Foto: Shutterstock

2 účinné techniky, které vás jednoduše dostanou do stavu koherence

Stejně jako můžeme mozek proměnit díky jeho neuroplasticitě, můžeme totéž učinit i se srdcem. A tak, jako si budujeme nové mentální návyky, můžeme si vybudovat i návyky srdeční.

Zveřejněno: 15.07.22

Co kdybychom tedy vytrénovali své srdce za pomoci pozitivních emocí k tomu, aby ovlivňovalo náš mozek a on na základě toho produkovat látky, které podporují naše zdraví a pohodu? Jak již mnozí řekli, „štěstí je volba“ a stejně tak i trvalé štěstí. 

  1. Procítění a vizualizace pozitivních emocí

Čím častěji budete tuto techniku provádět, tím jednodušší pro vás bude se na pozitivní emoce a dostat se tak do stavu koherence.

Nejdříve zaměřte svou pozornost na srdce. Můžete se s ním propojit i tak, že na něj položíte ruku.

Poté můžete použít dechovou techniku doktora Andrewa Weilse; nádech po dobu čtyř sekund, zádrž dechu po sedm sekund a výdech s úlevným zvukem po dobu osmi sekund. Tento postup čtyřikrát zopakujte. Už jen to sníží vaši tepovou frekvenci.



Nyní si v mysli vybavte něco, díky čemu cítíte pozitivní pocity – lásku, štěstí, vděčnost. Pozitivní emoce, které se začnou vyplavovat, prociťte a ještě více je zesilte. Můžete jim dát také krásné veselé nebo uklidňující barvy. Vychutnejte si ten okamžik.

Následně si vizualizujte, jak tyto emoce posíláte ze srdce do mozku. Buďte při tom kreativní, můžete si například představit proudící léčivou světelnou energii.

- Poté tuto energii expandujte do dalších částí vašeho těla, do svých buněk a orgánů. Zvědomte si, jak na ni reagují. Pravděpodobně vibrují energií štěstí. 

  1. Dech srdce

Před cvičením udělejte vědomé rozhodnutí, že veškeré starosti na několik minut odložíte stranou. Připusťte, že všechno, co vás zneklidňuje, může chvíli počkat, alespoň po dobu nutnou k tomu, aby se srdce a mozek znovu uvedly do rovnováhy a obnovily svůj těsný vztah.

Nejlepší je začít dvěma pomalými, hlubokými nádechy. Pro nejvyšší efektivitu je nutné soustředit pozornost na dokonalý výdech, poté udělat několikavteřinovou přestávku, až přijde chvíle pro další přirozený nádech. Vlastně je třeba se nechat unášet výdechem, až se přirozenou cestou promění v příjemnou lehkost.

Orientální meditační cvičení doporučují provádět tento postup zaměřený na dech co nejdéle a zachovávat si přitom čistou mysl. K dosažení maximálního účinku srdeční koherence je nutné po deseti či patnácti sekundách stabilizace hlubokým dýcháním obrátit vědomě pozornost k hrudníku, k oblasti srdce. V této druhé etapě je nejjednodušší si představit, že dýcháte přes srdce (nebo střední část hrudi, pokud ještě srdce necítíte přímo). Dále pomalu a hluboce dýchejte (ale přirozeně, nenásilně) a přitom se snažte cítit každý nádech a výdech, který tou důležitou částí těla prochází. 

Představte si, že při nádechu jí přináší tolik potřebný kyslík a výdech jí umožňuje eliminovat všechny nepotřebné odpadní látky. Představte si pomalé, plynulé pohyby nádechu a výdechu, při nichž se srdce omývá v lázni průzračného, očistného, uklidňujícího vzduchu. Nechte srdce plně využívat daru, který mu poskytujete. Představte si své srdce například jako dítě ve vaničce s teplou vodou, které se koupe a do libosti skotačí, nikdo ho k ničemu nenutí a ani mu neporoučí. Jako milované dítě, které si hraje, a vy po něm nechcete nic jiného, než aby bylo sebou samým, ve svém živlu. Vy ho jen pozorujete, jak si počíná, a dále mu dodáváte vlahý, něžný vzduch.

Ve třetí etapě se napojte na pocit tepla a expanze, který vnímáte v hrudi, sledujte ho a podporujte myšlenkou i dechem. Tento pocit bývá zpočátku nezřetelný a projevuje se nepatrně. Po letech, kdy se s ním po emoční stránce špatně zacházelo, připomíná srdce zvířátko, které dlouho spalo zimním spánkem a nyní mžourá do prvních jarních paprsků. Je ještě zcela ztuhlé a nejisté, otevře jedno oko, pak druhé a nezačne se hýbat, dokud nezjistí, že teplé počasí není jen dočasný výkyv. Lze ho účinně povzbudit tím, že si navodíme příjemný pocit vděčnosti, kterým si necháme prostoupit celou hruď.

Poznámka: Pokud nemáte čas nebo se nechcete zaměřovat na dechové techniky, výzkumy ukazují, že už jen samotné prociťování pozitivních emocí uvádí srdce do stavu koherence.

Související

Jak bojovat s osamělostí?

Z osamělosti se v posledních letech stala civilizační choroba. Trápí především teenagery a seniory. Organizace ŽIVOT 90 natočila sérií videí s návody, jak s osamělostí bojovat.


Nechte tělo promluvit - začínáme s Core Energetics

Hned čtyři jednoduché prožitkové aktivity používané v Core Energetic si můžete vyzkoušet každý díky tomuto článku.


Core Energetics - hledá se zdravé jádro

Core Energetics je evoluční proces, který pomáhá lidem osvobodit jejich srdce. Říká to Petr Ekl, který se metodě věnuje.


Zpátky k tělu s Core Energetics

Jak se Petr Ekl jako odborník na oblast IT dostal k metodě Core Energetics, která je zaměřená nejen na energii, pohyb a dech? Jeho příběh nepřipomíná stereotypní pohled na každodenní život běžného “ajťáka”.


Jak chůze naboso prospívá našemu zdraví?

Chůze naboso je možná něco, k čemu se jinde než doma nedonutíte. Pro mnoho lidí je to ale denní rutinou doma, v přírodě i ve městě.