Foto: Shutterstock

5 cviků, které pomáhají předcházet bolestem hlavy

Podle Mezinárodní asociace pro bolesti hlavy existuje celkem 14 různých typů tohoto problému. Bolest hlavy může být způsobená napětím, špatnou funkcí krčních svalů, ale také úrazem či například poruchami čelistí.

Zveřejněno: 13.05.22

Nejčastějšími typy přitom jsou tyto:

  • Bolest z napětí
    Tato bolest se nejčastěji projevuje jako pocit svírání kolem čela či po stranách a na zadní části hlavy. Její nejčastější příčinou je stres, hádky, zkrátka neklidná psychika.
  • Cervikogenní bolest hlavy
    Tento typ bolesti je způsoben přenosem bolesti od krční páteře. Typicky se projevuje jen na jedné straně hlavy a je doprovázená také bolestmi krku a šíje. Její příznaky lze cítit také na spodní části lebky či za okem.

V závislosti na příčině může minimálně s některými typy bolestí hlavy velmi efektivně pomoci fyzioterapie. Ideální je samozřejmě svůj stav konzultovat přímo s fyzioterapeutem či jiným odborníkem, který nastaví cviky přímo na míru. V tomto článku vám každopádně přinášíme pět efektivních možností, které vám pomohou bolestem hlavy předcházet. 

1. Zastrkování brady 

Téměř každý, kdo pracuje v kanceláři, si kazí záda hrbením. Následující cvik poskytuje efektivní způsob, jak polohu hlavy, krku i ramen sladit tak, aby nezpůsobovala bolest. 

Jak na to: Posaďte se hluboko do židle či křesla tak, abyste se hýžděmi a zády dotýkali opěradla. Poté zatáhněte bradu směrem k přední části krku, aniž byste předkláněli hlavu. Hlídejte, aby vaše páteř zůstala rovná. V této poloze vydržte pět sekund, poté se uvolněte. Opakujte desetkrát ideálně každou hodinu. 

2. Protahování horního trapézu 



Tím, že je během sezení náš horní trapéz často napjatý, postupem času tuhne a poté způsobuje bolesti hlavy. Tímto cvikem lze tento sval lehce uvolnit. 

Jak na to: Vzpřímeně se posaďte či postavte. Poté ukloňte hlavu tak, jako byste chtěli položit své pravé ucho na pravé rameno. Ujistěte se, že vaše hlava je v jedné ose s tělem a páteř je narovnaná. Obě ramena mějte uvolněná. Poté v této poloze položte svou pravou ruku přes horní část levé strany hlavy a jemně hlavu zatáhněte doprava, abyste cítili tah od levého ramene ke krku. Vydržte asi půl minuty, poté se vraťte do původní polohy a cvik zopakujte i na druhou stranu. Na každou stranu proveďte dvakrát až třikrát. 

3. Kočičí protažení 

Tento cvik zlepšuje ohebnost a mobilitu páteře.

Jak na to: Klekněte si na zem na ruce a kolena. Kolena položte tak, aby byla vašimi boky a zápěstí pod vašimi rameny. Začnete v neutrální poloze s rovnými zády. Poté s nádechem záda prohněte, zvedněte hlavu i kostrč. Poté vydechněte a zároveň páteř vykleňte nahoru do oblouku, břišní svaly zatněte směrem k páteři a současně zatáhněte kostrč a bradu směrem k hrudi. Opakujte spolu s nádechy a výdechy po dobu jedné minuty. 

4. Otáčení hlavy 

Tento cvik je vhodný při problémech se zatuhlým krkem 

Jak na to: Postavte se rovně, poté otočte hlavu doprava a dívejte se  směrem přes pravé rameno. Vydržte v pozici asi deset sekund. Poté pomalu obraťe hlavu dopředu a zopakujte stejný pohyb i na levou stranu. Tuto sekvenci proveďte na každou stranu třikrát. 

5. Stažení lopatek 

Tento jednoduchý cvik vám pomůže přemoci tendenci vystrkovat hlavu a ohýbat záda, což je pozice, kterou v kancelářích vídáme velmi často. 

Jak na to: Uvolněte ramena a poté si představte, že je mezi vašimi lopatkami tenisový míček. Poté lopatky přitlačte k sobě, jako kdybyste chtěli míček zmáčknout. Každou hodinu proveďte desetkrát.

Zdroj: Milada Kadeřábková

Související

Daniel Müller

Odborník v oblasti pilates a zdravotně funkčního pohybu, zakladatel a majitel společností skupiny IQ pohyb. Bývalý závodní plavec se lidskému tělu a pohybu s ním spjatým profesně věnuje již od roku 1994 a komerčně školí od roku 2001. Vystudoval vysokou školu se zaměřením na aplikovanou matematiku.


Pánev, páteř, hlava pro zdravý začátek, to je IQ pohyb

Kvůli vlastnímu zdravotnímu problému s páteří začal před lety pomáhat klientům s bolestmi zad a dalšími omezeními. Daniel Müller, zakladatel a majitel společností skupiny IQ pohyb, se učil nejdříve v Londýně, jak cviky jógy a pilates správně metodicky rozebrat, a jak je pak také didakticky naučit...


15 důvodů, proč milovat Slunce

Předpokládejme, že každý pobral rozumu více, než se vejde do mozku pštrosa, opalování nepřehání a chrání se přípravky s přiměřeným SPF. V takovém případě si můžete být jisti, že sluneční paprsky prospívají tělu i duchu.


Růže z Jericha mýtů zbavená

Růže z Jericha je známá svou schopností „vstát z mrtvých“ ve chvíli, kdy už jí na první pohled není pomoci. Je hojně používaná na Středním východě k léčbě řady potíží, mezi které patří artróza, metabolická a respirační onemocnění, diabetes a další.


Jak kurkuma prospívá našemu tělu?

V posledních několika letech se ve světě zdraví a krásy rozvinula posedlost určitým žlutým kořením. Na blozích o zdraví a v hipsterských kavárnách se o kurkumě píše jako o módním trendu a její milovníci ji přidávají prostě všude.