Foto: Shutterstock

Co je tryptofan?

Tryptofan je esenciální aminokyselina, která slouží k několika důležitým účelům, jako je rovnováha dusíku u dospělých a růst u kojenců. Využívá se také k výrobě niacinu, který je nezbytný pro tvorbu neurotransmiteru serotoninu.

Zveřejněno: 12.03.22

Existují dva typy tryptofanu: L-tryptofan a D-tryptofan. Jediný rozdíl mezi oběma typy je v orientaci molekuly.

Tryptofan můžete získat prostřednictvím některých potravin nebo doplňků stravy ve formě prášku.

Potraviny s tryptofanem

Tryptofan se nachází v některých potravinách, zejména v těch s vysokým obsahem bílkovin. Mezi potraviny s vysokým obsahem tryptofanu patří například kuřecí maso, vejce, sýr, ryby, arašídy, dýňová a sezamová semínka, mléko, krůtí maso, tofu a sója.

Aby se tryptofan mohl přeměnit na niacin, musí mít vaše tělo dostatek železa, vitaminu B6 a vitaminu B2.

Nežádoucí účinky tryptofanu



Tryptofan může mít spoustu zdraví prospěšných účinků, ale tento doplněk stravy může u lidí vyvolat i řadu nepříjemných vedlejších účinků. Nejčastější nežádoucí účinky bývají pro trávicí ústrojí, patří mezi ně pálení žáhy, bolesti žaludku, krkání, zvracení, nevolnost, průjem, ztráta chuti k jídlu. Mezi další časté nežádoucí účinky patří bolesti hlavy, sexuální dysfunkce, sucho v ústech. Mezi závažnější nežádoucí účinky, které vyžadují okamžité přerušení konzumace, patří ospalost, závratě, rozmazané vidění, svalová slabost, únava.

Zdravotní přínosy

Přirozeně se vyskytující tryptofan v potravinách má řadu zdravotních přínosů. Většina těchto zdravotních přínosů pochází z možného zvýšení hladiny niacinu, a tím i serotoninu. Mezi výhody plynoucí z většího množství serotoninu patří například zdravější a kvalitnější spánek, úleva od deprese a úzkosti, zvýšení emoční pohody, zvýšení odolnosti proti bolesti.

Zdravotní rizika

Zatímco tryptofan konzumovaný v potravinách je obvykle bezpečný, u některých lidí se objevují nežádoucí účinky, když ho užívají formou doplňků.

Podle Národní organizace pro vzácné poruchy byly doplňky stravy s tryptofanem spojeny s více než 1 500 hlášeními eozinofilně-myalgického syndromu (EMS) a 37 úmrtími v rámci epidemie na konci 80. let 20. století.

Jedná se o vzácné onemocnění, které postihuje více orgánových systémů v těle, včetně kůže, plic a svalů. Vzniká často náhle a rychle postupuje. Může být vyčerpávající a může způsobit i smrt. Mezi příznaky patří například bolest svalů, kožní vyrážky, křeče, potíže s dýcháním, únava.

Případy EMS však byly vypátrány u výrobce, jehož doplňky stravy s tryptofanem byly kontaminovány. Z tohoto důvodu byly zdravotní potíže pravděpodobně způsobeny kontaminací doplňků stravy, nikoliv samotným tryptofanem.

Tryptofan může pomoci léčit příznaky některých onemocnění, ale může se stát, že příliš zvýší hladinu serotoninu, zejména v kombinaci s léky, jako jsou například tricyklická antidepresiva (TCA), inhibitory MAO (MAOI), léky proti bolesti (tramadol a meperidin), triptanové léky na migrénu, sirup proti kašli (s obsahem dextromethorpanu).

Zvýšené množství serotoninu z tryptofanu může být v rozporu s účelem SSRI (Selektivní inhibitory zpětného vychytávání serotoninu). Do této kategorie spadá několik běžných léků na depresi, například citalopram (Celexa), fluoxetin (Prozac), sertralin (Zoloft).

Protože je lepší být opatrný, vyhněte se užívání tryptofanu, pokud jste těhotná, snažíte se otěhotnět nebo kojíte.

Běžné použití

Tryptofan se běžně používá k léčbě nespavosti a poruch spánku, jako je spánková apnoe. Není však dostatek důkazů, aby bylo možné určit, zda se jedná o účinné použití. Je třeba provést další výzkum, aby se zjistilo, zda je tryptofan při léčbě některého z těchto stavů bezpečný.

Bylo zjištěno, že tryptofan je pravděpodobně účinný při zmírňování premenstruační dysforické poruchy (PMDD). Některé starší výzkumy ukazují, že tryptofan může být účinný i při odvykání kouření.

Závěrem

I když jsou k dispozici doplňky stravy s tryptofanem, mohou mít u některých lidí vedlejší účinky. Z tohoto důvodu může být bezpečnější získávat tryptofan prostřednictvím potravin, které ho přirozeně obsahují, jako je maso, ryby a sýry.

Místo doplňků stravy s tryptofanem vám lékař může doporučit užívat doplňky stravy s 5-HTP, což je tryptofan před jeho úplnou přeměnou na serotonin.

Pokud se rozhodnete užívat některý z těchto doplňků, poraďte se nejprve se svým lékařem, abyste se ujistili, že je to pro vás bezpečné.

 

Zdroj: https://www.healthline.com/health/tryptophan 

Související

11 bylin a doplňků stravy pro boj s depresí

Deprese je stav, kterým například jen ve Spojených státech trpí podle odhadů 17 milionů lidí. Skutečné číslo je ale pravděpodobně mnohem vyšší, protože ne každý, kdo depresí trpí, vyhledá pomoc odborníků. Důvody mohou být různé.


Jaký vliv má spánek na imunitní systém?

Výzkumy tvrdí, že kvalitní spánek napomáhá tělu v boji s infekcemi. Pokud vám ještě chybí právě ten poslední důvod k tomu, abyste na svém spánku začali pracovat, toto by mohl být on: spánek prospívá imunitnímu systému.


Dejte přednost dennímu světlu a využijte ho naplno

Většina z nás by dala přednost životu pod paprsky zářícího slunce než pod světly úsporných žárovek. Potvrdil to i nedávný průzkum, který zkoumal význam přirozeného denního světla pro člověka.


7 tipů, jak přirozeně podpořit imunitní systém

Jednoduše řečeno, funkcí imunitního systému je obrana těla před nákazou a onemocněním. Tento komplexní systém tvoří kožní buňky, krev, kostní dřeň, tkáně a orgány, které (pokud fungují správně) chrání tělo před patogeny, jako jsou například viry a bakterie.


Sedm vědecky ověřených přínosů Pránájámy

Pránájáma znamená v praxi vědomé dýchání. Je hlavní složkou jógy, prostředkem k dosažení fyzické i psychické pohody. Výraz „prána“ v sanskrtu odkazuje na životní energii, „ájáma“ na ovládání, kontrolu.