Foto: Shutterstock

„Imunitu není třeba složitě posilovat, stačí ji neoslabovat,“ tvrdí Petr Ulrych

Odborník na výživu a také lektor jógy Petr Ulrych v článku radí, čemu bychom se konkrétně měli vyhnout a na co se naopak v životě zaměřit, aby naše psychické i fyzické zdraví dobře fungovalo.

Zveřejněno: 13.07.22

Pokud má někdo problémy s imunitou, měl by především „povolit“ a dát prostor inteligenci těla, aby své přirozené ozdravné mechanismy použilo k regeneraci a revitalizaci. Můžeme si vzít příklad z přírody – když zvíře onemocní, přestane žrát, aby jeho tělo nespotřebovávalo vzácnou energii na trávení, ale mohlo ji využít k léčení.

V případě, že někoho trápí problémy s imunitou dlouhodobě, měl by přehodnotit svou celkovou životosprávu. A protože většina negativních faktorů působících na naši imunitu souvisí s civilizačními a společenskými zvyklostmi, koncepty a závislostmi na nich, může být zapotřebí rozsáhlejší změna. Většinou není potřeba nic specifického přidávat, spíše naopak ubírat. 

Co tedy takzvaně „vypnout“?

  • přejídání
  • ponocování
  • všechny formy stresu, hlavně pracovní (ambice, přílišná odpovědnost, workoholismus) a partnerské (setrvávání v nefunkčních nebo ubližujících vztazích)
  • neurostimulační látky (alkohol, drogy, káva a energetické nápoje)

Často, když na toto začneme dbát, se tělo samo brzy srovná.



Samozřejmě se občas setkávám s tím, že i když klient problém vidí a chce se racionálně změnit, jeho chování je stále řízeno nevědomými emočními vzorci, které často pramení až v jeho dětství. I já sám věřím, že pro každého specifického člověka a jeho problém existuje specifické řešení. Nemyslím si, že jakákoli metoda je lepší nebo horší, než ta druhá. 

A jak vymezit životosprávu pozitivně?

Kvalitní spánek

Ideální je chodit spát včas a pravidelně, spát 8 a více hodin. Ve spánku tělo a nervová soustava regenerují nejpřirozeněji, automaticky a „zadarmo“. Případné problémy se spánkem může srovnat dodržování dalších níže uvedených principů. Dále existuje řada triků a jednoduchých cvičení, které pomohou utišit neklidnou mysl představující hlavní důvod, proč nespíme.

Zdravá výživa

Toto je velmi široký obor s tisíci expertů a protichůdných názorů. Pokud se rozhodneme stravou „léčit“ konkrétní problém (samozřejmě po konzultaci s lékařem), podle mého názoru dobře funguje postupné, střídavé a vědomé vynechávání čtyř hlavních okruhů potravin: maso, mléčné výrobky, lepek a cukr. Je také důležité věnovat pozornost sám sobě a tomu, co a v jaké kombinaci našemu tělu dělá či nedělá dobře. Z mé zkušenosti nejde ani tolik o to, co jíst, jako spíš o to, co nejíst. Zároveň často nepotřebujme jíst zdaleka tolik, kolik jsme zvyklí. Rozhodně nedoporučuji cokoli konzumovat méně než dvě hodiny před spaním.

Za vyzkoušení určitě také stojí různé produkty z kategorie superfoods, které zajistí našemu tělu intenzivní přísun vitaminů, minerálů, antioxidantů, enzymů a tak dále. K výživě dále patří detoxikační kúry. Z mého pohledu vnímám jako nejpřirozenější přerušovaný půst, půst na ovocných nebo zeleninových šťávách nebo pravidelný klystýr. V tomto směru funguje poučka „méně je někdy více“. Tedy tím, že si něco odepřeme, zesílí tělo i psychika. Samostatnou kapitolou jsou jogínské očistné praktiky, které jsem praktikoval v indických ášramech a později i doma (například šankaprakšalána, dhauti nebo néti). To je ale téma na samostatný článek.

Co se týká omezování neurostimulantů, které už jsem zmiňoval, je důležité pozorovat své reakce na ně a nelhat si jen proto, abychom se mohli přizpůsobit většině a dělat to, co „dělají všichni“ nebo to, na co jsme byli zvyklí. Pokud mě tedy například káva příjemně „nastřelí“, ale dlouhodobě mám špatný spánek, rovnice je jasná. Stejně tak, pokud mi chutná večerní víno, ale v noci se budím zpocený nebo mám potíže s kvalitou pleti, játra nemusí být v dobré kondici. Musím to přijmout a pracovat s tím.

Cvičení a pohyb

Ideální je pohyb v přírodě, pro městské lidi alespoň u otevřeného okna. Důležitá je pravidelnost. Cvičit je možné i při lehké nemoci nebo po probdělé noci, praxi lze jen upravit na jemnější míru. Cvičení je výborné, protože je k dispozici kdykoli a kdekoli, navíc zdarma. Stačí dvacet až třicet minut denně a dva metry čtvereční. Není důvod necvičit 365 dní v roce, nicméně zároveň je důležité nenutit se do cvičení nebo sportu, které nás nudí, ale třeba je moderní nebo ho praktikují naši přátelé.

Za sebe vnímám jako ideální kombinaci vybraného typu jógy a jednoho dalšího sportu, ideálně ve formě cross-trainingu, kde získáváme aerobní i kardiovaskulární benefity pohybu. Další vysoce funkční formou pohybu je pak obyčejná chůze, ideální vědomá, bosá a v přírodě, která mimo jiné funguje jako skvělá reflexní terapie. Já osobně chodím rád od jara do zimy bos, a to i ve městě.

