Foto: Shutterstock

Co umí vitaminy skupiny B a jak nám prospívají?

Vitamíny skupiny B jsou nezbytné pro udržení bystrého těla i mysli. Zde jsou informace, které byste měli vědět o vitamínech skupiny B.

Zveřejněno: 11.03.22

Co jsou to vitaminy B?

Dříve byly považovány za jeden vitamin, stejně jako vitamin C, ale dnes víme, že vitaminy skupiny B se skládají z osmi ve vodě rozpustných vitaminů, které společně plní důležité funkce v našem těle. Ovlivňují například funkci mozku, produkci energie, syntézu a opravu DNA.

Jsou rozpustné ve vodě, takže jejich přebytek byste měli vyloučit močí, ale překvapivě mnoho z nás jej může mít nedostatek, zejména vitaminu B12.

K čemu slouží?

Je toho opravdu hodně! Přeměňují glukózu na pohonné látky pro mozek a tělo, udržují zdravou kůži, oči a nervový systém a umožňují tvorbu hemoglobinu (látka v červených krvinkách, která přenáší kyslík po těle). Pomáhají nám štěpit tuky a foláty. Vitamin B9, známý také jako kyselina listová v syntetické formě pomáhá snižovat riziko vrozených vad u těhotných žen a snižuje riziko rozštěpu páteře. Také nám pomáhají uvolňovat energii ze sacharidů pro růst a vývoj zdravých svalů, pomáhají snižovat únavu, zajišťují zdravý trávicí systém, regulují duševní funkce, chrání srdce a pomáhají tělu při tvorbě DNA.

Existuje nějaký výzkum?

Americký výzkum zjistil, že velké dávky vitaminů skupiny B mohou u starších lidí, kteří mají problémy s pamětí, snížit rychlost smršťování mozku na polovinu, a tím pomoci zpomalit postup demence. Rovněž dvouletá britská studie prokázala, že vitaminy skupiny B, včetně B6, B12 a kyseliny listové, mohou zpomalit mírné kognitivní poruchy, které často vedou k Alzheimerově chorobě a dalším formám demence. Výzkum také prokázal, že každodenní užívání vitaminů skupiny B zlepšuje kognitivní schopnosti.



Americký výzkum také odhalil, že vitamin B12 může zlepšit hustotu kostí. Bylo změřeno více než 2 500 osob ve věku 30 až 87 let. U osob s nižší než požadovanou hladinou vitaminu B12 bylo riziko osteoporózy vyšší než u osob s vyšší hladinou. Ukázalo se, že foláty, B6 a B12 také snižují hladinu homocysteinu, jehož vysoké hladiny jsou spojovány s osteoporózou.

Další překvapivý americký výzkum podával zdravým nekuřákům doplňky vitaminu B a zjistil, že téměř zvrátily negativní účinky znečištění na jejich kardiovaskulární a imunitní systém. Také oslabily účinky znečištění ovzduší na jejich srdeční tep o 150 % a celkový počet bílých krvinek (buněk, které bojují proti infekcím a bakteriím) o 139 %. Tento typ znečištění se každoročně podílí na 3,7 milionu předčasných úmrtí na celém světě, a to v důsledku jeho vlivu na kardiovaskulární systém, což může vést k infarktu. Znečištění pocházejí hlavně z dopravních výfukových plynů a můžou negativně ovlivnit imunitní systém. Jednalo se o malou, ale zajímavou studii. 

Pro koho jsou dobré?

Pokud plánujete rodinu, měli byste užívat 400 µg kyseliny listové denně od doby, kdy se začnete snažit až do 12. týdne těhotenství, abyste předešli vrozeným vadám. Většině z nás by prospělo doplnit vitamín B12. Protože se B12 podílí na tvorbě červených krvinek, přeměně potravy na energii, regulaci imunitního systému a nálady, jde o velmi důležitý vitamin, o který mohou mít vegani a veganky nouzi. Mezi příznaky nedostatku patří únava, mdloby, bolesti hlavy, bledá kůže, nechutenství, úbytek na váze, bolesti a píchání v krku a bolavý, červený jazyk.  Mnoho odborníků se domnívá, že nedostatek B12 je nedostatečně diagnostikován, takže pokud vám tyto příznaky připadají povědomé, navštivte svého lékaře a požádejte ho o krevní test. Je možné, že ho jíte příliš málo prostřednictvím stravy, nebo máte zhoubnou anémii, která brání vstřebávání vitaminu B12 z potravy.

Veganské zdroje vitaminů skupiny B

  • Nutriční mléko je obvykle obohaceno o B12. Chutná sýrově a je skvělé do rizota a na těstoviny.
  • Spirulina obsahuje polovinu denní potřeby riboflavinu (B2).
  • Mandle jsou nadopované biotinem (B7), který je nezbytný pro silnou a zdravou pokožku, vlasy a nehty.
  • Tofu obsahuje nepřeberné množství vitamínů B1, B2, B3, B6 a kyselinu listovou.
  • Cizrna je skvělým zdrojem kyseliny listové. Pro větší přísun si připravte ještě kari se špenátem.

Zdroj: https://www.healthy-magazine.co.uk/what-they-do-b-vitamins/ 

Související

Šárka Matoušková, výživová poradkyně

Pracovala v Nutriční poradně v Praze, nyní se věnuje individuální práci s klienty. Aktivně se věnuje sportu a miluje italskou kuchyni.


Diety dlouhodobě nefungují, jezte raději podle sebe, radí výživová poradkyně

Dnes zdravá strava většinou znamená zcela vypustit cukr, bílou mouku, ideálně veškerý lepek, zpracované potraviny – tedy víceméně vše, co nám chutná... Pokud se chceme cítit i vypadat dobře, je opravdu nutné tato pravidla striktně dodržovat? Podle výživové poradkyně Šárky Matouškové určitě ne....


Core Energetics - hledá se zdravé jádro

Core Energetics je evoluční proces, který pomáhá lidem osvobodit jejich srdce. Říká to Petr Ekl, který se metodě věnuje.


Zpátky k tělu s Core Energetics

Jak se Petr Ekl jako odborník na oblast IT dostal k metodě Core Energetics, která je zaměřená nejen na energii, pohyb a dech? Jeho příběh nepřipomíná stereotypní pohled na každodenní život běžného “ajťáka”.


MARGIT SLIMÁKOVÁ: BĚHEM HUBNUTÍ JE ZÁSADNÍ VNÍMAT SVÉ TĚLO

Známá expertka na zdravý životní styl a výživu nám prozradila, proč je lepší si během hubnutí dopřávat než se omezovat, co si myslí o přerušovaných půstech a léčbě stravou a jak podle ní se stravou souvisí současná pandemie.