Foto: Shutterstock

Co dělá v našem těle vitamin C?

Určitě víte, že vitamin C obsahují citrusy, ale možná nevíte, jakou roli hraje v našem těle, a zda ho přijímáte dostatečné množství.

Zveřejněno: 06.03.22

Vitamín C není v žádném případě výjimečnou živinou, jeho význam pro naše zdraví je znám již od roku 1928, kdy ho poprvé izoloval biochemik Albert Szent-Györgyi. Před tímto objevem lidé nevěděli, proč námořníci, jejichž strava se obvykle skládala jen z masa a škrobu a neobsahovala žádné čerstvé ovoce nebo zeleninu, neustále trpěli kurdějemi. I když jeden lékař poznamenal, že konzumace citrusových plodů může pomoci při léčbě kurdějí, nevědělo se, že k nemoci vede právě nedostatek vitaminu C, který se v těchto plodech nachází ve vysoké koncentraci.

Dnes je známo, že vitamin C pomáhá podporovat náš imunitní systém. Běžně se vyskytuje samostatně v doplňcích stravy nebo ve směsích multivitamínů i s dalšími živinami. V posledních několika letech se vitamin C stává stále oblíbenější složkou také v kosmetických přípravcích, protože nám pomáhá bojovat proti škodlivým účinkům slunečního záření, znečištění a také snižuje záněty.

Co to vlastně je ten vitamin C a jak ho naše tělo využívá, aby nás udrželo zdravé? 

Co je vitamin C?

Vitamin C je známý také jako kyselina askorbová. Je to vitamin rozpustný ve vodě. To znamená, že ho naše tělo nedokáže uchovávat, a proto musíme dbát na to, abychom ho každý den dostávali dostatek prostřednictvím stravy.



Abyste měli dostatečný příjem vitaminu C, snažte se jíst co nejvíce ovoce a zeleniny. Většina lidí již ví, že se nachází hlavně v citrusových plodech, ale zdrojem vitaminu C je také bobulovité ovoce, papriky, rajčata, zelená zelenina a brambory. Ačkoli je možné zajistit si dostatečné množství vitaminu C pouze ze stravy, můžete ho získávat i pomocí doplňků stravy.

Jaké jsou zdravotní účinky vitaminu C?

Vitamin C má v našem těle řadu důležitých funkcí. Je nezbytný pro růst a obnovu všech našich tkání a pomáhá nám také vstřebávat železo z rostlinných zdrojů. Jako silný antioxidant chrání vitamin C také naše buněčné membrány před poškozením způsobeným volnými radikály. Bylo provedeno také mnoho studií, které naznačují, že by mohl pomáhat předcházet různým nemocem a onemocněním. Finální výsledky, ale ještě nejsou doposud potvrzené.

Snížení výskytu běžných nachlazení

Ve studii z roku 2017 vědci z Helsinské univerzity zjistili, že užívání až 8 mg vitaminu C denně může zkrátit dobu, po kterou budete trpět nachlazením. Stejná studie zjistila, že u aktivních lidí by užívání doplňku stravy s vitaminem C mohlo snížit výskyt nachlazení na polovinu.

Prevence srdečních onemocnění

Vitamin C nám také pomáhá udržovat zdravé tepny. Výzkum publikovaný v časopise International Journal of Molecular Sciences v roce 2016 zjistil, že tento vitamin může zpomalit postup aterosklerózy, tj. srůstání tepen, které může snížit průtok krve.

Co se stane, když nemáte dostatek vitaminu C?

Kurděje, způsobené vážným nedostatkem vitaminu C, jsou vzácné a vyskytují se pouze tehdy, pokud nemáte ve stravě dostatek vitaminu C po dobu nejméně tří měsíců. Jeho příjem byste však měli zvýšit, pokud jste těhotná, kojíte nebo jste se necítili v poslední době dobře. Riziko nedostatku vitaminu C zvyšuje také kouření, protože snižuje vstřebávání vitaminu v těle. K dispozici jsou tablety, kapsle (žvýkací, šumivé) nebo tekuté formy doplňků.

Kyselina askorbová je nejjednodušší a nejběžnější formou vitaminu C

Časově uvolňovaný vitamin C uvolňuje vitamin pomalu po dobu několika hodin, což vede ke zvýšenému vstřebávání a delšímu působení. Ester-C je šetrnější forma vitaminu C, která je nejlepší volbou, pokud máte citlivý žaludek.

 

Zdroj: https://www.healthy-magazine.co.uk/what-does-vitamin-c-do/ 

Související

Diety dlouhodobě nefungují, jezte raději podle sebe, radí výživová poradkyně

Dnes zdravá strava většinou znamená zcela vypustit cukr, bílou mouku, ideálně veškerý lepek, zpracované potraviny – tedy víceméně vše, co nám chutná... Pokud se chceme cítit i vypadat dobře, je opravdu nutné tato pravidla striktně dodržovat? Podle výživové poradkyně Šárky Matouškové určitě ne....


MARGIT SLIMÁKOVÁ: BĚHEM HUBNUTÍ JE ZÁSADNÍ VNÍMAT SVÉ TĚLO

Známá expertka na zdravý životní styl a výživu nám prozradila, proč je lepší si během hubnutí dopřávat než se omezovat, co si myslí o přerušovaných půstech a léčbě stravou a jak podle ní se stravou souvisí současná pandemie.


Pánev, páteř, hlava pro zdravý začátek, to je IQ pohyb

Kvůli vlastnímu zdravotnímu problému s páteří začal před lety pomáhat klientům s bolestmi zad a dalšími omezeními. Daniel Müller, zakladatel a majitel společností skupiny IQ pohyb, se učil nejdříve v Londýně, jak cviky jógy a pilates správně metodicky rozebrat, a jak je pak také didakticky naučit...


Nemoc vždy vzniká na úrovni psychiky. Příčinu je třeba hledat tam, říká psychosomatička

Simona Frydrychová, dnes odbornice na psychosomatiku podle Dr. Dahlkeho, se začala o osobní rozvoj zajímat před více než deseti lety. Její duševní transformaci odstartovala, jak už to ostatně bývá, velká osobní krize.


Jak kurkuma prospívá našemu tělu?

V posledních několika letech se ve světě zdraví a krásy rozvinula posedlost určitým žlutým kořením. Na blozích o zdraví a v hipsterských kavárnách se o kurkumě píše jako o módním trendu a její milovníci ji přidávají prostě všude.