Foto: Shutterstock

Jak zůstat v klidu, když vás dítě přivádí k šílenství 2. část

První část článku si můžete přečíst zde .

Zveřejněno: 19.03.22

Použijte techniku rychlé koordinace

"Pokud se dostaneme do klidného stavu, výzkumy Institutu HeartMath ukazují, že srdce našich dětí bude fyzicky reagovat na náš stav srdce," říká Davidow.

Vyzkoušejte tuto techniku vyvinutou HeartMath Institute:

  • Zaměřte svou pozornost na své srdce.
  • Nadechujte se 6 sekund a vydechujte 6 sekund, o něco pomaleji a hlouběji než obvykle.
  • Zkuste aktivně pociťovat péči nebo vděčnost za něco nebo někoho.
  • Dělejte to 2 minuty. Můžete požádat děti, aby se k vám přidaly.

Jděte vzhůru nohama, doslova

Pobyt vzhůru nohama pomáhá zklidnit nervový systém, zvyšuje průtok krve do mozku a dává vám novou perspektivu, říká Daniel. Doporučuje provádět jednoduché jógové pozice, jako je pes, předklon, dětská pozice nebo nohy na zdi. Pro zvýšení uklidňujících účinků se zhluboka nadechněte 5 až 10 krát, dodává Daniel.

Relaxujte s dětmi

Vytváříte tak příležitost navázat kontakt se svými dětmi a naučit je zvládat stres, říká Willard, který je také autorem knihy "Výchova k odolnosti". Říká, že můžete například provádět jednoduchou aktivitu zaměřenou na mindfulness. Můžete si lehnout do houpací sítě, prozkoumat zahradu, projít se během oběda nebo se večer protáhnout.

Přehodnoťte situaci



Psycholožka Eileen Kennedy-Mooreová, PhD, souhlasí a poznamenává, že příběhy, které si vyprávíme o špatném chování našich dětí, mohou buď podnítit náš hněv, nebo nás vést k užitečné reakci. Rozhodující jsou také příběhy, které si vyprávíme o svých vlastních schopnostech.

"Nadhled je jedním z vašich nejmocnějších rodičovských nástrojů," říká Kuntzman.

Podle Kuntzmana a Kennedy-Mooreové (v uvedeném pořadí) vyzkoušejte tyto nástroje pro změnu perspektivy:

"Ona je tak zlá" změňte na "Prožívá těžké období".

"Už to nezvládám" na "Dokážu zvládnout těžké věci. Co právě teď potřebuji, abych se posunul dál?".

"Selhávám jako rodič svých dětí" na "Učím se každý den a moje děti také".

"Je tak manipulativní" na "Snaží se naplnit své životní potřeby".

"Dělá to proto, že mě nerespektuje!" na "Zkouší své hranice."

"Snaží se mě naštvat!" na "Je hladový a přetažený."

"Nezajímá se o nikoho jiného než o sebe!" na "Je frustrovaný a znuděný, protože už dlouho neviděl své přátele."

Najděte humor

Když si vaše dítě vezme na sebe jen pyžamo a vylije celou mísu melounu na podlahu, váš první instinkt může být křik, pláč nebo se také můžete zbláznit, říká Pearlman. Zkuste se místo toho zasmát. "Pokud se dokážeme zasmát některé absurdní situaci nebo dokonce některým selháním rodičů, může to učinit život mnohem přijatelnějším". A hlavně to pomůže snížit náš stres.

Řešení problémů

V případě obvyklých situací zapojte do řešení problémů i vaše dítě, říká Kennedy-Mooreová, autorka knihy "Dětská sebedůvěra". Nejenže to může vést k užitečným nápadům, ale vaše dítě bude pravděpodobněji spolupracovat na řešení, které samo navrhne, říká.

Jednoduše popište situaci a zeptejte se dítěte: "Co můžeme udělat, abychom to vyřešili?" nebo "Jaké máš nápady, aby vše šlo lépe?".

