Foto: Shutterstock

Co jsou to adaptogeny a proč je lidé užívají?

Adaptogeny jsou současnou jedničkou v žebříčku populárních pojmů současného světa wellness, od fresh barů po lifestyle blogy. Ale o co vlastně jde?

Zveřejněno: 16.02.22

Jsou to nejedovaté rostliny, jejichž tržní úspěch tkví v jejich propagované schopnosti zlepšovat schopnost těla odolávat fyzickým, psychickým, chemickým a biologickým stresorům. V čínské a ájurvédské medicíně jsou jak kořeny, tak nadzemní části těchto rostlin již po staletí využívány, v našich zeměpisných šířkách v současnosti prožívají období renesance. Některé (například bazalka posvátná) mohou být konzumovány jako součást pokrmů, některé jsou užívány jako doplněk stravy nebo jsou z nich studenou či horkou cestou připravovány léčivé nápoje. „Každý z nich deklaruje trochu jiný účinek, ale jako celek adaptogeny pomáhají tělu odolávat stresu,“ říká Dr. Brenda Powell, působící v Institutu zdraví na Cleveland Clinic v Ohiu.

A vážně to funguje?

Zastánci adaptogenů jsou o tom skálopevně přesvědčeni, nicméně nejsou dostupné dostatečně rozsáhlé výzkumy, které by toto tvrzení podpořily. Brenda Powell k tomu říká: „Adaptogeny mají na nadledvinky stejný účinek jako cvičení na svaly. Když cvičíme, vystavujeme tělo fyzickému stresu. Opakované cvičení ale zlepšuje schopnost těla tomuto stresu odolávat, takže se postupně cítíme cvičením méně unaveni. Užíváním adaptogenů trénujete tělo k lepšímu zvládání účinků působení stresu.“

Powellová říká, že adaptogeny působí na HPA osu (osa hypotalamus-hypofýza-nadledviny) a sympatoadrenální systém tím, že ovlivňují produkci hormonů a fyziologickou odpověď na stres. Tělo pak funguje tak, jak má. Nicméně, jak bylo zmíněno výše, v oblasti působení adaptogenů na lidské zdraví ještě nebyl proveden dostatečný výzkum. Většina studií proběhla na zvířatech nebo vzorcích lidských buněk a i ty, které byly zveřejněny, se nedostaly na stránky stěžejních lékařských žurnálů. A ačkoliv již bylo zveřejněno dostatečné množství výzkumů, prokazujících vztah mezi tím, co jíme, a zdravím, na prohlášení, že adaptogeny mají významný a prokazatelný účinek na lidské tělo, je ještě brzy.

Které adaptogeny jsou nej?

Každý z adaptogenů působí trochu jinak to, který z nich je ten nejlepší právě pro vás, závisí na tom, co přesně právě ve vašem těle nefunguje tak, jak má. Vyberte si:

  • Dlouhodobý stres: ashwagandha a ženšen na vyrovnání hormonální nerovnováhy v důsledku působení stresu. Některé výzkumy tvrdí, že úroveň stresu snižuje bazalka posvátná (Tulsi).
  • Akutní stres, úzkost: podle některých výzkumů má příznivý účinek sibiřský ženšen (eleutherococcus senticosus), rozchodnice růžová (rhodiola rosea) nebo klanopraška čínská (schisandra chinensis). Sibiřský ženšen podporuje imunitní systém, fyzickou výdrž a také sexuální kondici. Rozchodnice růžová zvyšuje energetickou hladinu, fyzickou výkonnost a paměť. Klanoprašce čínské je připisováno zlepšování funkce jater a pozitivní účinek na gastrointestinální potíže. Tato tvrzení jsou však založena na pouze velmi malém množství studií zkoumajících účinky těchto adaptogenů na člověka.
  • Imunita: některé menší studie uvádějí pozitivní účinek reishi a ženšenu.

Jak zařadit adaptogeny do jídelníčku?



Chcete-li dávku čistých adaptogenů, můžete popíjet bylinné čaje nebo ředit vodou bylinné tinktury. Jako přídavek do běžně konzumovaných jídel můžete použít mletý prášek – využijte jej dle vlastní libosti: do smoothie, polévek, salátů aj.

A co doplňky stravy?

Některé adaptogeny lze užívat ve formě kapslí, ale ujistěte se, že znáte jejich přesné složení. Někteří výrobci totiž do kapslí přidávají tak trochu kousek od všeho a nejspíš doufají v placebo efekt. Obecně bývají doplňky stravy mimo odborný dohled a v mnoha případech je jejich účinnost přinejmenším sporná, někdy i negativní.

Mají adaptogeny vedlejší účinky?

Zařazení adaptogenů do jídelníčku byste měli vždy konzultovat se svým lékařem. Studie z roku 2018 zjistila, že běžné bylinné doplňky stravy se mohou s některými volně prodejnými léky vzájemně negativně ovlivňovat, a mnoho lidí svému lékaři neříká, které volně prodejné přípravky užívají. Na druhou stranu, neexistují ani přesvědčivé důkazy o vedlejších účincích adaptogenů nebo jejich negativních účincích na lidské zdraví při dlouhodobém užívání.

Ačkoliv je jejich užívání pro většinu lidí pravděpodobně bezpečné, Dr. Brenda Powell říká, že nejsou samospasitelné: „Lidé jednoduše chtějí rychlé řešení na stres, se kterým si jinak neví rady. Ačkoliv spolknout pilulku je jednodušší než změnit životní styl, dobrat se příčiny problému je z dlouhodobého hlediska pro zdraví mnohem prospěšnější."

 

Zdroj: https://time.com/5025278/adaptogens-herbs-stress-anxiety/ 

 

 

Související

Jak kurkuma prospívá našemu tělu?

V posledních několika letech se ve světě zdraví a krásy rozvinula posedlost určitým žlutým kořením. Na blozích o zdraví a v hipsterských kavárnách se o kurkumě píše jako o módním trendu a její milovníci ji přidávají prostě všude.


Jaký vliv má spánek na imunitní systém?

Výzkumy tvrdí, že kvalitní spánek napomáhá tělu v boji s infekcemi. Pokud vám ještě chybí právě ten poslední důvod k tomu, abyste na svém spánku začali pracovat, toto by mohl být on: spánek prospívá imunitnímu systému.


7 tipů, jak přirozeně podpořit imunitní systém

Jednoduše řečeno, funkcí imunitního systému je obrana těla před nákazou a onemocněním. Tento komplexní systém tvoří kožní buňky, krev, kostní dřeň, tkáně a orgány, které (pokud fungují správně) chrání tělo před patogeny, jako jsou například viry a bakterie.


Všímavé jedení: Zkuste si ho teď hned

Vzpomeňte si, kdy jste naposledy jedli tak, že jste si jídlo opravdu labužnicky vychutnali. Nedívali jste se přitom do mobilu. Nedrobili si do počítače. Zkrátka jste se věnovali jen a jen jídlu. Technikou Mindful eating neboli všímavého jedení nás provede Iva Málková, psycholožka známá jako...


Přírodní pomoc při potížích v období menopauzy

Mnoho žen odmítá rizika, spojená s hormonální terapií při léčbě menopauzálních syndromů, a upřednostňuje alternativní metody.