Foto: Shutterstock

Co dělá v našem těle vitamin K2?

Je považován za látku, která posiluje zdraví srdce, vytváří silné kosti a snižuje riziko vzniku rakoviny. Zde je návod, jak si zajistit dostatek vitaminu K2.

Zveřejněno: 07.03.22

Objev vitaminu K jakožto důležité výživové látky pro podporu srážlivosti krve byl poprvé publikován v německém vědeckém časopise již ve 20. letech 20. století. Byl označen jako koagulační vitamin. Nyní, po téměř sto letech výzkumu, je známo, že je důležitý i pro zdraví kostí a snižuje riziko srdečních problémů.

Ačkoli existuje několik typů vitaminu K, nejčastěji slýcháme o vitaminech K1 a K2.

Vitamin K1 se obvykle nachází v zelených rostlinách, včetně kapusty, špenátu a brokolice. Potraviny bohaté na vitamin K2 jsou v běžné západní stravě vzácné. Natto je tradiční japonská potravina vyráběná z fermentovaných sójových bobů a je bohatá na K2. Mezi další zdroje vitaminu K2 ve stravě patří mléčné výrobky z mléka krav krmených trávou. Ale vzhledem k tomu, že krávy jsou často krmeny obilím, mají mléčné výrobky obvykle mnohem nižší obsah vitaminu K2. Vitamin K2 lze nalézt také v mase s vysokým obsahem tuku, játrech a dalších orgánových, což je dobré, pokud nejste vegetariáni. Tělo naštěstí dokáže část vitaminu K1 metabolizovat na K2, ale tento proces není nijak zvlášť účinný. Naštěstí ho lze užívat i jako doplněk stravy.

Jak vitamin K2 funguje?

Kromě toho, že vitamin K příznivě ovlivňuje srážlivosti krve a aktivuje bílkoviny, které pomáhají regulovat ukládání vápníku. To znamená, že podporuje odvápňování kostí a zabraňuje tvorbě vápenatých usazenin v cévách. Ačkoli jsou vitaminy K1 a K2 často sdružovány pod obecným označením "vitamin K", studie ukázaly, že tento regulační účinek má právě K2. A protože vápenaté usazeniny v tepnách obklopujících srdce jsou hlavním rizikovým faktorem infarktu, předpokládá se, že příjem vitaminu K2 pomáhá předcházet kardiovaskulárním onemocněním.



Tento vitamin by také mohl podporovat zdraví zubů, protože bílkovina potřebná pro stavbu silných zubů, osteokalcin, je stejná, kterou vitamin K2 aktivuje při regulaci odvápňování kostí. K tomu, abychom si byli jisti v tomto směru jeho účinkem, je však ještě třeba provést další výzkumy.

Jaké jsou důkazy?

Za posledních 20 let bylo provedeno poměrně hodně výzkumů zaměřených na účinky samotného vitaminu K2. Některé studie však byly provedeny na zvířatech, takže nelze předpokládat, že jejich výsledky jsou přímo přenositelné na člověka. Některé studie na lidech byly poměrně malého rozsahu a jiné pozorovací, takže k vyvození závěrů je třeba provést rozsáhlejší kontrolované studie.

Jedna studie, která byla provedena na 4807 subjektech, se zabývala vlivem vitaminu K2 na zdraví srdce. V průběhu sedmi až deseti let bylo zjištěno, že u osob s nejvyšším příjmem vitaminu K, je výrazně nižší pravděpodobnost vzniku zvápenatění tepen. Bylo u nich také zjištěno o 57 % nižší riziko úmrtí na srdeční onemocnění. Podobný účinek nebyl pozorován u vitaminu K1.

Další studie z roku 2013 zkoumala účinky vitaminu K2 na hustotu kostí. 244 zdravých žen po menopauze užívalo po dobu tří let buď doplněk vitaminu K2 nebo placebo. U těch, které užívaly doplněk stravy, došlo ke snížení poklesu hustoty kostí souvisejícího s věkem, a to přímo u dvou ze tří kostí, u nichž byla hustota měřena. Což naznačuje, že vitamin K2 by mohl osteoporóze předcházet nebo ji zpomalovat. Je však zapotřebí dalšího výzkumu, aby bylo možné sledovat účinky vitaminu K2 po delší dobu.

Klinická studie zkoumala vliv vitaminu K2 na osoby, které přežily rakovinu jater. Ukázalo se, že účastníci studie, kteří dostávali denně perorální dávku 45 mg menatetrenonu (analog vitaminu K2), měli ve srovnání s kontrolní skupinou nižší pravděpodobnost návratu rakoviny a vyšší míru přežití. Studie však byla poměrně malá, takže k prokázání účinků je zapotřebí větší placebem kontrolovaná studie.

Ve studii z roku 2011 užívalo 42 zdravých mladých mužů po dobu čtyř týdnů buď doplněk stravy s vitaminem K2 nebo placebo, aby se zjistil vliv na citlivost k inzulinu. Na konci čtyřtýdenního období vykazovali muži, kterým byl podáván vitamin K2, zvýšenou citlivost na inzulin ve srovnání s kontrolní skupinou. Výsledky naznačují jeho potenciální využití pro léčbu cukrovky. I přesto je však třeba provést rozsáhlejší studie zahrnující muže a ženy, aby bylo možné vyvodit jednoznačné závěry.

Kdo může vitamin K2 užívat?

Většina zdravých dospělých osob může užívat doplňky stravy s vitaminem K2, i když těhotným a kojícím ženám se to nedoporučuje. Děti a dospívající budou potřebovat menší dávku, proto se nejprve poraďte s lékařem. Každý, kdo užívá léky na ředění krve, jako je warfarin, by se měl před užíváním vitaminu K poradit s lékařem, protože by to mohlo působit proti účinkům léku a zvýšit riziko vzniku krevních sraženin.

 

Zdroj: https://www.healthy-magazine.co.uk/vitamin-k2/ 

Související

MARGIT SLIMÁKOVÁ: BĚHEM HUBNUTÍ JE ZÁSADNÍ VNÍMAT SVÉ TĚLO

Známá expertka na zdravý životní styl a výživu nám prozradila, proč je lepší si během hubnutí dopřávat než se omezovat, co si myslí o přerušovaných půstech a léčbě stravou a jak podle ní se stravou souvisí současná pandemie.


Nemoc vždy vzniká na úrovni psychiky. Příčinu je třeba hledat tam, říká psychosomatička

Simona Frydrychová, dnes odbornice na psychosomatiku podle Dr. Dahlkeho, se začala o osobní rozvoj zajímat před více než deseti lety. Její duševní transformaci odstartovala, jak už to ostatně bývá, velká osobní krize.


11 bylin a doplňků stravy pro boj s depresí

Deprese je stav, kterým například jen ve Spojených státech trpí podle odhadů 17 milionů lidí. Skutečné číslo je ale pravděpodobně mnohem vyšší, protože ne každý, kdo depresí trpí, vyhledá pomoc odborníků. Důvody mohou být různé.


7 tipů, jak přirozeně podpořit imunitní systém

Jednoduše řečeno, funkcí imunitního systému je obrana těla před nákazou a onemocněním. Tento komplexní systém tvoří kožní buňky, krev, kostní dřeň, tkáně a orgány, které (pokud fungují správně) chrání tělo před patogeny, jako jsou například viry a bakterie.


Západní způsob stravování ovlivňuje stav střevních hub a metabolismus

Je známý fakt, že mikroflóra v našich střevech hraje významnou roli v tom, jak naše těla zpracovávají potravu, kterou přijímáme, a mnoho dalších aspektů našeho zdraví.