Foto: Shutterstock

Dejte přednost dennímu světlu a využijte ho naplno

Většina z nás by dala přednost životu pod paprsky zářícího slunce než pod světly úsporných žárovek. Potvrdil to i nedávný průzkum, který zkoumal význam přirozeného denního světla pro člověka.

Zveřejněno: 07.06.22

Přes 1600 zaměstnanců uvedlo „přirozené denní světlo a výhled do okolí“ na prvním místě v žebříčku charakteristik ideálního pracovního prostředí. Denní světlo za sebou nechalo i reálné benefity jako permanentky do fitness nebo firemní školky.

Sluneční světlo ale není jen ta třešnička na dortu, která vám v práci vykouzlí úsměv na rtu navzdory otravným meetingům a šibeničním deadlinům. Mrkněte se níže na tipy, jak jej využít naplno. 

Jak denní světlo prospívá zdraví?

1. Dodává tělu vitamín D

Pokožka, vystavená slunečnímu záření, z něj absorbuje vitamín D – klíčovou živinu, která brání řídnutí kostí a omezuje riziko srdečních onemocnění, nárůstu tělesně hmotnosti a rozvoje různých druhů rakoviny. A je lhostejné, jestli se paprskům vystavíte na louce nebo za stolem v kanceláři. Čili: tam, kde trávíte nejvíce času, byste rozhodně neměli spoléhat na umělé osvětlení.

2. Léčí depresi

Podzim je pro mnoho lidí ponuré období padajícího listí a sychravého počasí. Pokud o sobě víte, že na vás s podzimem padne splín, vyměňte své oblíbené vlněné ponožky a hrnek čaje doma třeba za pohorky a čaj z termosky na nejbližším kopci. Vaší náladě to prospěje. Sezónní afektivní porucha se týká cca 6% populace a má závažné dopady na každodenní život. O něco mírnější průběh má tzv. zimní deprese, která však postihuje větší množství lidí – celých 14% populace. 

3. Zlepšuje kvalitu spánku



Jelikož duševní kondice a spánek často kráčí ruku v ruce, není překvapivé zjištění, že denní světlo má vliv na obojí. Studie z roku 2014 zjistila, že čím většímu množství denního světla je člověk vystaven, tím lepší kvalitnější spánek v noci má (studie se týkala zaměstnanců, pracujících v kancelářích). 

4. Omezuje rizika, spojovaná s umělým osvětlením

Nadměrné vystavení umělému osvětlení zvyšuje riziko migrén, a jistě není třeba poukazovat na to, jak unavené má člověk oči, pokud je nucen pracovat pouze při umělém osvětlení. 

 

A jak ho získat více?

Zrcadlo, zrcadlo…

Známý efekt světla svíčky a zrcadla v tmavé místnosti funguje stejně s denním světlem. Pověste na zeď zrcadlo nebo dvě (tři, čtyři…jak je libo) a uvidíte sami. Jak velká zrcadla by to měla být? Určitě ne větší než je výška stropu, ale jinak je to jen a jen na vás.

Pryč se závěsy

Závěsy a záclony mohou být hezké na pohled, ale jejich krása poněkud bledne v porovnání s benefity minimalistické místnosti. Odstranění těžkých závěsů je to nejjednodušší, co můžete pro více světla ve svém domově udělat. Plus, pokud se necháte budit sluncem (světlem), přirozeně se obnoví vaše biorytmy.

Opatrně s barvami

Přestože bílá je nejvíce reflexní barva, váš domov nemusí vypadat jako sterilní nemocniční místnost, abyste se doma cítili lépe. Volte klidně i pastelové tóny, které světlo odráží stejně dobře. A nezapomeňte na podlahu: je-li tmavá, pořiďte si světlý koberec.

 

A když to prostě nejde…

Třeba vám nájemní smlouva neumožňuje provádět úpravy v bytě, a třeba korporátní kuchařka vaří z úplně jiných surovin než je denní světlo. Pro takové případy pro vás máme několik tipů: 

Neseďte doma!

Jděte ven, kdykoliv je to možné. Na procházku o polední pauze, proběhnout se před odchodem do práce nebo třeba pěšky na nákup. 

Cvičte venku nebo u okna

Zkusili jste si někdy outdoor lekce jógy nebo tai-chi v parku? Stojí to za úvahu. A když už jdete na hodinu do tělocvičny nebo studia, zkuste si vybrat místo co nejblíže oknu. 

Doplňujte vitamín D

Odhaduje se, že téměř miliarda lidí na světě trpí následky nedostatku vitamínu D. Pokud máte podezření, že se to týká i vás, konzultujte svůj stav s vaším ošetřujícím lékařem. Je možné, že vaše obtíže lze vyřešit podáváním doplňků stravy. 

Vyzkoušejte světelnou terapii

Světelná terapie je využívána při léčbě sezónní afektivní poruchy. Některé studie tvrdí, že je nejméně stejně účinná jako užívání antidepresiv. Nabídka lamp pro světelnou terapii je na trhu poměrně široká.

 

 

ZDROJ

Související

Diety dlouhodobě nefungují, jezte raději podle sebe, radí výživová poradkyně

Dnes zdravá strava většinou znamená zcela vypustit cukr, bílou mouku, ideálně veškerý lepek, zpracované potraviny – tedy víceméně vše, co nám chutná... Pokud se chceme cítit i vypadat dobře, je opravdu nutné tato pravidla striktně dodržovat? Podle výživové poradkyně Šárky Matouškové určitě ne....


Nechte tělo promluvit - začínáme s Core Energetics

Hned čtyři jednoduché prožitkové aktivity používané v Core Energetic si můžete vyzkoušet každý díky tomuto článku.


Core Energetics - hledá se zdravé jádro

Core Energetics je evoluční proces, který pomáhá lidem osvobodit jejich srdce. Říká to Petr Ekl, který se metodě věnuje.


Daniel Müller

Odborník v oblasti pilates a zdravotně funkčního pohybu, zakladatel a majitel společností skupiny IQ pohyb. Bývalý závodní plavec se lidskému tělu a pohybu s ním spjatým profesně věnuje již od roku 1994 a komerčně školí od roku 2001. Vystudoval vysokou školu se zaměřením na aplikovanou matematiku.


IQ pohyb: Neutrální pozice vleže, jak na to?

Tento leh není jen tak obyčejný leh na zádech. “Když jej uděláte dobře, okamžitě si zlepšíte postavení bederní páteře, uvolníte ztuhlost svalů a dalších měkkých tkání, povolí i vaše trapézy a uvolní se celá hlava,” říká Daniel Müller, zakladatel a majitel společností skupiny IQ pohyb, který v...