Foto: Shutterstock

Jak na autohypnózu

Podle Shauny Cumminsové, profesionální hypnotizérky a autorky knihy WishCraft, má každý člověk schopnost zhypnotizovat sám sebe. Dodává, že svým způsobem je každá hypnóza autohypnózou, protože práci vždy odvádí člověka vlastní mysl.

Zveřejněno: 03.03.22

"Je to skutečná praxe, stejně jako meditace," říká. "Můžete se ji naučit a cvičit, můžete si o tom přečíst knihu, můžete to zkusit sami nebo pracovat s audio-hypnotickými skladbami." Když však začínáte, dodává, že nikdy není na škodu nejprve absolvovat sezení s profesionálním hypnotizérem. Článek o autohypnóze najdete zde.

Zde se Shauna Cumminsová podělí o krátký postup sebehypnózy pro začátečníky.

Připravte se: Najděte si klidné místo, kde nebudete rušeni, a posaďte se do pohodlného křesla. Nohy mějte za zemi. Pokud chcete, aby to bylo ještě uvolněnější a prospěšnější, můžete si lehnout. Ale nesmíte usnout! Klidně si zapalte svíčky a pusťte si instrumentální hudbu. Nezapomeňte si ztišit telefon.

Upřete svůj pohled: Zvolte si bod, na který se zaměříte. Někde před sebou nebo nad sebou ve svém zorném poli (místo na zdi apod.) a soustřeďte se na něj. Uvolněte ramena. Představte si, že se vaše periferní vidění začíná rozmazávat. Uvolněte se. Rozšiřte své vědomí do dvou rohů místnosti před vámi a zároveň udržujte pozornost na tento bod. Periferní vidění rozostřené, ramena uvolněná. Rozšiřte své vědomí na dva rohy místnosti za vámi a zároveň se soustřeďte na bod. Tím rozšíříte své vědomí a podpoříte proces uvolnění. Zjemněte pohled a vnímejte celou místnost, aniž byste pohnuli očima.

Stanovte si záměr: Napište si nebo nahlas vyslovte, jaký je váš záměr nebo přání pro cestu autohypnózou (např. cítit se klidněji, soustředěnější, sebevědomější, být bohatší, zdravější, kreativnější atd.)



Dýchejte: Třikrát se zhluboka nadechněte a opakujte: Dýchejte uvolněně, vydechujte uvolněně. Pokud chcete, opakujte více než třikrát.

Staňte se pozorovatelem: Představte si, že můžete projít scénářem, který chcete změnit. Představte si ho takový, jaký je. Pokud jste tedy ve stresu nebo prokrastinujete, představte si, že můžete pozorovat sami sebe, jak to prožíváte jako myšlenkový film, soucitným okem jako byste byli svým nejlepším přítelem. Může to být více vizuální nebo více emocionální, podle toho, jak vaše mysl pracuje.

Vnímejte to ve svém těle: Myslete na svůj záměr nebo přání a představte si, kde se nachází energie vašeho přání. Může to být ve vašem srdci, v žaludku. Kdekoli, kde se cítíte dobře. Znovu se nadechněte a myslete na své přání. Kdyby vaše přání bylo barvou, jakou by mělo barvu? Kdyby to byla emoce, jaká by to byla emoce? Položte si ruku na tu část těla, kde jste si představovali, že přání žije. Pokračujte v dýchání a vdechujte svému přání život.

Použijte svou představivost: Dále si představte situaci tak, jak si ji přejete.

Pohybujte svým záměrem po těle: Soustřeďte se na to, aby se energie tohoto přání pohybovala po vašem těle. Je to vaše mysl, vaše přání. Je to posvátná studna energie, zásobárna neomezených zdrojů, které máte vždy k dispozici.

