouhodobých zdravotních obtíží.

 

ZDROJ

 

Související

Diety dlouhodobě nefungují, jezte raději podle sebe, radí výživová poradkyně

Dnes zdravá strava většinou znamená zcela vypustit cukr, bílou mouku, ideálně veškerý lepek, zpracované potraviny – tedy víceméně vše, co nám chutná... Pokud se chceme cítit i vypadat dobře, je opravdu nutné tato pravidla striktně dodržovat? Podle výživové poradkyně Šárky Matouškové určitě ne....


MARGIT SLIMÁKOVÁ: BĚHEM HUBNUTÍ JE ZÁSADNÍ VNÍMAT SVÉ TĚLO

Známá expertka na zdravý životní styl a výživu nám prozradila, proč je lepší si během hubnutí dopřávat než se omezovat, co si myslí o přerušovaných půstech a léčbě stravou a jak podle ní se stravou souvisí současná pandemie.


Pánev, páteř, hlava pro zdravý začátek, to je IQ pohyb

Kvůli vlastnímu zdravotnímu problému s páteří začal před lety pomáhat klientům s bolestmi zad a dalšími omezeními. Daniel Müller, zakladatel a majitel společností skupiny IQ pohyb, se učil nejdříve v Londýně, jak cviky jógy a pilates správně metodicky rozebrat, a jak je pak také didakticky naučit...


15 důvodů, proč milovat Slunce

Předpokládejme, že každý pobral rozumu více, než se vejde do mozku pštrosa, opalování nepřehání a chrání se přípravky s přiměřeným SPF. V takovém případě si můžete být jisti, že sluneční paprsky prospívají tělu i duchu.


Terapie smíchem: nesmysl nebo stojí za vyzkoušení?

Ne nadarmo se říká, že smích je nejlepší lék. A za tímto tvrzením stojí i exaktní věda. Když se smějeme, do krve se nám uvolňují endorfiny, známé jako hormony štěstí. Ty zlepšují naši náladu podobně jako pocity, které můžeme zažívat třeba po cvičení.