Foto: Shutterstock

Jak kurkuma prospívá našemu tělu?

V posledních několika letech se ve světě zdraví a krásy rozvinula posedlost určitým žlutým kořením. Na blozích o zdraví a v hipsterských kavárnách se o kurkumě píše jako o módním trendu a její milovníci ji přidávají prostě všude.

Zveřejněno: 23.08.21

A co je vlastně na této žluté ingredienci tak zvláštního? Mezi zdraví prospěšné účinky kurkumy patří zmírňování zánětů a podpora trávení. Pojďme se podívat, co ale kurkuma skutečně dělá a kolik bychom jí měli konzumovat.

Co to vlastně je kurkuma?

Jak již pravděpodobně víte, kurkuma je jasně žluté koření, které se již tisíce let používá jako přísada do kuchyně. Nicméně již od starověku se používá také jako léčivá rostlina. Kurkuma se získává z kořene rostliny kurkumovníku a je příbuzná se zázvorem, protože oba patří do čeledi zázvorovitých.

Výrazná barva kurkumy pochází z kurkuminu, který je považován za složku koření s blahodárnými účinky na zdraví. Bylo prokázáno, že kurkumin má protizánětlivé účinky a podporuje trávení.

Kromě známého žlutého prášku je kurkuma k dostání ve formě kapslí, čajů, esenciálních olejů, peelingů a dokonce v pleťových maskách. Vědci zjistili, že černý pepř pomáhá tělu vstřebávat kurkumin, a proto se někdy můžete setkat s tím, že se tyto dvě složky v potravinářských výrobcích kombinují.

Jaké jsou zdravotní účinky kurkumy?



Tradiční ájurvédská medicína, která pochází z Indie, kurkumu pro její zdravotní účinky oslavuje již tisíce let. Dnes toto tvrzení začínají potvrzovat i klinické studie zabývající se účinky kurkuminu.

Snižování zánětů

V roce 2013 studie zjistila, že kurkumin může pomáhat snižovat záněty a otoky. Vědci se domnívají, že tento účinek má proto, že blokuje bílkoviny, které v těle vytvářejí zánět.

Ochrana kloubů

Protizánětlivý účinek kurkuminu by mohl mít také vliv na prevenci opotřebování kloubů. Studie z roku 2016 v časopise Journal of Medicinal Food ukázala, že kurkumin může zmírnit příznaky artritidy, včetně potíží s pohybem a ztuhlostí kloubů.

Zlepšuje trávení

Existují i názory, že kurkumin prospívá zdraví střev a může zmírnit nadměrnou plynatost, bolesti břicha a nadýmání. Ve studii Nottinghamské univerzity z roku 2013 bylo zjištěno, že kurkumin stimuluje žlučník, což vede k větší produkci žluči, která je základní látkou potřebnou k rozkladu tuků v potravinách.

Kolik kurkumy bych měl denně užívat?

Přestože pro kurkumu v současné době neexistuje žádný referenční příjem živin (RNI), dbejte na to, abyste nepřekračovali dávkování uvedené na etiketě. Naproti tomu pro kurkumin již RNI existuje: Světová zdravotnická organizace doporučuje až 3 mg kurkuminoidů na 1 kg tělesné hmotnosti. Průměrný denní příjem v indické stravě je však mnohem vyšší a dosahuje 60-100 mg na 1 kg tělesné hmotnosti.

Studie americké Central Michigan University z roku 2017 uvádí, že důležitá sloučenina v černém pepři, piperin, může zvýšit schopnost těla absorbovat kurkumin o 2000 %. Pokud tedy chcete zvýšit přínos kurkumy, užívejte ji s černým pepřem.

Bezpečnost kurkumy zatím nebyla testována u dětí mladších 12 let ani u těhotných či kojících žen. A co je důležité, pokud se u vás po užívání kurkumy objeví nežádoucí vedlejší účinky, včetně žaludečních potíží, průjmu, žluté stolice, bolestí hlavy nebo kožní vyrážky, měli byste její užívání okamžitě přerušit a vyhledat lékaře.

Související

Pánev, páteř, hlava pro zdravý začátek, to je IQ pohyb

Kvůli vlastnímu zdravotnímu problému s páteří začal před lety pomáhat klientům s bolestmi zad a dalšími omezeními. Daniel Müller, zakladatel a majitel společností skupiny IQ pohyb, se učil nejdříve v Londýně, jak cviky jógy a pilates správně metodicky rozebrat, a jak je pak také didakticky naučit...


15 důvodů, proč milovat Slunce

Předpokládejme, že každý pobral rozumu více, než se vejde do mozku pštrosa, opalování nepřehání a chrání se přípravky s přiměřeným SPF. V takovém případě si můžete být jisti, že sluneční paprsky prospívají tělu i duchu.


Růže z Jericha mýtů zbavená

Růže z Jericha je známá svou schopností „vstát z mrtvých“ ve chvíli, kdy už jí na první pohled není pomoci. Je hojně používaná na Středním východě k léčbě řady potíží, mezi které patří artróza, metabolická a respirační onemocnění, diabetes a další.


Jak chůze naboso prospívá našemu zdraví?

Chůze naboso je možná něco, k čemu se jinde než doma nedonutíte. Pro mnoho lidí je to ale denní rutinou doma, v přírodě i ve městě.


Máte pocit, že jste na cvičení už příliš staří?

Pokud jste nebyli příliš aktivní v mládí, můžete snadno podlehnout dojmu, že startujete z poslední pozice. Kondici si udržet je totiž mnohem jednodušší, než ji získat.