Foto: Shutterstock

7 ověřených způsobů, jak si pomocí matcha čaje zlepšit zdraví

Popularita matcha čaje v poslední době vystřelila do oblak. Matcha latté, matcha čaj, matcha dezerty….matcha cokoliv lze objevit všude, od prodejen zdravé výživy po kavárny.

Zveřejněno: 06.05.22

Pěstování matcha čaje obvykle probíhá tak, že vzrostlé rostliny se 20 -30 dní před sklizní chrání před přímým slunečním světlem, což zvyšuje produkci chlorofylu, obsah aminokyselin a dodává listům tmavší zelenou barvu.

Stejně jako zelený čaj pochází matcha z čajovníku čínského (Camelia sinensis), nicméně se pěstuje jiným způsobem a má odlišné výživové hodnoty.

Studie, které zkoumaly složení matcha čaje, odhalily celou řádku výhod, které matcha čaj tělu poskytuje: ochraňuje játra, podporuje činnost srdce, a dokonce napomáhá regulaci hmotnosti.

Uvádíme sedm vědecky ověřených způsobů, jak si s pomocí matcha čaje zlepšit zdraví:

Má vysoký obsah antioxidantů



Je bohatá na katechiny, které jako další antioxidanty stabilizují škodlivé volné radikály. Ty poškozují buňky a jsou příčinou chronických onemocnění. Pokud si matcha čaj připravíte ze sypkého prášku, bude obsahovat všechny v listu dostupné živiny a pravděpodobně bude mít také vyšší obsah katechinů než běžný odvar z listů. Jeden odhad hovoří dokonce až o 137násobku. Zařazení matcha čaje do stravy zvyšuje příjem antioxidantů a snižuje tak riziko poškození buněk a rozvoje chronických onemocnění.

Chrání před poškozením játra

Játra jsou pro zdraví celého těla zásadní, jelikož jsou „výstupním bodem“ všech toxinů a „výrobní linkou“ na zpracování živin. Některé studie naznačují, že složení matcha čaje zdraví a činnost jater pozitivně ovlivňuje. Například jedna, prováděná na krysách s diabetem, zkoumala účinky podávání matcha čaje těmto krysám po dobu 16 týdnů a prokázala příznivý účinek jak na jejich játra, tak i ledviny.

Jiná studie zkoumala účinek matcha čaje na osoby, trpící nealkoholickým ztučněním jater. 80 účastníků užívalo po dobu 90 dní buď matcha extrakt nebo placebo. Na konci studie bylo prokázáno výrazné snížení jaterních enzymů. Jejich vysoká hladina signalizuje poškození jater.

Většina provedených studií však zkoumala účinky matcha čaje na zvířata, k relevantním závěrům ohledně účinků na člověka bude nutno provést další výzkum.

Podporuje činnost mozku

Výzkumy naznačují, že některé složky matcha čaje by mohly mít pozitivní vliv na činnost mozku. Jedna studie, jíž se účastnilo 23 osob, zkoumala jejich výkon během úkolů, navržených tak, aby během nich bylo možno činnost mozku měřit. Některým z účastníků byl podáván buď matcha čaj nebo tyčinka, obsahující 4g matcha prášku. Kontrolní skupině bylo podáváno placebo. Bylo prokázáno, že matcha čaj zlepšil schopnost koncentrace, reakční čas i paměť. U skupiny, která užívala placebo, k žádným změnám nedošlo. Jiná studie prokázala, že konzumace 2g matcha prášku denně po dobu 2 měsíců zlepšilo mozkové funkce u seniorů.

Matcha prášek má v porovnání se zeleným čajem vyšší obsah kofeinu, konkrétně 35g v polovině čajové lžičky. Obsahuje také L-theanin, který zvyšuje mozkových vln alfa. Ty mohou napomoci pocitu uvolnění a snížení míry stresu.

Může mít pozitivní vliv na nádorová onemocnění

Jedna ze studií, provedená na krysách, prokázala zmenšení nádoru a zpomalení růstu buněk rakoviny prsu. Matcha má velmi vysoký obsah epigalokatechin galátu (EGCG) – katechinu, jehož protirakovinné účinky jsou často zmiňovány. Bylo prokázáno, že EGCG v matcha čaji způsobilo odumření buněk rakoviny prostaty a jater. Je však nutno si uvědomit, že šlo pouze o studie na zvířatech nebo laboratorní studie, k potvrzení případného účinku na člověka bude třeba výzkum rozšířit.

Podporuje činnost srdce

Některé studie naznačují, že konzumace zeleného čaje, který má podobné výživové hodnoty jako matcha, může riziko vzniku srdečních onemocnění omezit. Zelený čaj snižuje hladinu „špatného“ cholesterolu a riziko jeho oxidace, což je další faktor rozvoje těchto chorob. V kombinaci s vyváženou stravou a zdravým životním stylem je matcha čaj vhodným prostředkem pro udržení dobré kondice srdce.

