Foto: Shutterstock

Jak chůze naboso prospívá našemu zdraví?

Chůze naboso je možná něco, k čemu se jinde než doma nedonutíte. Pro mnoho lidí je to ale denní rutinou doma, v přírodě i ve městě.

Zveřejněno: 18.06.22

Když se batolata učí chodit, rodičům se často doporučuje, aby tomu procesu dali volný průběh. A pokud možno, aby dětem umožnili chodit naboso. Důvodem je to, že obuv, ať už je jakákoliv, ovlivňuje způsob, jakým dítě při chůzi zapojuje svaly a kosti v chodidlech.

Mimoto, bosá noha dostává „zpětnou vazbu“ od povrchu, po kterém chodí. A to zlepšuje propriocepci, která je nezbytná pro správnou koordinaci pohybu, svalový tonus, průběh některých reflexů atd. Jak postupně děti obouváme do capáčků a pevnějších bot, o tyto benefity je připravujeme. A to je důvod, proč si zastánci bosé chůze tuto kratochvíli dovolí leckdy bez ohledu na počasí a/nebo prostředí. A doporučují, abychom to dělali také.

Jaké jsou tedy benefity bosé chůze?

„Především jde o to, že chůze naboso se více blíží přirozené chůzi,“ říká doktor Jonathan Kaplan, působící na Hoag Orthoapedic Institute v Kalifornii. Pokud ale navštívíte jakoukoliv prodejnu se sportovním vybavením a prohlédnete si obuv, kterou má v nabídce, zjistíte, že valná většina je vybavena různou měrou tlumení proti nárazu. Ačkoliv při chůzi i běhu se můžete cítit velmi pohodlně, lékaři varují, že tato podpora brání zapojení právě těch svalů, které jsou pro fyzickou kondici důležité.

Mezi další pozitiva bosé chůze patří:

  • Lepší poloha chodidla při došlapu
  • Zlepšení rovnováhy, vnímání těla
  • Lepší mechanika chodidel
  • Zachování rozsahu pohybu chodidel a kotníků
  • Posílení svalů chodidel a vazů
  • Úleva od nevhodné obuvi, která způsobuje otlaky, kladívkové prsty a další deformace


A jaká jsou rizika?

Chůze naboso doma je relativně bezpečná. Ale jakmile vyrazíte ven, vystavujete se potenciálním rizikům. Jonathan Kaplan vysvětluje: „Bez náležitě posílených chodidel se vystavujete riziku nesprávné mechaniky pohybu při chůzi a tak riziku poranění.“ To je obzvláště vhodné zvážit tehdy, pokud se rozhodnete s chůzí naboso začít po dlouhých letech strávených v botách.



Dále byste měli zvážit povrch, po kterém budete chodit. Ačkoliv chůze nebo cvičení bez obuvi může být přirozenější, chodidla nejsou chráněná podrážkou a tak je vyšší riziko úrazu nebo infekce z kontaktu se škodlivými bakteriemi.

Se svým ošetřujícím lékařem by chůzi naboso měli v každém případě lidé, trpící diabetem. Pokud trpí také běžnou komplikací diabetu, periferní neuropatií, jejich chodidla mají sníženou citlivost a tak by si zranění na chodidle nemuseli všimnout dříve, než se další chůzi zbytečně zhorší.

Jak správně chodit naboso?

Naučit se správně chodit naboso vyžaduje čas, trpělivost a správné informace. Takže než hodíte boty do koše, přečtěte si následující doporučení:

Nespěchejte

Začněte s krátkými, 15-20minutovými procházkami. Vaše chodidla si na chůzi naboso potřebují zvyknout. Postupně můžete dobu chůze naboso prodlužovat.

Pokud cítíte nepohodlí nebo dokonce bolest, obujte se

Pokud nejsou vaše chodidla dostatečně silná, jejich mechanika nebude dobrá a riziko poranění bude vyšší. To je obzvlášť důležité, pokud s chůzí naboso teprve začínáte.

Trénujte na bezpečných površích

Až zvládnete chůzi naboso uvnitř, zkuste vyrazit do terénu na bezpečné povrchy jako tráva nebo písek.

Trénujte rovnováhu

Začněte s jednoduchými cviky jako stoj na jedné noze nebo pomalý vzpor na špičky a opět pokles na celé chodidlo.

Kontrolujte poranění

A to každý den. Některá poranění mohou chodidlo znecitlivět, a je důležité případné poranění ošetřit co nejdříve.

Náročnější aktivity jako běh naboso nebo delší túry byste si měli na začátku odpustit a vyčkat, až si vaše chodidla na nový typ chůze zvyknout. Pokud cítíte v oblasti chodidel bolest, ať už při chůzi nebo při odpočinku, zvažte návrat k obuvi do té doby, než bolest odezní.

Sečteno a podtrženo

Chůze naboso má svá pozitiva, ovšem je nutno předcházet úrazům a chůzi naboso neuspěchat. Pokud máte jakékoliv pochybnosti, je dobrý nápad konzultovat záměr chodit naboso se svým ošetřujícím lékařem.

 

ZDROJ

 

Související

Diety dlouhodobě nefungují, jezte raději podle sebe, radí výživová poradkyně

Dnes zdravá strava většinou znamená zcela vypustit cukr, bílou mouku, ideálně veškerý lepek, zpracované potraviny – tedy víceméně vše, co nám chutná... Pokud se chceme cítit i vypadat dobře, je opravdu nutné tato pravidla striktně dodržovat? Podle výživové poradkyně Šárky Matouškové určitě ne....


Pánev, páteř, hlava pro zdravý začátek, to je IQ pohyb

Kvůli vlastnímu zdravotnímu problému s páteří začal před lety pomáhat klientům s bolestmi zad a dalšími omezeními. Daniel Müller, zakladatel a majitel společností skupiny IQ pohyb, se učil nejdříve v Londýně, jak cviky jógy a pilates správně metodicky rozebrat, a jak je pak také didakticky naučit...


Jak kurkuma prospívá našemu tělu?

V posledních několika letech se ve světě zdraví a krásy rozvinula posedlost určitým žlutým kořením. Na blozích o zdraví a v hipsterských kavárnách se o kurkumě píše jako o módním trendu a její milovníci ji přidávají prostě všude.


Máte pocit, že jste na cvičení už příliš staří?

Pokud jste nebyli příliš aktivní v mládí, můžete snadno podlehnout dojmu, že startujete z poslední pozice. Kondici si udržet je totiž mnohem jednodušší, než ji získat.


Jaký vliv má spánek na imunitní systém?

Výzkumy tvrdí, že kvalitní spánek napomáhá tělu v boji s infekcemi. Pokud vám ještě chybí právě ten poslední důvod k tomu, abyste na svém spánku začali pracovat, toto by mohl být on: spánek prospívá imunitnímu systému.