Foto: Shutterstock

15 důvodů, proč milovat Slunce

Předpokládejme, že každý pobral rozumu více, než se vejde do mozku pštrosa, opalování nepřehání a chrání se přípravky s přiměřeným SPF. V takovém případě si můžete být jisti, že sluneční paprsky prospívají tělu i duchu.

Zveřejněno: 25.08.21

Slunce je primárním zdrojem vitamínu D, bez kterého budou chřadnout kosti, zuby…celá naše těla. Mimoto díky němu prospívá i psyché – stimuluje totiž produkci hormonů štěstí a dodává pleti zdravý vzhled. To všechno jsou důvody, proč je sluneční paprsek skvělý sluha, i když špatný pán.

Co dobrého nám sluneční záření nabízí?

Přispívá celkové pohodě a spokojenosti

Ačkoliv nepůsobí na každého stejně, obecně sluneční záření spouští produkci hormonů dobré nálady. I když je někdy nedostatek světla příčinou sezónní deprese, sluneční paprsky nám naštěstí „dobíjí baterky“.

Hormony dobré nálady upravují kromě nálady také chuť k jídlu, eliminují potřebu „dát si svačinku“ a chuť na mastná a přeslazená jídla. Proto je také jednodušší shodit pár kil v létě než v zimě. A abychom nezapomněli – infračervené paprsky spouští produkci endorfinů a zmírňují svalové napětí.

Podporuje okysličování

Slunce nás táhne ven z naší (obzvláště v posledních měsících) obvyklé reality čtyř stěn. Častěji větráme, více se okysličujeme, trávíme více času aktivitami v přírodě. Lepší okysličování v kombinace s intenzivnějším cvičením prospívá zdraví obecně.

Podporuje syntézu vitamínu D



Ta sice probíhá především na základě konzumace stravy s bohatým podílem tučných ryb a oleje z tresčích jater, UVB paprsky ji účinně podporují. Ale pozor: delší vystavení se slunečním paprskům neznamená, že získáte více vitamínu D. Pokud alespoň třikrát týdně nosíte krátký rukáv a vaše předloktí jsou odhalena alespoň po dobu 15 minut,  bude stačit jen pár minut navíc. Nedostatek vitamínu D způsobuje únavu, svalovou slabost a někdy také svalovou slabost nebo křeče.

Zmírňuje nespavost

A to je zajímavé: během dne fungují naše těla jako stroje na solární pohon, a díky produkci melatoninu (hormon, který podporuje kvalitní spánek) pak v noci kvalitněji spíme. A když nás místo bzučícího budíku probudí dotek slunečních paprsků, vstává se prostě úplně jinak. A z postele se vykračuje pravou nohou.

Zlepšuje krevní oběh

A výrazně tak snižuje riziko rozvoje kardiovaskulárních onemocnění. UVB paprsky dovedou snížit krevní tlak a upravit krevní oběh. 15 minut na slunci také stačí k tomu, aby tělo začalo produkovat více bílých i červených krvinek, což zpětně stimuluje imunitu. Ale opět: čeho je moc, toho je příliš: s pobytem na slunci to nepřehánějte a vždy používejte ochranné krémy nebo oleje.

Podporuje kvalitu zubů, zabraňuje vzniku zubního kazu

Vitamín D je zásadní pro vstřebávání vápníku. A vápník je zase zásadní pro kvalitu zubů a kostí. Dejte si sluneční spršku – budete mít zdravé zuby bez kazů!

Pomáhá bojovat s kožními onemocněními

Psoriáza, vitiligo, ekzém – to jsou některé z kožních onemocnění, které sluneční záření pozitivně ovlivňuje. Nikdy se však neopalujte déle než 30 minut v kuse nebo „přes poledne“. Zkuste to raději až po páté hodině.

Stáváme se altruisty

Když je venku hezky, jsme štědřejší, podle studie amerického psychologa Michaela Cunninghama z roku 1979. Působení nebo nepůsobení slunečních paprsků ovlivňuje naše sociální interakce. Cunninghamův výzkum prokázal, že za slunečných dní dáváme vyšší spropitné a jsme ochotnější si navzájem pomáhat.

Snižuje krevní tlak

Podle studie z roku 2014, uvedené v odborném časopisu Journal of Investigative Dermatology, stačí 30 minut působení slunečního záření ke snížení krevního tlaku a tedy k omezení rizika rozvoje některých kardiovaskulárních onemocnění. Děje se tak částečně díky syntéze vitamínu D, a částečně díky produkci endorfinů, které mají zklidňující efekt. Stačí 30 minut – na pláži, v parku, na zahrádce kavárny, kdekoliv na slunci.