Srdeční choroby jsou nejčastější příčinou úmrtí jak u nás, tak kdekoliv jinde v západním světě. Odhaduje se, že je to až 33%, u osob starších 35 let.

Napomáhá redukci hmotnosti

Podívejte se podrobněji na kterýkoliv doplněk stravy – je vysoce pravděpodobné, že ve složení najdete položku „extrakt ze zeleného čaje“. Zelený čaj je svými účinky na redukci hmotnosti známý. Zrychluje metabolismus, zvyšuje výdej energie a podporuje tak spalování. Studie, jíž se účastnilo 14 osob, prokázala, že užívání doplňků stravy s obsahem zeleného čaje výrazně zvýšilo výdej energie v rámci 24hodinového cyklu.

Zelený čaj neumožňuje pouze dosažení redukce hmotnosti, ale také její následné udržení. Většina těchto studií sice zkoumala účinky zeleného čaje, nicméně matcha pochází ze stejné rostliny, její účinky by tedy neměly být příliš odlišné.

Příprava matcha čaje je velmi jednoduchá

A nejen to. Matcha čaj také skvěle chutná. Můžete si jej připravit tradičním způsobem – zalitím 1 – 2 čajových lžiček matcha čaje nebo matcha prášku 60ml horké vody. Poměr matcha čaje nebo prášku s vodou můžete měnit podle chuti – pro jemnější čaj použijte prášku méně, cca polovinu čajové lžičky, a přelijte 100ml vody. Pokud vám vykohuje koncentrovanější chuť, použijte více matcha prášku a méně vody.

Jestli jste kreativní, můžete si zkusit připravit třeba matcha latté, matcha puding nebo proteinové matcha smoothie. A jako vždy – všeho s mírou, méně je někdy více.

V některých případech došlo po konzumaci vysokých dávek matcha čaje ke zdravotním problémům s játry. Nejvyšší doporučená denní dávka matcha čaje nebyla stanovena a je velmi individuální. Můžete postupně zkoušet, jak matcha působí na vás, ale střídmost bude vždy bezpečnou volbou. 1 – 2 šálky denně, připravené z certifikovaných organických produktů, by měly zaručit maximální výsledky za cenu minimálního rizika.

Sečteno a podtrženo

  • Matcha čaj se vyrábí ze stejné rostliny jako zelený čaj, nicméně obsahuje vyšší množství antioxidantů a dalších prospěšných složek. 
  • Studie prokázaly, že škála pozitivních účinků matcha čaje na lidské zdraví je široká, od podpory redukce tělesné hmotnosti až po snížení rizika vzniku srdečních chorob.

Malým bonusem ke všem výhodám je jednoduchá příprava, takže zařazení matcha čaje do stravy vás nebude stát žádné úsilí.

 

Zdroj: https://www.healthline.com/nutrition/7-benefits-of-matcha-tea 

Související

MARGIT SLIMÁKOVÁ: BĚHEM HUBNUTÍ JE ZÁSADNÍ VNÍMAT SVÉ TĚLO

Známá expertka na zdravý životní styl a výživu nám prozradila, proč je lepší si během hubnutí dopřávat než se omezovat, co si myslí o přerušovaných půstech a léčbě stravou a jak podle ní se stravou souvisí současná pandemie.


Pánev, páteř, hlava pro zdravý začátek, to je IQ pohyb

Kvůli vlastnímu zdravotnímu problému s páteří začal před lety pomáhat klientům s bolestmi zad a dalšími omezeními. Daniel Müller, zakladatel a majitel společností skupiny IQ pohyb, se učil nejdříve v Londýně, jak cviky jógy a pilates správně metodicky rozebrat, a jak je pak také didakticky naučit...


Nemoc vždy vzniká na úrovni psychiky. Příčinu je třeba hledat tam, říká psychosomatička

Simona Frydrychová, dnes odbornice na psychosomatiku podle Dr. Dahlkeho, se začala o osobní rozvoj zajímat před více než deseti lety. Její duševní transformaci odstartovala, jak už to ostatně bývá, velká osobní krize.


15 důvodů, proč milovat Slunce

Předpokládejme, že každý pobral rozumu více, než se vejde do mozku pštrosa, opalování nepřehání a chrání se přípravky s přiměřeným SPF. V takovém případě si můžete být jisti, že sluneční paprsky prospívají tělu i duchu.


Růže z Jericha mýtů zbavená

Růže z Jericha je známá svou schopností „vstát z mrtvých“ ve chvíli, kdy už jí na první pohled není pomoci. Je hojně používaná na Středním východě k léčbě řady potíží, mezi které patří artróza, metabolická a respirační onemocnění, diabetes a další.