Stanovte jasné následky

Stanovte si očekávání, která budou zahrnovat naučené návyky, také důsledky, abyste eliminovali používání výhrůžek, říká Christine Fonseca, pedagogická psycholožka a autorka knihy "Pečující dítě". V její rodině například platilo pravidlo "praštíš, sedáš si". "Očekávalo se, že budeš používat slova, když jsi otrávený nebo naštvaný, namísto toho abys mlátil a házel věcmi." To pravidelně procvičovali pomocí jednoduchých vět typu "Jsem naštvaný". Pokud dítě něčím hodilo, muselo se na určitou dobu posadit, zhluboka se nadechnout a použít slova "Jsem naštvaný".

Komunikujte s ostatními

Abyste přestali mít pocit, že "vychováváte ve vakuu", najděte si alespoň jednoho přítele, se kterým si budete pravidelně psát o tom, jak se cítíte a s čím se potýkáte, říká Pearlman. Komunikovat, vtipkovat a cítit se vyslechnuta může být nesmírně léčivé.

Jezte potraviny bohaté na hořčík

Podle Daniela je během stresových období tento životně důležitý minerál vyčerpán, což je přesně doba, kdy ho nejvíce potřebujeme. "Když je hořčíku málo, je těžké zůstat v klidu a nereagovat," vysvětluje.

Jezte zelené potraviny, jako je špenát a kapusta, nebo si připravte smoothie s banánem, avokádem a hořkou čokoládou, říká Daniel.

Vyžádejte si podporu

Pokud máte partnera, podpořte se navzájem v tom, abyste zůstali v klidu, třeba tím, že si dáte tajný signál. Kennedyová-Mooreová pracovala s rodiči, kteří si navzájem nabízeli sklenici vody, když se jeden z nich rozčiloval. "Toto malé rozptýlení jim často stačilo k tomu, aby se nadechli a přeskupili."

Udělejte to správně

Protože jste lidé a nevyhnutelně někdy ztratíte chladnou hlavu, nezapomeňte se omluvit, požádat o odpuštění, přijmout ho, napravit se a jít dál, říká Willard. To je pro vaše dítě cenná lekce, jak se postavit ke konfliktu a napravit ho.

Závěr

Pamatujte, že nejste sami, kdo se cítí na hraně, a naštěstí existuje mnoho účinných strategií, které můžete použít. Nakonec zkuste sobě a svým dětem dopřát trochu volnosti. Oba děláte, co je ve vašich silách, a to za těchto obtížných okolností.

 

Zdroj: https://www.healthline.com/health/parenting/how-to-stay-calm-when-your-kid-is-driving-you-crazy 

Související

Somatic Experiencing: Lidé zamrzají jako zvířata, ale neumí si pomoct sami

Somatic Experiencing je přístup k léčení traumatu. Pracuje s nedokončenými instinktivními reakcemi na ohrožení, které jsou zaseknuté v těle a v nervové soustavě.


Nejsem jen chodící hlavou, to je Somatic Experiencing

“Trauma je součástí lidského života, ale není rozsudkem na doživotí,” říká Filip Žitník, psychosomatický terapeut, lektor a překladatel, který s oblibou využívá metodu Somatic Experiencing.


Filip Žitník

Mgr. Filip Žitník, SEP, je předsedou České kraniosakrální asociace a členem etické komise Asociace Somatic Experiencing ČR.


Jaký vliv má spánek na imunitní systém?

Výzkumy tvrdí, že kvalitní spánek napomáhá tělu v boji s infekcemi. Pokud vám ještě chybí právě ten poslední důvod k tomu, abyste na svém spánku začali pracovat, toto by mohl být on: spánek prospívá imunitnímu systému.


7 tipů, jak přirozeně podpořit imunitní systém

Jednoduše řečeno, funkcí imunitního systému je obrana těla před nákazou a onemocněním. Tento komplexní systém tvoří kožní buňky, krev, kostní dřeň, tkáně a orgány, které (pokud fungují správně) chrání tělo před patogeny, jako jsou například viry a bakterie.