Zapojte své smysly: Představte si nejlepší možný scénář, ve kterém se věci vyvíjejí ještě lépe, než jste doufali. Zkuste to v mysli prožít všemi smysly. Cítit to, vidět to, slyšet to. Představte si, že je to silnější, jasnější a intenzivnější. Ukotvěte tento pocit ve svém těle. Přibližte ruku k místu, kde ho v těle cítíte nejsilněji, a dýchejte do něj. 

Ukončete sezení: Jemně se vyveďte ven. Ještě několikrát se nadechněte a vydechněte. Držte ruku v místě, kde cítíte pozitivní pocity a energii. Poděkujte si za to, že jste si dopřáli tuto chvíli uvolnění a vědomého cestování do své mysli.

Čtyři tipy pro maximalizaci účinků:

1. Pracujte se svým záměrem po celý den

Když skončí sezení autohypnózy, vaše cíle nekončí. Noste své přání s sebou po celý den a neustále se napojujte na tento duševní prostor, kde se váš cíl cítí skutečný. "Než půjdete spát, vyslovte své přání," říká Cumminsová. "Vdechněte ho do svého těla, uzemněte ho. Řekněte si ho ráno, když si čistíte zuby nebo pijete kávu, a vdechněte ho do svého těla a uzemněte ho." Čím častěji si ho budete připomínat, tím více se bude posilovat. 

2. Dopřejte si milost

Stejně jako u každého cvičení je podle Cumminsové důležité pěstovat si soucit a zvědavost vůči sobě samému. "Je to praxe a schopnost," poznamenává, "takže nebuďte na sebe tak přísní, bavte se tím a dělejte to důsledně, abyste se skutečně naučili, jak vaše mysl funguje, a jak ji přimět, aby pracovala pro vás." 

3. Pamatujte, že i málo znamená hodně

Jakmile si osvojíte postup pro autohypnózu, opravdu nebude trvat dlouho, než se dostanete do stavu vnímavosti, říká Cumminsová a dodává: "Je úžasné, jak se vaše mysl řídí vašimi pokyny". 

4. Všímejte si svých spouštěčů

A konečně, jak budete pracovat se svým cílem, vězte, že během hypnózy se mohou objevit negativní emoce. Je to zcela přirozené. "Když budete potřebovat větší podporu, když budete cítit odpor," říká Cumminsová, "nalaďte se na to a zjistěte, co potřebujete, abyste do této oblasti vnesli porozumění. Přineste do ní vědomí, vnímejte ji mimo své tělo s pocitem mindfulness."

Když se snažíte dosáhnout cílů, uvolnit se, zbavit se negativních vzorců nebo zvýšit svou pozitivitu, vaše podvědomí vám může být spojencem. Procvičování základů autohypnózy je jedním ze způsobů, jak lépe porozumět světu, který se skrývá uvnitř.

Související

Jak bojovat s osamělostí?

Z osamělosti se v posledních letech stala civilizační choroba. Trápí především teenagery a seniory. Organizace ŽIVOT 90 natočila sérií videí s návody, jak s osamělostí bojovat.


Nechte tělo promluvit - začínáme s Core Energetics

Hned čtyři jednoduché prožitkové aktivity používané v Core Energetic si můžete vyzkoušet každý díky tomuto článku.


Core Energetics - hledá se zdravé jádro

Core Energetics je evoluční proces, který pomáhá lidem osvobodit jejich srdce. Říká to Petr Ekl, který se metodě věnuje.


Zpátky k tělu s Core Energetics

Jak se Petr Ekl jako odborník na oblast IT dostal k metodě Core Energetics, která je zaměřená nejen na energii, pohyb a dech? Jeho příběh nepřipomíná stereotypní pohled na každodenní život běžného “ajťáka”.


Somatic Experiencing: Lidé zamrzají jako zvířata, ale neumí si pomoct sami

Somatic Experiencing je přístup k léčení traumatu. Pracuje s nedokončenými instinktivními reakcemi na ohrožení, které jsou zaseknuté v těle a v nervové soustavě.