Posiluje imunitní systém

Syntéza vitamínu D posiluje imunitní systém a jsme tedy méně náchylní k infekcím, odolnější vůči virům a zánětlivým procesům v těle, které jsou součástí mnoha autoimunitních onemocnění.

Zvyšuje plodnost

Sluneční záření zvyšuje plodnost a hladinu testosteronu u mužů. Toužíte po dítěti? Léto přeje připraveným.

Podporuje růst vlasů

Do jisté míry je slunce pro vlasy požehnáním. Sluneční paprsky totiž stimulují krevní oběh v těle a tedy i v pokožce hlavy, což růst vlasů podporuje.

Zklidňuje oči

Přirozené světlo znamená v porovnání se světlem umělým menší zátěž pro oči. Stimuluje přirozenou produkci tzv. tyčinek, světločivných buněk sítnice, které zlepšují kvalitu zraku.

Omezuje riziko vzniku osteoporózy

Jak? Díky syntéze vitamínu D a jeho vlivu na kostní hmotu.

Podporuje pocení

Pocení je asi nejméně atraktivním důsledkem opalování. Věděli jste ale, že je dobré pro ledviny? Díky němu se totiž tělo zbavuje části škodlivin skrze pokožku. Nezapomeňte ale na dostatečný přísun tekutin a slané občerstvení – vyhnete se tak dehydrataci.

Všeho s mírou

Přes všechny výhody bychom se ale ohledně délky opalování měli držet při zemi. Tedy alespoň pokud nechceme riskovat poškození zraku, úžeh nebo také rakovinu kůže. Nadměrné opalování způsobuje předčasné stárnutí pokožky, spáleniny, vrásky, suchost pokožky a ztrátu její elasticity. Doporučuje se pravidelná kontrola znamének a konzultace jakýchkoliv změn s odborníky.

Kdy se nejlépe opalovat

Ačkoliv opalování může být zdraví velmi prospěšné, je lepší mít na paměti, že čeho je moc, toho je příliš. Abychom předešli škodám na těle, měli bychom v první řadě přemýšlet, kdy se opalovat.

  • Většina lékařů a odborníků doporučuje opalování brzy ráno nebo později odpoledne, tj. před desátou hodinou dopoledne nebo po páté hodině odpoledne.
  • Opalování v poledních hodinách může znamenat vystavení pokožky škodlivému záření, které způsobuje onemocnění jako rakovina kůže.
  • Silné UV záření může mimo jiné způsobit závažné poškození zraku, pokud nejsou oči chráněny slunečními brýlemi.

A pokud si chcete zdravé a krásné opálení zachovat delší dobu, vyzkoušejte naše bobulky Solaire Gummies.

 

ZDROJ

Související

Opalovací sezóna pomalu končí. Víme, jak si opálení udržet

Venku se již léto pomalu mění na podzim a vy na to ještě nejste připraveni? Chcete si i v nadcházejících chladných dnech udržet krásné opálení jako od moře a přitom připravovat svou pokožku na budoucí opalování? V tom případě jsou bobulky Solaire ideální volbou!


Terapie smíchem: nesmysl nebo stojí za vyzkoušení?

Ne nadarmo se říká, že smích je nejlepší lék. A za tímto tvrzením stojí i exaktní věda. Když se smějeme, do krve se nám uvolňují endorfiny, známé jako hormony štěstí. Ty zlepšují naši náladu podobně jako pocity, které můžeme zažívat třeba po cvičení.


Růže z Jericha mýtů zbavená

Růže z Jericha je známá svou schopností „vstát z mrtvých“ ve chvíli, kdy už jí na první pohled není pomoci. Je hojně používaná na Středním východě k léčbě řady potíží, mezi které patří artróza, metabolická a respirační onemocnění, diabetes a další.


Jak kurkuma prospívá našemu tělu?

V posledních několika letech se ve světě zdraví a krásy rozvinula posedlost určitým žlutým kořením. Na blozích o zdraví a v hipsterských kavárnách se o kurkumě píše jako o módním trendu a její milovníci ji přidávají prostě všude.


Jaký vliv má spánek na imunitní systém?

Výzkumy tvrdí, že kvalitní spánek napomáhá tělu v boji s infekcemi. Pokud vám ještě chybí právě ten poslední důvod k tomu, abyste na svém spánku začali pracovat, toto by mohl být on: spánek prospívá imunitnímu systému.