Smysluplné vztahy

Toto je možná nejtěžší oblast našeho života, vztahů je přece tolik. Jsme ale objektivně schopni rozpoznat, které jsou pro nás toxické, protože nám ubližují, vyčerpávají nás, nebo nás odvádějí od naší přirozené podstaty? A známe vůbec svou přirozenou podstatu? Zdá se, že teprve poté, co sami sebe poznáme, pochopíme se a dovolíme si být sami sebou, celou strukturou a dynamikou své osobnosti, můžeme si začít vybírat přátele, kolegy a partnery, kteří nás budou obohacovat a pozitivně stimulovat, a ne naopak.

Zajímavé je, že právě vztahy, pokud je vnímáme nikoli z ega, ale jako zrcadlení sama sebe, nám mohou pomoct se poznat, pochopit a přijmout. Pokud to nedokážeme sami, například skrze meditaci, ani prostřednictvím vztahů s ostatními, může nám pomoci terapeut, který nám opět jen zviditelňuje to, co na sobě nejsme schopni nebo ochotni vidět.

Meditace

V každém dni je důležitý individuální čas hluboké relaxace a vědomé práce se svou pozorností, což znamená vědomě se odříznout od společenského smogu, obrazovek, internetu, knih, labyrintů slov a nekonečných konceptů, z nichž řada představuje jen obchodní značky, respektive byznys. Co se týká typu meditace, může to být tradiční meditace v sedě, meditace za chůze, Oshova dynamická meditace nebo jakákoli jiná, která odpovídá naší osobnosti a aktuálnímu stavu.

Meditace nám prospívá, protože představuje přirozený zdroj energie, klidu, radosti, spokojenosti a učí nás také soustředěnosti. Navíc zeslabuje dlouhodobý civilizační stres a posiluje imunitu, mimo jiné proto, že startuje náš parasympatický nervový systém.

Po určité době praktikování nějaké techniky tradiční meditace často přichází stav takzvané denní meditace, tedy to, co například Eckhart Tolle nazývá životem v přítomném okamžiku. Stručně jde o to, že pozornost nejprve směřujeme dovnitř (například na střed těla, na dech...) a pak přes tělo ven k něčemu, co lze nazvat rozšířeným vědomím. Tohoto stavu bdělosti, vědomí sebe sama, je postupem času možné udržet i při běžných denních činnostech.

Zdravá sexualita

Za zdravou sexualitu považuji sexualitu přirozenou, v dynamice, která odpovídá každému jednotlivci. Není zdravé cokoli potlačovat, ale také sexualitu nepřeceňovat a nepoužívat ji jako kompenzaci. Dobré vodítko je neubližovat sexem sobě ani druhým. Sexualita představuje jedno z nejjasnějších zrcadel hlubin naší psychiky, je tedy dobré svým sexuálním vzorcům věnovat pozornost.

Radost ze života

Během procesu transformace a uzdravování není možné si jen stále něco zakazovat a omezovat se. Za každý návyk, který ukončíme, protože měl negativní zdravotní důsledky (například pití kávy), je třeba mysli/egu nabídnout nový pozitivní návyk a postarat se, aby ho vědomí přijalo. Bez pravidelné dávky „hormonů štěstí“ žádnou vážnější změnu udržet nezvládneme.

Radost ze života ve vyšším slova smyslu přichází víceméně automaticky, a to na základně zvládnutí většiny předchozích kategorií. Projevuje se zejména energií a zdravím, ale i klidem a dlouhodobou spokojeností. Stejně tak ale i aktivitou a pozitivním vnímáním sebe i druhých. Z vlastní zkušenosti vím, že tato radost a spokojenost je stále méně závislá na vnějších stimulantech a důvodech. Prostě je, živí sama sebe. Tak se z „radosti z něčeho“ stává jednoduše „radost ze života“ takového, jaký se právě odvíjí.

Zdroj: https://www.yogacentrum.cz/o-yogacentru-2/yogi-prana-87, Petr Ulrych

Související

Šárka Matoušková, výživová poradkyně

Pracovala v Nutriční poradně v Praze, nyní se věnuje individuální práci s klienty. Aktivně se věnuje sportu a miluje italskou kuchyni.


Diety dlouhodobě nefungují, jezte raději podle sebe, radí výživová poradkyně

Dnes zdravá strava většinou znamená zcela vypustit cukr, bílou mouku, ideálně veškerý lepek, zpracované potraviny – tedy víceméně vše, co nám chutná... Pokud se chceme cítit i vypadat dobře, je opravdu nutné tato pravidla striktně dodržovat? Podle výživové poradkyně Šárky Matouškové určitě ne....


Jak bojovat s osamělostí?

Z osamělosti se v posledních letech stala civilizační choroba. Trápí především teenagery a seniory. Organizace ŽIVOT 90 natočila sérií videí s návody, jak s osamělostí bojovat.


Nechte tělo promluvit - začínáme s Core Energetics

Hned čtyři jednoduché prožitkové aktivity používané v Core Energetic si můžete vyzkoušet každý díky tomuto článku.


Core Energetics - hledá se zdravé jádro

Core Energetics je evoluční proces, který pomáhá lidem osvobodit jejich srdce. Říká to Petr Ekl, který se metodě věnuje.