Foto:Shutterstock

Co dělá v našem těle zinek

Je čas seznámit se s tímto minerálem, který posiluje naši imunitu.

Zveřejněno: 08.03.22

Co je zinek?

Zinek se nachází v našich orgánech, tkáních, kostech, tekutinách a buňkách a je jedním z nejdůležitějších stopových kovů v lidské výživě. Pomáhá tělu vytvářet nové buňky, zpracovávat potravu a hojit rány. Navíc zvyšuje odolnost proti infekcím. Pokud jde o potraviny, nachází se především v měkkýších a mase, ale také v luštěninách, ořeších a semenech. Některé vegetariánské a veganské potraviny, například snídaňové cereálie, jsou zinkem také obohaceny. Jeho nedostatek mohou mít striktní vegetariáni, kojící ženy a lidé s trávicími problémy, jako je Crohnova choroba.

Jak poznám, že ho mám nedostatek?

Protože zinek hraje roli v mnoha funkcích, může se jeho nedostatek projevit různými způsoby. Mezi běžné příznaky patří snížený čich a chuť, kovová chuť v ústech, špatné hojení ran, vypadávání vlasů, drsná kůže, deformované nehty nebo malátnost. Pokud máte některý z těchto příznaků, navštivte svého praktického lékaře a poraďte se s ním o jeho dostatečném příjmu.

Výzkum prospěšnosti zinku

Když finští vědci analyzovali tři náhodně kontrolované studie, zjistili, že cucání pastilky s octanem zinečnatým může trojnásobně urychlit zotavení z nachlazení. Pátý den nachlazení se z kašle a chrchlání zotavilo 70 % těch, kteří užívali zinek, ve srovnání s 27 % těch, kteří užívali placebo. Mezitím jiný výzkum, rovněž z Finska, zjistil, že pastilky s vysokou dávkou zinku zkrátily dobu trvání výtoku z nosu o 34 %, ucpání nosu o 37 %, škrábání v krku o  33 % a kašle o 46 %.

Zdravé oči

Když američtí vědci podávali lidem doplněk stravy, který kombinoval antioxidanty, jako je vitamin C a betakaroten, spolu se zinkem a mědí, zpomalil vývoj očního onemocnění zvaného věkem podmíněná makulární degenerace (AMD). Současné léky jsou drahé a mohou zvyšovat zánět vnitřního oka, ale tento běžný doplněk snížil riziko vzniku běžného typu, který představuje přibližně devět z deseti případů.

Obnova DNA



Americká studie zjistila, že pouhé 4 mg zinku denně navíc mohou mít zásadní vliv na zdraví našich buněk, což následně zvyšuje schopnost organismu bojovat proti infekcím a nemocem. Zinek snižuje "oxidační napětí a poškození DNA", což nás chrání před vznikem chronických kardiovaskulárních onemocnění a některých druhů rakoviny. Bez dostatečného množství zinku naše tělo nedokáže opravit opotřebené DNA. Vědci ale zjistili, že pouhé 4 mg stačí. Pro představu, jedno vejce obsahuje přibližně 1 mg zinku.

Posílení imunity

Nejnovější americké výzkumy ukazují, že zinek pomáhá zvládat infekce tím, že zabraňuje zánětům. Zvláštní protein (NF-B) přitahuje zinek do klíčových buněk, které rychle reagují proti infekci. Zinek pak pomáhá bojovat s infekcí a také vyrovnává imunitní reakci. Pokud při infekci není dostatek zinku, může to vést k nadměrnému zánětu, což může být důvod, proč užívání zinkových tablet na začátku nachlazení může pomoci k jeho rychlejšímu odeznění.

Kolik zinku potřebuji?

Doporučená denní dávka zinku je 7 mg pro ženy a 9,5 mg pro muže, což by mělo být snadno dosažitelné vyváženou stravou. Protože se však zinek v rostlinných potravinách nevyskytuje ve velkém množství, vegani ho mohou mít nedostatek. Nejlepším rostlinným zdrojem jsou luštěniny, ořechy, semena, oves a také obohacené obiloviny. Dejte ale pozor, užívání příliš velkého množství zinku, může snížit množství mědi, které tělo dokáže vstřebat, což může vést k anémii a oslabení kostí. Proto neužívejte více než 25 mg doplňků zinku denně, pokud vám to nepředepsal lékař.

 

Zdroj: https://www.healthy-magazine.co.uk/what-does-zinc-do/ 

Související

Šárka Matoušková, výživová poradkyně

Pracovala v Nutriční poradně v Praze, nyní se věnuje individuální práci s klienty. Aktivně se věnuje sportu a miluje italskou kuchyni.


Diety dlouhodobě nefungují, jezte raději podle sebe, radí výživová poradkyně

Dnes zdravá strava většinou znamená zcela vypustit cukr, bílou mouku, ideálně veškerý lepek, zpracované potraviny – tedy víceméně vše, co nám chutná... Pokud se chceme cítit i vypadat dobře, je opravdu nutné tato pravidla striktně dodržovat? Podle výživové poradkyně Šárky Matouškové určitě ne....


MARGIT SLIMÁKOVÁ: BĚHEM HUBNUTÍ JE ZÁSADNÍ VNÍMAT SVÉ TĚLO

Známá expertka na zdravý životní styl a výživu nám prozradila, proč je lepší si během hubnutí dopřávat než se omezovat, co si myslí o přerušovaných půstech a léčbě stravou a jak podle ní se stravou souvisí současná pandemie.


Nemoc vždy vzniká na úrovni psychiky. Příčinu je třeba hledat tam, říká psychosomatička

Simona Frydrychová, dnes odbornice na psychosomatiku podle Dr. Dahlkeho, se začala o osobní rozvoj zajímat před více než deseti lety. Její duševní transformaci odstartovala, jak už to ostatně bývá, velká osobní krize.


11 bylin a doplňků stravy pro boj s depresí

Deprese je stav, kterým například jen ve Spojených státech trpí podle odhadů 17 milionů lidí. Skutečné číslo je ale pravděpodobně mnohem vyšší, protože ne každý, kdo depresí trpí, vyhledá pomoc odborníků. Důvody mohou být různé.