Foto: Shutterstock

Odvykání kouření z pohledu východní medicíny

Podle amerického Centra pro prevenci a kontrolu nemocí (CDC) ve Spojených státech pravidelně kouří téměř 14 ze 100 dospělých, přičemž téměř 70 % z nich uvádí, že chce s kouřením přestat. Není to nemožné – počet bývalých kuřáků od roku 2002 dramaticky narostl a celkově už počet kuřáků současných převýšil.

Zveřejněno: 15.05.22

Mnoho kuřáků upřednostňuje během odvykacího procesu východní metody jako akupunkturu nebo byliny, což má doposud velmi slibné výsledky – prokazatelně snižují chuť na cigaretu obecně a pomáhají překonat abstinenční příznaky.

Než se chuti na cigaretu úplně zbavíte, vaše tělo se totiž musí nejprve zbavit všech stop nikotinu.

Jak pomáhá akupunktura

Jde o terapii, kdy se pomocí velmi tenkých akupunkturních jehliček napichují konkrétní místa na těle (akupunkturní body), což stimuluje proudění energie. Není třeba se bát – přestože se při ní používají jehly, jde o metodu naprosto bezbolestnou.

Akupunktura se řadí mezi tradiční metody čínské medicíny – první zmínky o ní pochází již z období roku 113 př.n.l. V západním světě si svou pozici musela vydobýt, ale v současnosti si díky zdokonalování akupunkturních technik a rozsáhlým výzkumům získává stále více příznivců. Dokáže řešit řadu zdravotních obtíží, z nichž nejběžnější jsou chronická bolest hlavy, migréna nebo artritida. Výzkum v oblasti odvykání kouření není prozatím stejně rozsáhlý, nicméně výsledky dosavadních studií naznačují, že i zde může k úspěchu výrazně přispět.

Co zatím o akupunktuře víme v souvislosti s odvykáním kouření



Nejefektivnější je, pokud se používá v kombinaci s dalšími technikami jako je například moxibusce (nahřívání akupunkturních bodů pelyňkovými svitky). Přes slibné výsledky je ale výzkum stále nedostatečný, především co se týká srovnání účinnosti podpůrných metod a farmakoterapie.

Přehled literatury z roku 2012 uvádí teorii, že jeden z akupunkturních bodů na uchu je spojen s bloudivým nervem, nedílnou součástí parasympatického nervového systému. Stimulace bloudivého nervu pomocí akupunktury pak pravděpodobně výrazně omezuje abstinenční příznaky kouření.

Jak pomáhá bylinná terapie

Východní nauky kromě akupunktury často využívají také bylinné terapie, které zmírňují některé abstinenční příznaky jako emoční tenze a podrážděnost. Zelený čaj má dále podporovat obnovu tkání, které byly kouřením poškozeny.

Zelený čaj je jedním z nejznámějších prostředků k potlačování chutí. Můžete jej popíjet během dne, dostupný je také ve formě doplňků stravy. V roce 2010 byla provedena studie, kdy byl zelený čaj použit při výrobě cigaretových filtrů. Podle této studie představuje zelený čaj pro tělo zdroj mikroživin a aminokyselin, které mají chuť na cigaretu potlačovat.

Potenciál zeleného čaje je však mnohem větší. Studie z roku 2018 naznačuje, že zelený čaj také výrazně snižuje riziko rozvoje chronické obstrukční plicní nemoci (CHOPN), pro kterou je kouření primárním rizikovým faktorem. Na začátku studie byl výskyt CHOPN u osob, které nikdy nepily zelený čaj, 14,1 %. Po období konzumace zeleného čaje alespoň dvakrát denně míra výskytu klesla na 5,9 %.

Další byliny, spojované s odvykáním kouření, jsou například třezalka tečkovaná a lobelka nadmutá. Výzkum je zda ale do této chvíle pouze sporadický a pro potvrzení jejich účinnosti na odvykání kouření bude třeba provést další rozsáhlé studie.

Změny životního stylu, které vám pomohou s odvykáním

Není pochyb o tom, že celkově zdravější životní styl odvykání kouření velmi příznivě ovlivňuje. Můžete zkusit:

  • Zvýšit příjem čerstvého ovoce a zeleniny
  • Omezit příjem cukrů a kofeinu (obojí zvyšuje kyselost krve a podporuje abstinenční příznaky)
  • Začít s vědomým dýcháním a meditací
  • Začít s cvičením, které vám vyhovuje
  • Identifikovat spouštěče chuti na cigaretu a snažit se jim vyhnout
  • Dodržovat pitný režim
  • Zajistit si dostatek spánku

Nedostatek tekutin může ovlivnit hladinu chemických látek v mozku (např. kortizol) a zvýšit tak míru stresu – pokud si zapálíte, když „je stres“, snažte se příjem tekutin hlídat. Je to jednoduché a účinné. Stejné je to s dostatkem spánku. Nikdo se asi necítí nejlépe, pokud si dostatečně neodpočine. Stanovte si nejzazší hodinu, kdy půjdete spát, odstraňte z pokoje pokud možno veškerou elektroniku. „Čerstvá rána“ vám budou odměnou.

Sečteno a podtrženo

Ať už dáváte přednost tradičním nebo alternativním metodám odvykání kouření, máte k dispozici dostatek možností, jak toto náročné období překonat. Pokud si nejste jistí, která z nich je pro vás nejvhodnější, navštivte svého lékaře a svůj záměr s ním konzultujte.

 

ZDROJ

 

 

Související

Diety dlouhodobě nefungují, jezte raději podle sebe, radí výživová poradkyně

Dnes zdravá strava většinou znamená zcela vypustit cukr, bílou mouku, ideálně veškerý lepek, zpracované potraviny – tedy víceméně vše, co nám chutná... Pokud se chceme cítit i vypadat dobře, je opravdu nutné tato pravidla striktně dodržovat? Podle výživové poradkyně Šárky Matouškové určitě ne....


MARGIT SLIMÁKOVÁ: BĚHEM HUBNUTÍ JE ZÁSADNÍ VNÍMAT SVÉ TĚLO

Známá expertka na zdravý životní styl a výživu nám prozradila, proč je lepší si během hubnutí dopřávat než se omezovat, co si myslí o přerušovaných půstech a léčbě stravou a jak podle ní se stravou souvisí současná pandemie.


Pánev, páteř, hlava pro zdravý začátek, to je IQ pohyb

Kvůli vlastnímu zdravotnímu problému s páteří začal před lety pomáhat klientům s bolestmi zad a dalšími omezeními. Daniel Müller, zakladatel a majitel společností skupiny IQ pohyb, se učil nejdříve v Londýně, jak cviky jógy a pilates správně metodicky rozebrat, a jak je pak také didakticky naučit...


Jak kurkuma prospívá našemu tělu?

V posledních několika letech se ve světě zdraví a krásy rozvinula posedlost určitým žlutým kořením. Na blozích o zdraví a v hipsterských kavárnách se o kurkumě píše jako o módním trendu a její milovníci ji přidávají prostě všude.


Jak chůze naboso prospívá našemu zdraví?

Chůze naboso je možná něco, k čemu se jinde než doma nedonutíte. Pro mnoho lidí je to ale denní rutinou doma, v přírodě i ve městě.